Diumenge, 22 de setembre de 2019

"Hora Punta" comença una nova aventura digital

 

Capçalera de la nova revista 'Hora Punta' digital

"Hora Punta" comença una nova aventura digital

La revista "Hora Punta", el suplement d’àmbit intern "GenTMB" i el butlletí informatiu dels centres operatius de negoci d’Autobusos "i_CON" s’han deixat de publicar en versió impresa i s’han convertit en tres revistes exclusivament digitals.

Marta Franco / 27.03.12 - 13:57h

Les revistes corporatives de TMB han començat una nova etapa i s'han convertit en publicacions web completament digitals, cadascuna amb un domini propi. Es materialitza així l’aposta de la companyia per internet, que no sols redueix els costos inherents al format paper, sinó que aporta rapidesa i obre noves possibilitats de comunicació.

Les revistes online aprofiten al màxim els canals digitals ja existents en l’estratègia de comunicació corporativa (Facebook, Twitter, YouTube i Flickr), ofereixen prestacions d’interactivitat i de possibilitats de vincle entre els propis continguts, són flexibles i fàcils d’utilitzar per l’usuari.

La informació es distribueix a través de subscripcions, de les xarxes socials i de butlletins

També disposen de diferents formes de distribució de la informació mitjançant subscripcions (per la via de l'RSS, una sindicació de continguts que permet compartir la informació i usar-la en altres llocs web o programes), recomanacions a les xarxes socials, i a través de butlletins electrònics periòdics, que garanteixen que els continguts de les noves revistes natives digitals arribin igualment als lectors, de dins i de fora de l’empresa.

Cada publicació digital compta amb un menú  a l’alçada de la capçalera en què queden identificades les diferents seccions informatives i just a sota amb un segon nivell de jerarquia que filtra la visualització de continguts per servei (Metro, Bus i Transports d’Oci).

Navegació entre els tres entorns

Tot i que cada publicació té el seu domini, la navegació entre els tres entorns també és fàcil de reconèixer. Des d'"Hora Punta" es pot accedir a l’entorn intern de "GenTMB" i "i_CON", entrada permesa només per a empleats i jubilats de l’empresa, a través d’un enllaç a peu de pàgina que demana la identificació, i un cop dins d’aquestes publicacions es pot saltar d’una publicació a una altra des d’enllaços destacats a la mateixa capçalera.

L’arquitectura i la navegació donen una idea de l'organització global del portal i mantenen una consistència en el recorregut de les pàgines, perquè l’usuari estigui sempre situat. S’ha apostat també per un sistema de navegació contextual perquè l’usuari pugui arribar a un mateix lloc seguint diferents camins.

Elements fixos i continguts dinàmics

La portada s’estructura en una part superior en què podem trobar un carrusel dinàmic de notícies destacades prèviament escollides per la redacció, per sota del qual es concentren les últimes informacions dividides en dues columnes i jerarquitzades per ordre cronològic d’actualització.
 
Igualment a totes les pàgines dels tres webs hi ha uns elements que sempre tenen una posició fixa a la columna de la dreta. En el cas d'"Hora Punta" hi trobem una finestra oberta a les últimes notes de premsa, els últims vídeos i les últimes fotografies dels canals de TMB a YouTube i a Flickr, respectivament, així com els darrers tuits i comentaris publicats al perfil de Twitter i a la pàgina de Facebook. En última posició es presenta un bàner amb enllaç directe al pla de màrqueting relacional JoTMBé.

En el cas de "GenTMB" i de "i_CON", en aquesta mateixa barra lateral hi podem trobar el canal intern de videonotícies Canal TMB i un reclam al Club GenTMB, un club exclusiu d’avantatges i descomptes dirigit als treballadors.

Per a totes tres publicacions, el disseny d’aquesta columna també preveu un espai publicitari que s'utilitzarà com una futura via de comercialització dels portals, i que funciona amb models de mesura de cost per mil (CPM).

Així mateix, des de la capçalera s’accedeix a les pàgines de formulari de contacte i de subscripció, i des del peu de pàgina, entre d’altres dreceres, es troben enllaços al web de TMB, a la sala de premsa i a l’hemeroteca per consultar els números de les anteriors etapes de la revista en format PDF i flash.

Finalment, el cercador també compta amb una posició fixa a la part superior de la pàgina i les consultes condueixen a una pàgina de cerca avançada que facilita que els usuaris puguin localitzar fàcilment qualsevol contingut de les publicacions amb un camp de cerca per coincidència de paraules i per data.

Informació vinculada gràcies a la taxonomia

Més enllà de l’ordenació tradicional per seccions, una de les principals característiques de les noves publicacions digitals és la possibilitat de vincle entre els propis continguts a través de l’ús de la taxonomia entesa, en el seu sentit més general, com una ciència de la classificació.

Totes les notícies s’identifiquen i s’organitzen a través d’un sistema d’etiquetatge que situa la tasca de la documentació al capdavant de la cadena de publicació. Cada informació s’associa de manera pública a una sèrie de conceptes que van generant automàticament agrupacions de noticies que ajudaran a trobar informacions en funció d’uns interessos més concrets i a oferir al lector informació relacionada al final de cada noticia.

Totes les notícies es vinculen entre elles a través d’un sistema d’etiquetatge

Perquè això sigui possible s’ha fet un important esforç conceptual que s’ha traduït en la identificació de més de 250 etiquetes, agrupades per institucions, llocs, tipus de servei, conceptes, infraestructures i anys de publicació.

A més, se’n poden crear de noves en funció de les noves necessitats temàtiques que vagin sorgint amb el temps. Així, clicant en cada una de les etiquetes s’accedeix a totes les noticies publicades que contenen referències sobre aquell mateix tema. Podeu consultar el mapa web de la publicació per veure-les totes.

Aquest sistema de classificació de continguts permet que la publicació sigui escalable i que en una segona fase es puguin afegir altres millores formals i funcionals a les revistes.

Continguts vius i atractius

Pel que fa als continguts, "Hora Punta" se segueix presentant com la revista corporativa de TMB per conèixer millor l'empresa i el seu entorn, amb articles especialitzats sobre transport públic. Els seus continguts, per tant, giraran al voltant dels projectes i les activitats de la companyia, inclouran entrevistes destacades i s’acompanyaran d’un important treball multimèdia perquè la informació sigui encara més atractiva, interactiva i comprensible.

Des de la seva construcció s'ha seguit una estratègia de 'search engine optimization' (SEO) per aconseguir una rellevància de la publicació a internet entre les publicacions en línia especialitzades en transport públic, objectiu que es manté en la cura de paraules clau durant l’elaboració del contingut.

Uns companys de viatge punters en estratègia digital

En aquesta nova aventura digital TMB ha anat de la mà de la consultora en comunicació Comuniza i de l’equip de desenvolupadors web i administradors de sistemes de l’empresa Crononauta,  que han creat aquests nous entorns web amb Drupal, un sistema de gestió de contingut de codi obert modular, desenvolupat i mantingut per una activa comunitat d’usuaris que li atorga una gran potencialitat de creixement.

Aquesta nova etapa de l'"Hora Punta" canviarà el ritme i la forma de treball de l’equip de comunicació i, de ben segur, obrirà noves possibilitats per al relat informatiu, un llarg i entusiasmador trajecte per recórrer que t’invitem a descobrir plegats tot navegant per la pàgina.

Núvol d'etiquetes amb els conceptes principals de l'"Hora Punta"
Núvol d'etiquetes amb els conceptes principals de les revistes / Wordle
Esborrany del prototip de la portada del "GenTMB" abans del disseny final
Esborrany del prototip de la portada del "GenTMB" abans del disseny final

Compartir:

Informació relacionada

Seccions
Institucions
TMB
Anys

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE