Dissabte, 7 de desembre de 2019

Optimització de la venda automàtica de títols

 

Bateria de distribuïdores de títols a l'estació de La Sagrera / M. Ángel Cuartero

Optimització de la venda automàtica de títols

Entre els mesos de març i abril s'ha dut a terme al metro un pla per aprofitar millor el parc de màquines distribuïdores de títols. Del total de 722, se n'han reservat les que no són necessàries, per estalviar uns 250.000 euros anuals.

Oriol Pàmies / 25.04.12 - 12:14h

Des que es va automatitzar la venda de títols a la xarxa de metro, la dècada passada, les distribuïdores automàtiques són elements essencials en tots els vestíbuls de la xarxa. Siguin màquines mixtes, de tipus DM (que accepten targetes i diners en metàl·lic), o les petites DI (només pagament amb targeta), fan amb eficàcia i sobrietat el que anteriorment era feina del cap d'estació o taquiller.

L'any 2011, vist que la disponibilitat de la venda automàtica havia augmentat fins al 99% i en el context dels ajustos de despeses en l'operació, TMB va fer un estudi sobre les possibilitats de reduir-ne el cost mantenint un bon nivell de servei. L'estudi, basat en les dades de vendes reals en les 722 màquines de la xarxa, agrupades per vestíbuls, i en simulacions, va donar com a resultat la identificació de les màquines que podien ser anul·lades sense ocasionar contratemps als clients.

Màquines noves al lloc de les més antigues

En total s'han aturat 66 màquines de 41 vestíbuls diferents de les línies L1, L2, L3, L4 i L5, de les quals 49 es mantenen al seu emplaçament, tapades amb publicitat corporativa, i 17 s'han desplaçat per ocupar el lloc d'altres màquines de primera o segona generació. Les màquines desconnectades o retirades es conservaran en espera d'una possible reutilització en el mateix punt o altres punts de la xarxa.

El pla garanteix que en tots els vestíbuls hi hagi en funcionament almenys dues màquines mixtes o DM, a banda de les DI suplementàries que hi pugui haver. Una altra condició és que al vestíbul hi hagi prou màquines per dispensar bitllets en situacions d'afluència extraordinària. Aquesta situació especial s'ha calculat a partir de la xifra de vendes de l'hora punta i afegint-hi un 60% més d'operacions.

Estalvi en manteniment, energia i logística

L'objectiu de la mesura no és altre que aconseguir un estalvi d'uns 250.000 euros anuals en un apartat de l'operació que no incideix en el servei de transport. El cost principal de les màquines distribuïdores és el manteniment; també s'espera rebaixar el consum d'electricitat i la logística (càrrega de bobines, transport de diners).

Les màquines automàtiques canalitzen actualment el 75% de les vendes de títols que es fan a TMB. El 27% de les operacions es fan amb targeta de crèdit.

La venda automàtica al metro

  • Nombre de distribuïdores: 722
  • Mitjana de vendes diàries: 164 per màquina
  • Mitjana de vendes en hora punta: 16 per màquina
  • Temps mitjà per operació: 42 segons
  • Mitjana de temps d'espera en hora punta: 3 segons
Publicitat sobre una distribuïdora desconnectada / Hora Punta
Publicitat sobre una distribuïdora desconnectada / Hora Punta

Compartir:

Informació relacionada

Institucions
TMB
Llocs
Servei
Conceptes
Infraestructura
Seccions
Anys

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE