Divendres, 19 d'octubre de 2018

Ha començat la nova era de la xarxa d'autobusos

 

La nova xarxa de bus en el seu primer dia de servei / Miguel Ángel Cuartero

Ha començat la nova era de la xarxa d'autobusos

S'han estrenat les cinc primeres línies de la nova xarxa de bus de Barcelona, que ha de transformar la mobilitat en superfície a la ciutat i l'àrea metropolitana. Són les línies verticals V7 i V21, les horitzontals H6 i H12, i la diagonal D20.

Oriol Pàmies / 02.10.12 - 09:16h

L'autobús de TMB ha començat la seva evolució cap al futur. Dilluns passat, 1 d’octubre, es posava en marxa la primera fase de la nova xarxa de bus de Barcelona, un projecte que suposarà un pas endavant per al transport públic i la mobilitat metropolitana, a més d'una oportunitat d'enfortir el posicionament de l'empresa com a referent d'innovació.

D'entrada són cinc línies, que per primera vegada es beneficien de mesures especials en la infraestructura de carrils i parades, per aconseguir prioritat i multiplicar les opcions dels usuaris d'obtenir informació i planificar el viatge.

Naixia així el bus eficient, que aporta un servei millor a través de la gestió adequada dels recursos, sense costos afegits. Es tracta d'"una fita important que marcarà un abans i un desprès en el transport de superfície", en paraules del president de TMB, Joaquim Forn, que s'hi va referir com "una aposta en favor del transport públic". Forn va lamentar que l'estrena quedés deslluïda per la vaga convocada per diversos sindicats en contra de la normativa estatal sobre els salaris dels treballadors públics.

Més de cent parades de les cinc noves línies compten amb pantalles d'informació

L'entrada en servei de les cinc primeres noves línies és gràcies a uns mesos d'intensa labor preparatòria, que ha inclòs obres i actuacions de senyalització fetes en benefici de la velocitat i la regularitat dels busos. S'ha treballat en nous carrils reservats, construcció i trasllat de parades i terminals, instal·lació de pantalles d'informació de leds, de pals solars informatius i de pantalles tàctils, senyalització, col·locació d'informació i programació semafòrica favorable al bus en diversos trams.

Junt amb aquestes actuacions, se n'han fet d'altres, de reordenació dels vials, canvis de sentit i distribució del trànsit general, al lateral mar de la Gran Via, als carrers Nicaragua i Equador, i en diversos carrers de Sarrià-Sant Gervasi al voltant de l'eix Sant Joan Bosco - Vergós - Via Augusta.

Per facilitar als usuaris l’adaptació a la nova xarxa d’autobús i resoldre dubtes sobre els canvis aplicats, l’Ajuntament de Barcelona i TMB han dut a terme una campanya d’informació per múltiples canals, sota el lema "El bus sense embolics, per a una BCN que es mou ràpid", dins la qual s'ha fet un important desplegament d'infomadors a les parades d’autobús afectades per la implantació de la primera fase. Els informadors continuen sobre el terreny la primera setmana d’implantació de les noves línies.

Les cinc primeres línies

En aquesta primera fase entren en servei cinc línies: dues de verticals, la V7 i la V21; dues d'horitzontals, l'H6 i l'H12, i una de diagonal, la D20. En total sumen 88,8 quilòmetres, entre recorreguts d'anada i de tornada. En aquestes línies circularan 67 cotxes ambientalment avançats els dies feiners, la majoria de gran capacitat, i equipats amb pantalles del sistema d'informació MouTV.

Mapa de les cinc noves línies de la Nova xarxa de Bus

Línia V7
(Plaça Espanya - Sarrià)
Té un recorregut més recte que la línia 30 actual, que substitueix, i fa els trajectes de pujada i baixada més junts. Circularà a intervals de 8-10 minuts a les hores punta dels feiners. Les línies 50, 115 i D20 uneixen diverses zones del barri de Sants amb la nova línia V7.

Línia V21
(Pg. Marítim - Montbau)
Aquesta nova línia substitueix la línia 10, que ja va ser creada el 1996 com a eix vertical mar-muntanya i de la qual es diferencia en dos punts del recorregut: el gir des de Marina a Travessera de Gràcia en sentit ascendent i el gir des de Lepant a Diputació en sentit descendent. Circularà cada 8-9 minuts en hora punta.

Línia H6
(Zona Universitària - Fabra i Puig)
Aquesta nova línia segueix l'itinerari de l'actual 74, menys en el tram del carrer Camèlies i una part de Mare de Déu de Montserrat, que queda cobert per la 32. Per guanyar velocitat, circularà per la calçada central de la Diagonal entre Zona Universitària i Maria Cristina, i pel túnel de la ronda del Mig. Els intervals seran de 5-7 minuts en hora punta.

Línia H12
(Gornal - Besòs / Verneda)
Aquesta nova línia substitueix la 56 i es configura com un eix rectilini d'11 quilòmetres que travessa Barcelona i part del municipi de l'Hospitalet. Per primera vegada un transport públic d'alta freqüència uneix el districte econòmic de Granvia de l'Hospitalet, la Ciutat Judicial, les places d'Espanya, Universitat, Tetuan i les Glòries, fins al barri del Besòs. El tram de la línia 56 entre la plaça d'Espanya i Collblanc es podrà fer ara amb la línia 50, que ha modificat el trajecte des del 20 de setembre, o la D20. Els intervals seran de 7 minuts en hora punta.

Línia D20
(Passeig Marítim - Ernest Lluch)
Aquesta nova línia diagonal substitueix el tronc comú de les línies 57 i 157, millorant-les en regularitat. I circularà en intervals de 7 minuts. La línia 57 es converteix en una línia interurbana d'aportació, entre Cornellà de Llobregat i Ernest Lluch, passant per Esplugues de Llobregat, amb la freqüència millorada a deu minuts els dies feiners (l'actual és de 14 minuts). La línia 157 es converteix en línia d'aportació entre Sant Joan Despí i Ernest Lluch, passant per Sant Just Desvern i Esplugues de Llobregat, amb intervals de freqüència millorats, de deu minuts els dies feiners (l'actual és de 13 minuts).

Prioritat a la informació per a l'usuari

Una de les característiques de la nova xarxa de bus serà la facilitat d'utilització. Per això al llarg de les línies hi haurà 109 parades amb pantalles (convencionals o solars) que donen informació del temps que falta perquè arribi el bus i avisen d'alteracions del servei. Dues parades significatives i d'alt nivell de passatge, les d'Espanya i Gran Via - Universitat, tenen a més pantalles tàctils en què es pot interactuar per planificar el viatge.

S'han instal·lat màquines de venda automàtica de bitllets en quatre parades i pantalles tàctils en dues

Per primera vegada, es podran comprar targetes multiviatge i abonaments en parades d'autobús, igual que es pot fer a les estacions de metro. Les màquines distribuïdores són a Espanya, Pl. Universitat, Gran Via - Rambla Catalunya i Prat de la Riba. Aquestes màquines dispensaran els mateixos títols integrats que les màquines del metro —excepte la T-4—, mitjançant pagament amb targeta bancària.

Punts d'intercanvi

La forma de retícula o graella de la nova xarxa fa que qualsevol punt de la ciutat sigui accessible des de qualsevol altre, amb un transbordament en la intersecció de dues línies. Aquests punts d'intercanvi, que són els que donen sentit de xarxa al conjunt de línies i la connecten amb la resta del sistema integrat de transport públic, tindran a partir d'ara una rellevància especial.

A la primera fase, s'han definit sis punts d'intercanvi:

  • Espanya: V7 - H12 - D20 + metro L1 i L3 i FGC
  • Prat de la Riba: V7 - H6
  • Monumental: V21 - H12 + metro L2
  • Alfons X: V21 - H6 + metro L4
  • Passeig Marítim: V21 - D20
  • Ernest Lluch: D20 - busos 57 i 157 + Trambaix

En aquests punts d'intercanvi, s'han fet actuacions especials d'infraestructura i senyalització, com ara el moviment de parades per aproximar-les entre si i escurçar trajectes a peu, la redenominació de parades per donar-los noms significatius i facilitar-ne la ubicació, col·locació de pantalles d'informació de servei en totes les parades dels punts d'intercanvi, disseny i col·locació de plànols de zona a les marquesines i senyalització especial al terra per orientar els desplaçaments entre parades de les diferents línies (excepte a Ernest Lluch, en què són adjacents).

Punts d'intercanvi de les cinc primeres línies de la nova xarxa de bus

Línies d'altes prestacions

En fases successives, l'any 2013, està previst de posar en servei vuit línies més, quatre a la primavera i quatre a la tardor. La resta s'aniran implantant progressivament, a partir de l'anàlisi acurada dels resultats de les tres primeres fases i el comportament de la demanda.

Un cop completada, la nova xarxa de bus tindrà 28 línies d’altes prestacions que es complementaran amb línies convencionals urbanes i les línies interurbanes i de proximitat existents. L'esquema constarà de 17 línies verticals (mar-muntanya) identificades amb la lletra V, un número senar i el color verd; 8 línies horitzontals (Llobregat - Besòs), que seran identificades amb la lletra H i tindran un número parell i el seu color serà el blau, i 3 línies diagonals que seran identificades amb la lletra D i els dígits 20, 30 i 40 en què la tonalitat serà lila.

Video YouTube: 

Compartir:

Informació relacionada

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE