Diumenge, 22 de setembre de 2019

La flota d’autobusos més neta d’Europa

 

Autobusos híbrids i de gas natural comprimit exposats al Parc del Fòrum / Pep Herrero

La flota d’autobusos més neta d’Europa

Els nous autobusos híbrids i de gas natural comprimit, juntament amb les reformes aplicades als autobusos existents, converteixen la flota de TMB en la més avançada d’Europa des del punt de vista ambiental.

Oriol Pàmies / 04.07.12 - 16:25h

Els 1.064 vehicles de la flota d’autobusos de TMB es poden considerar nets, d’acord amb la normativa europea, perquè compleixen els estàndards Euro 4, Euro 5 o superiors. Per aquest motiu el 4 de juliol es va fer un acte al Parc del Fòrum, presidit per l’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, en què es van mostrar 29 autobusos híbrids, de gas natural comprimit i dièsel reconvertits en híbrids, representatius de les tecnologies aplicades per actualitzar ambientalment el principal transport públic de superfície de Barcelona.

Xavier Trias: “Si fem les coses ben fetes, una part del futur del nostre transport públic es diu autobús”

L’alcalde va subratllar que la incorporació de 35 autobusos de gas natural comprimit i 25 d’híbrids, que substitueixen 60 cotxes dièsel amortitzats, fan que TMB compleixi aquest any els requisits de baixes emissions que marquen la normativa europea i els plans de millora de la qualitat de l’aire de la regió metropolitana de Barcelona per al transport públic de superfície. “No ens podem quedar pensant que som els millors i no demostrar-ho, i per això és fonamental que cada dia contaminem menys”, va insistir.

Per la seva banda, el president de TMB, Joaquim Forn, va refermar el compromís de l'empresa “per tenir cura del medi ambient i actuar de forma proactiva per fomentar les energies menys contaminants”. Forn va explicar que així continuarà sent en el futur, ja que s’ha escollit “el camí de la sostenibilitat, de la qualitat i de la proximitat amb els ciutadans” i malgrat les incerteses econòmiques “la qualitat, la innovació, la vocació de servei al ciutadà i el medi ambient seguiran essent la marca TMB”.

La màxima categoria ambiental

La renovació de flota d’aquest 2012 s’està fent exclusivament amb vehicles classificats com a EEV (vehicles ambientalment millorats, en la sigla anglesa), propulsats per gas natural comprimit, o bé híbrids propulsats elèctricament i amb un motor tèrmic auxiliar com a generador, les dues tecnologies més netes aplicables a busos actualment, mentre es perfecciona i consolida la tracció elèctrica pura.

Pel que fa a vehicles de gas natural (GNC), se n’han incorporat 35, dels quals 10 són articulats (6 Evobus i 4 MAN) i 25 són estàndards (14 Irisbus Iveco i 11 MAN). Amb aquests 35, s’eleva la xifra de cotxes de GNC a 411, el 38,6% de la flota, i es referma l’aposta de TMB per un combustible que es distingeix pel baix nivell d’emissions, per sota del que marca la norma Euro 6, que entrarà en vigor el 2014, i pel preu més baix del combustible.

Híbrids d’última generació

La segona part de la renovació de flota s’està fent amb autobusos híbrids d’última generació. Es tracta de 22 cotxes estàndard, dels quals 10 són del model Lion’s City de MAN, i 12 són de Tata Hispano amb xassís Dennis. A més, s’han contractat tres biarticulats Van Hool que estan en procés de fabricació i la previsió és que arribin el primer trimestre del 2013.Composició actual de la flota de busos de TMB

L’aposta de TMB per la tecnologia híbrida ve del 2010, quan es van adquirir els primers vehicles de presèrie, tres a Castrosua i un a MAN. En paral·lel, es va emprendre el projecte Retrofit d’hibridació d’autobusos dièsel existents, començant per un prototip. Aquest projecte pioner és avui una realitat contrastada, que ha permès reconvertir ambientalment 40 autobusos dièsel Iveco de la sèrie 67xx, que estan donant servei a les línies 44, 40, 20 i 34, entre d’altres, des de la seva base a la cotxera del Triangle. Se’ls distingeix per la “motxilla” que duen al sostre, que conté els ultracapacitadors on s’emmagatzema l’electricitat.

El projecte Retrofit continua endavant i aquest any es preveu assolir la xifra de 70 autobusos reconvertits en híbrids. Seguidament, s’emprendrà la reconversió de 10 autobusos de GNC en híbrids, a partir de l’experiència acumulada en el prototip, actualment en fase d’homologació. La hibridació d’autobusos de GNC és un projecte conjunt de TMB i Gas Natural Fenosa.

Sumant els híbrids de presèrie, els reconvertits i els que s’acaben d’incorporar, Barcelona tindrà aquest estiu en servei 55 autobusos híbrids, la tercera xifra més alta de les ciutats europees, la primera si s’exclou la Gran Bretanya. Amb els que s’han de reconvertir i els tres biarticulats en construcció, s’assoliran les 99 unitats, i més endavant 110 amb els híbrids de GNC.

L’autobús serà encara més important

Les adquisicions d’autobusos s’estan fent des de TMB tenint en compte els requeriments de l’operació de la nova xarxa de bus, la primera fase de la qual es posarà en marxa a l’octubre amb cinc línies: dues de verticals, dues d’horitzontals i una de diagonal. Concretament, els cotxes articulats de la sèrie 62B seran assignats a la línia H6 (Gornal - Besòs / Verneda), els articulats de la sèrie 60D aniran a la línia H12 (Zona Universitària - Fabra i Puig) i els cotxes estàndards de la sèrie 14B formaran part del material mòbil de la línia D20 (Passeig Marítim - Torre Melina).

En aquest sentit, durant la presentació dels nous vehicles, l’alcalde va remarcar la conveniència de continuar millorant un sistema de transport públic que ja és de notable. “Si fem les coses ben fetes, una part del futur del nostre transport públic es diu autobús”, va reblar.

Inversió rendible i amb suport extern

En conjunt, la renovació de flota corresponent a l’any 2012 suposa una inversió de 20 milions d’euros. S’ha de destacar que l’adquisició de cotxes de GNC compta amb el suport econòmic de Gas Natural Fenosa, que fa que el preu s’iguali al d’un cotxe convencional. D’aquesta manera l’estalvi operatiu, xifrat en un 18% menys de cost, es percep durant tot el seu cicle de vida i s’afegeix a l’estalvi ambiental. Pel que fa als híbrids, l’IDAE (organisme del ministeri d’Indústria, Energia i Turisme) en subvenciona l’adquisició per afavorir l’estalvi energètic. Com que l’estalvi és també en el consum, la inversió s’amortitza aproximadament en deu anys, quatre anys abans que es consideri esgotat el cicle de vida d’un autobús urbà.

220 tones menys de gasos i partícules

Per completar l’actualització ambiental de la flota, s’han instal•lat filtres d’alt rendiment de retenció de contaminants en tots els autobusos dièsel amb categoria inferior a Euro 4 i que no eren aptes per a la reconversió en híbrids. En total s’han equipat 435 autobusos dièsel amb filtres que retenen el 75% dels òxids de nitrogen i el 85% de les partícules fines, cosa que equival a deixar d’abocar anualment a l’atmosfera 215 tones d’òxids de nitrogen i 5,2 tones de partícules.

Aquesta operació també s’ha realitzat en el marc del conveni de col•laboració entre TMB i Gas Natural Fenosa. Totes dues empreses treballen conjuntament des del 1994 per introduir el gas natural a la flota d’autobusos urbans i millorar d’aquesta manera la qualitat de l’aire a l’àrea metropolitana de Barcelona.

La protecció del medi es un dels eixos vertebradors de les polítiques estratègiques de TMB, com es desprèn del seu Pla Director de Sostenibilitat Ambiental, que aposta per l’ecoeficiència, la lluita contra la contaminació i el canvi climàtic, i la promoció de la cultura de la sostenibilitat.

Compartir:

Informació relacionada

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE