Diumenge, 22 de setembre de 2019

La mobilitat, una peça clau de les ciutats intel·ligents

 

Porta d'entrada a la fira de l’Smart City Expo World Congress / Miguel Ángel Cuartero

La mobilitat, una peça clau de les ciutats intel·ligents

La mobilitat és un dels principals eixos en la transformació de les ciutats intel·ligents del futur, segons es desprèn de l’Smart City Expo World Congress 2012, un saló en què TMB ha mostrat la nova xarxa de busos i l’aposta per la tecnologia híbrida.

Marta Franco / 13.11.12 - 17:55h

Actualment les ciutats ocupen el 2% de la superfície de la Terra però consumeixen el 75% de l’energia generada i són responsables del 80% del total d’emissions de gasos d’efecte hivernacle. A més, segons les Nacions Unides, l’any 2050 el 75% de la població mundial viurà en ciutats.

Davant aquestes dades es planteja el repte de saber com es podran adaptar les ciutats a l’evolució demogràfica prevista i com podran gestionar els recursos existents tot garantint la qualitat de vida dels seus habitants i fomentant el desenvolupament econòmic.

Aquesta és precisament la principal qüestió que pretén abordar l’Smart City Expo World Congress, el principal esdeveniment mundial sobre ciutats intel·ligents, que se celebra fins al 15 de novembre a Barcelona i que combina idees, recursos i eines de diferents disciplines com ara la mobilitat, les TIC, el medi ambient, l’eficiència energètica i l’urbanisme per anar definint possibles respostes.  

En aquest certamen, que reuneix més de 140 empreses i més de 300 ponents internacionals experts en la matèria, la mobilitat es presenta com un dels eixos principals en la conceptualització del futur de les ciutats intel·ligents, a la vegada que es demostra que aquestes ja són avui dia una realitat.

Tant és així que s’hi dedica un nou espai, anomenat Smart City Plaza, on es recrea una petita porció de ciutat intel·ligent plenament funcional equipada amb les últimes tecnologies disponibles a dia d’avui, que permetrien transformar les actuals urbs de manera immediata mitjançant el desplegament de sensors i dispositius intel·ligents que interactuen entre ells.

Un nou model de mobilitat

El congrés també es pregunta com s’ha de desenvolupar i gestionar un sistema de mobilitat complex assignant els mitjans més eficients de transport en cada viatge. Amb aquest objectiu, es presenten algunes solucions de mobilitat per a les ciutats intel·ligents a través de diferents propostes, com ara el projecte de la nova xarxa de bus de Barcelona, amb la presència d’un dels seus característics pals solars d’informació, que compten amb pantalles d’informació dinàmica. També es poden veure altres tipus de parades de bus, com ara les “smartquesines”, un projecte presentat per SmartCities LAB.

Es tracta d’una marquesina intel·ligent i energèticament autosuficient, gràcies a miniestacions eòliques i fotovoltaiques, dotada amb pantalla tàctil, des de la qual, amb el mòbil i mitjançant tecnologia NFC (Near Field Communications) es poden comprar títols de transport, entre d’altres productes, així com descarregar informació i planificar els trajectes de bus en funció de la situació del trànsit i de possibles alteracions en el servei. També incorporen un sistema per mesurar audiències que permet quantificar el nombre de gent que s’espera a la parada.

D’altra banda, a la Smart City Plaza també s’hi exposa un bus dièsel convertit en híbrid que és part de la flota d’autobusos més verda d’Europa. En aquest sentit, cal destacar que el primer trimestre del 2013 TMB tindrà un total d’un centenar de busos híbrids, una tecnologia que representa un estalvi energètic d’entre un 20 i un 30%.

Finalment, també es recullen iniciatives a favor de l’ús de bicicletes elèctriques per a sistemes com el Bicing, reguladors semafòrics d’ona verda per afavorir el trànsit d’autobusos i de vehicles d’emergència, projectes d’aparcaments amb sensors que permeten als conductors reservar la seva plaça de pàrquing quan entren a la ciutat, com el de la companyia Parkhelp, i sistemes intel·ligents de recàrrega de vehicles elèctrics amb energia renovable, com el que proposa ParkGreen.

Barcelona, 1a "smart city" d’Espanya

Actualment, la ciutat de Barcelona compta amb edificis i infraestructures que s’han convertit en un exemple de sostenibilitat, eficiència energètica o d’excel·lència dels serveis urbans de la ciutat.

A l’exposició s’hi poden veure tot un seguit d’elements, aplicacions, dispositius que ja s’han implantat i són una realitat, com el mobiliari urbà, un quiosc de tràmits dels que té l’Ajuntament a les Oficines d’Atenció al Ciutadà, un punt de connexió wifi com els que hi ha repartits pels carrers de la ciutat, i una cabina de telepresència per fons d’aigua que els ciutadans poden controlar amb els seus iPhones, entre moltes altres propostes de gestió intel·ligent, com ara en la recollida de residus, per exemple.

En aquest sentit, també cal destacar que la ciutat ja disposa d’un total de 239 punts de recàrrega elèctrica, que està implantant a la majoria de serveis el pagament Contactless, i que compta amb enllumenat intel·ligent, telecontrol d’escales i ascensors, gestió integral de l’aigua amb la telegestió del reg en espais verds, així com amb illes energètiques autosuficients.

L’estand de l’Ajuntament de Barcelona també serveix de plataforma perquè 15 joves empreses presentin les seves solucions intel·ligents. Destaca Pickbe POP-APP Store, unes botigues digitals que s’ubicaran en diferents punts de la ciutat i que permetran als ciutadans comprar entrades per a espectacles, fer reserves a restaurants i accedir a tota mena d’ofertes de manera ràpida a través de l’smartphone.

Totes aquestes iniciatives reals han convertit Barcelona en la ciutat líder de les smart cities espanyoles, segons la consultora IDC,  uns projectes que situen la Ciutat Comtal com a referent en innovació aplicada a les ciutats, ja sigui en matèria de mobilitat, atenció a les persones, eficiència energètica, medi ambient o e-government.

Smartquesina, projecte de SmartCities LAB / Miguel Ángel Cuartero
Smartquesina, projecte de SmartCities LAB / Miguel Ángel Cuartero
Pantalla d'informació dels pals de parada de la nova xarxa de bus / Miguel Ángel Cuartero
Pantalla d'informació dels pals de parada de la nova xarxa de bus / Miguel Ángel Cuartero
Estand de l’Ajuntament de Barcelona a l’Smart City Expo World Congress / Miguel Ángel Cuartero
Estand de l’Ajuntament de Barcelona a l’Smart City Expo World Congress / Miguel Ángel Cuartero
Autobús dièsel convertit en híbrid del projecte Retrofit de TMB / Miguel Ángel Cuartero
Autobús dièsel convertit en híbrid del projecte Retrofit de TMB / Miguel Ángel Cuartero

Compartir:

Informació relacionada

Institucions
TMB
Infraestructura
Seccions
Anys

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE