Diumenge, 22 de setembre de 2019

Els trens de la línia 11 s’automatitzen

 

Tren a l'estació de Torre Baró/Vallbona / Silvia T. Colmenero

Els trens de la línia 11 s’automatitzen

Està previst que al llarg del 2012 tota la línia 11 de metro disposi dels sistemes necessaris per operar totalment en mode automàtic sense conductor. S’ha estat treballant tant en el material mòbil com en les vies.

Laura Martínez / 01.02.12 - 16:08h

Des de l’any 2009 la línia 11 funciona en mode de conducció driverless o sense conductor en el tram comprès entre les estacions de Can Cuiàs i Casa de l’Aigua, d'uns 2 quilòmetres, en què les estacions disposen del sistema de tancament de portes d’andana.
Però en el tram d'uns 200 metres entre les estacions de Casa de l’Aigua i Trinitat Nova el mode de conducció és ATO (de l'anglès automatic train operation, sistema de conducció automàtic), per la impossibilitat d’instal·lar a Trinitat Nova el tancament de portes d’andana, que garanteix l'estanquitat de la línia i la seva automatització completa, ja que és una estació compartida amb la línia 4, que és de tipus convencional.

Sistemes 'antidrag' i SDA dels trens 500

Per poder completar l’automatització de tota la línia 11, amb les garanties d’estanquitat necessàries, durant el 2011 s’han dut a terme diferents projectes i actuacions tant en el material mòbil (sistema de detecció d’atropellament o SDA i sistema antiarrossegament, antidrag) com en la via (sistema de detecció d’objectes o SDO).
Pel que fa al material mòbil, les tres unitats dobles de la sèrie 500 que donen servei a la línia 11 disposen dels següents sistemes:
—Sistema de detecció d’atropellament (SDA): una barra situada en els extrems del tren detecta la presència d’un obstacle a la via (a partir d’una certa magnitud) i actua sobre el fre d’emergència en cas d’activació.
—Sistema antiarrossegament (antidrag): es basa en una modificació de les vores sensibles de les portes del tren per detectar la pressió que pot exercir una persona en quedar atrapada una vegada es tanquen les portes. Així s'evita que quan una bossa queda enganxada en una porta, per exemple, la persona pugui ser arrossegada. Quan aquest sistema actua també s’activa el fre d’emergència.

Els inicis com a línia convencional

La línia 11 de metro va començar a donar servei el 15 de desembre del 2003. Es tracta d’un metro lleuger que enllaça els barris de Trinitat Nova, Torre Baró, Vallbona i Ciutat Meridiana, del districte de Nou Barris de Barcelona, i Can Cuiàs, del municipi de Montcada i Reixac.
Dissenyada en via única (excepte a Torre Baró / Vallbona, on es fa el creuament dels trens) i amb una longitud de 2.150 metres, disposa de cinc estacions: Trinitat Nova (L4 i L3), Casa de l’Aigua, Torre Baró/Vallbona, Ciutat Meridiana i Can Cuiàs. El metro lleuger el componen unitats de dos cotxes (tots dos motors), a diferència dels trens de cinc cotxes del metro convencional.
Tot i que la línia 9/10 va ser la primera que va funcionar sense conductor (des del desembre del 2009), un temps abans la línia 11 ja s’havia convertit en un referent perquè, en el procés de conversió de línia convencional a línia automàtica, incorporava elements de seguretat i confort com el sistema de tancament de portes d’andana.

Compartir:

Informació relacionada

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE