Dissabte, 20 de juliol de 2019

Nova etapa de la seguretat pública al transport

 

Les forces de seguretat públiques i la vigilància privada de Metro es complementen / ACN

Nova etapa de la seguretat pública al transport

La sensació de seguretat a la xarxa de metro ha fet un tomb amb la implantació del patrullatge uniformat per part de la Guàrdia Urbana de Barcelona i els Mossos d'Esquadra, que se suma a la vigilància privada.

Oriol Pàmies / 01.12.11 - 00:00h

Les autoritats responsables de la seguretat ciutadana han assumit aquest any 2011 que la xarxa de metro de Barcelona és un espai en què han d'actuar les mateixes forces de seguretat que a la via pública, de manera coordinada i recolzant-se en els mitjans de què disposa l'empresa operadora. S'obre així una nova etapa en què la presència d'agents uniformats de la Guàrdia Urbana de Barcelona i dels Mossos d'Esquadra ha passat a ser habitual i permanent, tot i que modulada i adaptada a les necessitats del calendari anual.

S'està fent habitual veure en diferents punts de la xarxa agents de la Guàrdia Urbana i dels Mossos d'Esquadra en missions de patrullatge preventiu de seguretat ciutadana, però també en actuacions de policia administrativa. D'aquesta manera es complementa la feina que ja duia a terme l'Àrea Regional de Transport Urbà dels Mossos d'Esquadra –que actuava sobretot de paisà– en la persecució dels furts i altres pràctiques delictives, amb el suport dels recursos i els mitjans tècnics de Metro.

Operació Xarxa

El punt inicial d'aquest escenari cal situar-lo a la reunió de la Junta Local de Seguretat, del 22 de juliol passat, en què es van acordar mesures coordinades amb l'objectiu de reduir delictes i millorar la percepció de seguretat dels ciutadans de Barcelona. Entre aquestes mesures es va decidir incorporar la Guàrdia Urbana a la denominada operació Xarxa, de vigilància intensiva a la xarxa de metro durant l'estiu, al costat dels Mossos d'Esquadra. En el moment d'anunciar-ho, l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, va celebrar el començament d'una "estreta col·laboració entre l'Ajuntament de Barcelona i la conselleria d'Interior en matèria de seguretat".

El resultat d'aquest esforç per garantir la seguretat en la mobilitat del transport urbà, prevenir l’acció de carteristes i detenir els principals autors d’il·lícits penals ha estat prou interessant: una disminució del 25% en els fets delictius registrats entre el 22 de juliol i el final de setembre, segons el balanç difós per l'Ajuntament de Barcelona i el departament d'Interior, cosa que ha portat totes dues institucions a ratificar la intenció de mantenir la col·laboració de manera indefinida.

Comparant els estius del 2010 i el 2011, es va passar dels 6.346 fets penals comesos a la xarxa del metro l’any passat als 4.743 d’enguany. Un 94 per cent dels fets comesos durant aquest període eren delictes i faltes de furt. Els carteristes que operen a la xarxa del metro aprofiten les grans aglomeracions per actuar, motiu pel qual els agents dels Mossos d’Esquadra i la Guàrdia Urbana intensifiquen la vigilància i els controls en els punts on s’acumulen més viatgers, com ara les entrades als combois, a les andanes i als intercanviadors. Durant els mesos de juliol, agost i setembre es van produir 90 milions de validacions a la xarxa de metro, un 2,4% més que l'any anterior.

Cop a la multireincidència

La forta pressió policial realitzada aquest estiu ha comportat que en gairebé dos mesos i mig els Mossos d’Esquadra fessin 234 detencions i 325 imputacions, i la Guàrdia Urbana 33 detencions i 52 imputacions. Respecte al mateix període de l’any anterior, s’ha produït un augment del 18 per cent de les detencions. Cal destacar el cas d’un home que va ser detingut quatre vegades i del qual constaven 25 antecedents i 300 identificacions, i el cas de quatre més que van ser arrestats tres vegades i acumulaven un centenar d’antecedents i 1.411 identificacions.

Per primera vegada la Guàrdia Urbana s'ha incorporat al dispositiu de vigilància uniformada del metro

Arran dels patrullatges que els agents han realitzat diàriament als intercanviadors i a les andanes de les estacions del metro gairebé s’han doblat les identificacions realitzades durant l'estiu respecte a l’any anterior, que han passat de les 5.661 a les 12.344 d’enguany. Això representa que els agents desplegats al metro de Barcelona han realitzat cada dia prop de 174 identificacions per detectar carteristes que actuen a la xarxa. Les unitats desplegades al metro dels Mossos d’Esquadra han fet 8.261 identificacions i els agents de la Guàrdia Urbana n’han fet 4.083.

Els dos cossos policials van destinar-hi 5.293 patrulles, que van invertir 14.534 hores de patrullatge. Concretament, els Mossos d’Esquadra van destinar un total de 3.405 patrulles a intensificar la vigilància al metro, la qual cosa ha suposat una dedicació de 8.550 hores. Per part de la Guàrdia Urbana hi han participat 1.888 patrulles, que han dedicat un temps de patrullatge de 5.984 hores. Per part del cos de Mossos d’Esquadra hi han participat agents de la Unitat d’investigació de l’Àrea Regional de Transport Urbà (ARTU), de les diferents Unitats de Seguretat Ciutadana de totes les comissaries de Barcelona, de l’Àrea de Recursos Operatius i de la Brigada Mòbil. Els agents han patrullat d’uniforme i de paisà, sobretot a les zones dels vestíbuls, les escales mecàniques i els passadissos de connexió o intercanviadors de totes les estacions i línies del metro de la ciutat de Barcelona. Les detencions dels autors de furts han estat realitzades principalment pels agents de paisà.

El patrullatge policial ha estat ben acollit pels usuaris i els treballadors de Metro. Per als vigilants de seguretat, que acostumen a treballar en contacte estret amb les forces de seguretat públiques, suposa la possibilitat de concentrar-se en les tasques de prevenció de riscos i control del frau i les conductes incíviques. En aquest sentit, han augmentat les denúncies per no portar bitllet vàlid i altres infraccions del reglament de viatgers.

Estacions i trens

En el dispositiu de la policia de Barcelona hi han participat agents de totes les unitats territorials de la Guàrdia Urbana de Barcelona, que dins del seu servei ordinari per primera vegada han entrat diàriament al metro durant tota la franja horària de funcionament del servei. La policia local ha treballat a totes les estacions, però amb caràcter prioritari ha intensificat l’actuació en aquelles que es caracteritzen per una afluència més important de ciutadans i turistes. El patrullatge uniformat, a diferència del patrullatge de paisà, ha permès realitzar una important tasca de prevenció i de dissuasió dels fets delictius que es podien donar en aquesta infraestructura.

L'eficàcia del dispositiu va quedar corroborada pels indicadors propis de TMB, ja que durant l'estiu van baixar un 44% els avisos de carteristes fets per empleats o vigilants de seguretat. Pel que fa a la recuperació d'objectes personals, que solen correspondre a carteres de les víctimes de furts, la reducció constatada va ser del 14%.

Adaptació al calendari

Amb aquestes dades a la mà, tant l'alcalde, Xavier Trias, com el conseller d'Interior, Felip Puig, van anunciar el 3 d'octubre que el model de col·laboració de la Guàrdia Urbana i els Mossos d'Esquadra es mantindrà i s'adaptarà a les circumstàncies, ja que és "un dispositiu dinàmic que requereix que els dos cossos policials es coordinin en cada moment per donar resposta a les diferents necessitats i realitats que vagin sorgint". Un exemple és que hi haurà més presència de patrulles quan hi hagi fires i congressos o caps de setmana amb més afluència de turistes.

Per Xavier Trias, és clar que el dispositiu Xarxa ha canviat la imatge i la percepció que hi havia al suburbà. "Hem pres la decisió que el metro és un carrer i és una prioritat, i no deixarà de ser-ho", va assegurar l'alcalde, i va insistir que vol més mossos i més guàrdies urbans i que els vol veure "al carrer i d'uniforme" per l'efecte preventiu d'aquesta presència i per "trencar la percepció d'inseguretat".

Un model basat en la prevenció i la dissuasió

TMB ha desenvolupat a la xarxa de metro un model de seguretat basat en la prevenció i la dissuasió, que té com a instruments principals els efectius de vigilància privada, contractats a empreses especialitzades, i el sistema de càmeres de gravació continuada. En els assumptes de la seguretat ciutadana i la persecució dels delictes, competència de les forces de seguretat públiques, la pauta és el treball conjunt amb aquests cossos per aconseguir la màxima eficàcia.

Recentment s'ha renovat la contractació dels serveis de vigilància de la xarxa i les instal·lacions de Metro, que inclou els equips de vigilància, agents únics, dispositius antifrau, la unitat canina, els equips mòbils polivalents, els coordinadors i els efectius de suport a determinades actuacions operatives, que continuaran efectuant les empreses Prosegur, Securitas i Eulen.

La percepció de seguretat és un dels atributs que més valoren els usuaris de la xarxa, i un dels factors que expliquen que les últimes onades dels índexs de satisfacció del client situïn el metro de Barcelona en màxims històrics, amb puntuacions superiors a 7 sobre 10.

Xavier Trias: “El metro és com un carrer i és una prioritat, i no deixarà de ser-ho”

Els mitjans i els recursos de seguretat del metro de Barcelona han crescut exponencialment els últims anys, per posar-se a l’altura dels nous riscos i complir les exigències dels 1,3 milions d’usuaris diaris. Els efectius humans propis de metro estan dedicats principalment a tasques de prevenció, dissuasió i assistència, com a complement de les forces de seguretat (Mossos d'Esquadra, policies locals...). Pel que fa a mitjans tècnics, s'ha dotat les instal·lacions d’un complet sistema de videovigilància, amb més de 4.400 càmeres, que cobreixen vestíbuls, passadissos, andanes i dependències. El 80% dels trens compta també amb càmeres que són monitoritzades des de la cabina de conducció o des del Centre de Control de Metro. Aquest sistema té una utilitat reconeguda com a instrument dissuasiu i d’ajuda en l’esclariment de fets delictius; per això les seves gravacions són lliurades als jutges o la policia quan ho requereixen.

Tant els efectius humans com les càmeres de videovigilància estan supervisats permanentment pel Centre de Seguretat i Protecció Civil, on es reben alertes i es reacciona ràpidament en cas d'incidència, en coordinació amb el Centre de Control de Metro.

Patrulla de la Guàrdia Urbana a l'estació de Catalunya / ACN
Patrulla de la Guàrdia Urbana a l'estació de Catalunya / ACN
La percepció de seguretat és un dels atributs prioritaris per als clients / P. Herrero
La percepció de seguretat és un dels atributs prioritaris per als clients / P. Herrero

Compartir:

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Servei
Conceptes
Anys

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE