Dijous, 14 de novembre de 2019

Vuitanta cotxes més de gas natural comprimit

 

Articulat Mercedes Citaro de GNC assignat a la línia 15 / Pep Herrero

Vuitanta cotxes més de gas natural comprimit

Tal com estava previst, a l'acabar el 2011 s'ha assolit la xifra de 376 autobusos propulsats amb gas natural comprimit, el 35% del total de la flota de Bus. Tots tenen base a la cotxera de la Zona Franca.

Oriol Pàmies / 01.02.12 - 13:56h

A mitjan desembre culminava la incorporació al servei dels últims cotxes moguts per gas natural comprimit (GNC), un combustible més net que el gasoil, del total de 80 contractats per a l'any 2011 amb diversos constructors, d'acord amb el conveni establert entre TMB i Gas Natural Fenosa per reduir les emissions del transport públic de superfície i millorar la qualitat de l'aire a l'àrea metropolitana de Barcelona.

Amb la incorporació d'aquests 80 cotxes, TMB ha refermat la seva aposta, iniciada el 2001, pel GNC com a combustible alternatiu i més respectuós amb el medi ambient pel seu baix nivell d’emissions, per sota del que marca la norma Euro 6, que entrarà en vigor el 2015. Per aquest motiu, els vehicles de GNC són considerats vehicles ambientalment millorats, EEV en la terminologia europea.

52 cotxes estàndards i 28 d'articulats

L'entrada dels 80 autobusos s'ha produït de manera progressiva, en compliment dels diversos contractes de fabricació. Al febrer van arribar 31 estàndards Iveco, 21 dels quals carrossats per Castrosua i 10 per Tata Hispano. Pels volts de l'estiu es van posar en servei 28 cotxes articulats, 16 dels quals de la firma MAN, carrossats per Castrosua, i 12 Evobus del model Citaro. I els últims que s'hi han incorporat són els 21 estàndards MAN carrossats per Noge. Tots tenen base a la cotxera de la Zona Franca, especialitzada en GNC.

Al mateix temps, s'han retirat 80 autobusos dièsel de 14 anys d’antiguitat, de manera que s’ha aconseguit una reducció d’emissions de 346 tones de diòxid de nitrogen anuals. Aquest era un dels objectius del conveni subscrit l’abril del 2010 per TMB i Gas Natural Fenosa, per a la millora de la qualitat de l’aire a Barcelona i l’entorn metropolità. El conveni preveu un creixement en l’horitzó del 2015 de la flota de gas natural comprimit en 204 unitats més, fins a les 500, gairebé la meitat del total de la flota, que és de 1.080 vehicles.

En proves el prototip de bus híbrid

En el marc del mateix conveni, Gas Natural Fenosa i TMB estan desenvolupant un projecte pioner de recerca per hibridar autobusos de gas natural, amb la incorporació de motors elèctrics de tracció. La presumpció és que la combinació d’un motor de baixes emissions, com és el de GNC, amb els motors elèctrics, eficients i sense emissions directes, ha de donar com a resultat un vehicle de la màxima qualitat ambiental.

El prototip, construït sobre la base d’un bus Iveco existent, està en proves per contrastar les solucions tècniques adoptades, la reducció d’emissions i, en especial, l’estalvi en el consum de combustible. Les proves s'estan fent en circulació en buit i també al laboratori d'assajos de l'IDIADA. Al final d'aquest període de proves es valorarà la viabilitat de promoure’n la fabricació en sèrie.
D’altra banda, també s’està executant l’acord per introduir filtres d’alta eficiència de retenció de contaminants als tubs d’escapament en 460 autobusos dièsel de la flota per reduir-ne les emissions. Fins ara els filtres s’han instal·lat en 400 unitats. Amb aquesta mesura, es redueixen prop de 200 tones d’emissions anuals d'òxids de nitrogen.

Cotxe articulat MAN / Miguel Ángel Cuartero
Cotxe articulat MAN / Miguel Ángel Cuartero

Compartir:

Informació relacionada

Institucions
TMB
Servei
Bus
Infraestructura
Seccions
Anys

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE