Dijous, 14 de novembre de 2019

Títols socials: 118 milions de viatges gratis o superbarats

 

Validació amb una T-4 a l'autobús / M.A. Cuartero

Títols socials: 118 milions de viatges gratis o superbarats

Un de cada cinc viatges amb el metro i els autobusos de TMB l'any 2012 es va fer amb les tarifes socials (gratuïtes o bonificades) que tenen establertes l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), alguns municipis i la Generalitat.

Oriol Pàmies / 23.01.13 - 16:17h

El transport públic col·lectiu té per definició un objecte social, perquè satisfà equitativament el dret a la mobilitat de les persones, economitza recursos i vertebra eficaçment les ciutats. Per això les tarifes no pretenen cobrir el cost real del servei, sinó cobrir-ne tot just el 50%, i es complementen amb aportacions dels pressupostos públics, que d'aquesta manera n'incentiven l'ús.

L'AMB i altres administracions van subvencionar 64 milions de viatges gratuïts a pensionistes i infants el 2012

Però hi ha grups de població sensibles que disposen de tarifes especials, que els permeten viatjar de franc o a un preu encara més rebaixat. Amb aquestes tarifes socials es van fer l'any passat 118 milions de viatges, el 21,6% del total. Al bus, la freqüència d'utilització de targetes i abonaments gratuïts és encara més alta: suposen un de cada tres viatges.

El canvi d'any comporta una actualització de les tarifes del sistema integrat de transport públic de la regió de Barcelona, que regula l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que regeixen a les xarxes de TMB. Se solen ressaltar els preus del bitllet senzill (que només fan servir el 3% dels passatgers) i de la T-10, que va perdent preferència i ja només representa el 50% de les validacions del metro i el 40% de les del bus).

La T-4 per a pensionistes i discapacitats

Sol passar desapercebuda, en canvi, l'evolució dels títols socials —als quals tenen dret amplis col·lectius de persones grans, discapacitats, infants, les famílies nombroses i monoparentals i aturats—, que representen més d'una cinquena part del passatge anual. El més utilitzat és la T-4, la targeta de deu viatges dins la zona 1 que poden fer servir pensionistes i discapacitats acreditats, i que des del febrer costa 3,75 euros, un descompte del 62% sobre la T-10 ordinària.

La T-4 està finançada per l'AMB i és vàlida a TMB, a FGC, al Tramvia i als busos metropolitans de gestió indirecta. Altres títols superbonificats són les targetes T-Mes, T-70/90, T-Trimestre i T-Jove per a famílies nombroses i monoparentals, amb descomptes del 20% en general i del 50% en la categoria especial, i les T-Trimestre bonificades per a aturats que busquen feina i compleixen determinats requisits, que tenen el 80% de rebaixa.

Amb aquests abonaments i targetes socials es van fer el 2012 uns 54 milions de viatges a les xarxes de TMB, dels quals 29 milions es van fer al metro i 25 milions als autobusos.

Infografia us títols socials a TMB

Més títols gratuïts al bus

Encara van ser més els viatges fets amb targetes gratuïtes: 64 milions, dels quals 34 es van fer als autobusos i 30 al metro. Són títols socials gratuïts la targeta rosa i el passi metropolità, que faciliten l'AMB i alguns municipis als pensionistes que no superen determinat nivell de renda, i la T-12 per a infants de 4 a 13 anys.

Per xarxes, destaca el pes dels títols socials gratuïts al bus: un de cada cinc passatgers dels autobusos de TMB viatja de franc per la seva condició de pensionista o menor de 14 anys. També és considerable el grup d'usuaris dels títols bonificats, que sumen el 14,3%. Aquest fenomen és coherent amb la composició sociològica del passatge del transport de superfície: el 21% declaren ser jubilats o pensionistes, contra el 6% al metro, segons l'estudi EPC 2012.

Un de cada tres passatgers d'autobusos viatja de franc o amb targeta social de preu reduït

Al metro, en canvi, són majoritaris els desplaçaments ocupacionals, per feina o estudis mitjans o superiors, raó per la qual els títols socials, entre gratuïts i bonificats, representen una proporció menor: un 15,8%. Però com que la xarxa de metro transporta més viatgers, el nombre de persones que es beneficien d'aquestes condicions especials és pràcticament el mateix que als autobusos: uns 59 milions de viatges anuals.

El lliscament cap a títols d'ús més freqüent, que tenen preus per viatge inferiors, i sobretot el pes de les tarifes socials, expliquen que l'ATM anunciés que el 2013 la tarifa mitjana ponderada s'apujaria per sota de l'IPC general, un 2,7%, fins als 86 cèntims, IVA inclòs. Aquesta tarifa mitjana ponderada, resultat de dividir la recaptació per tarifes pel nombre total de viatges, és la veritable mesura de l'aportació dels usuaris al sosteniment del sistema de transport públic i la magnitud que pot servir per a les comparacions amb els preus d'altres sistemes.

Compartir:

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Llocs
Servei
Conceptes
Anys

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE