Dilluns, 15 d'octubre de 2018

Noves tecnologies per a l'autobús intel·ligent

 

Detall del MouTV i de l'indicador de la propera parada (SIU) / Pep Herrero

Noves tecnologies per a l'autobús intel·ligent

Els sistemes embarcats a l’interior dels vehicles i les comunicacions via satèl·lit revolucionen la gestió de la flota d'autobusos i enriqueixen la informació que reben tant els usuaris com el conductor al seu lloc de treball.

Marta Espinosa / 01.12.11 - 12:18h

El món de la informàtica està revolucionant el nostre entorn social més immediat, i des de fa un temps aquestes novetats que ens aporten els avenços tecnològics també han arribat als autobusos de la xarxa de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB).

Des del 2010, totes les línies regulars de TMB i del Barcelona Bus Turístic estan localitzades via satèl·lit gràcies a la tercera generació del Sistema d’Ajuda a l’Explotació (SAE). La primera versió d’aquest sistema es va començar a implantar fa 20 anys i només abastava algunes línies i uns 100 cotxes. Ara el SAE està totalment digitalitzat i controla les 106 línies i els 1.090 vehicles de la flota de TMB. El SAE és el programa mare del qual es nodreixen la resta de serveis i sistemes associats en benefici dels conductors, dels usuaris i de la gestió integral de la xarxa.

Aquesta tecnologia digital de telecomunicacions es complementa amb un fort desplegament tecnològic que permet que cada cotxe es pugui comunicar amb el Centre de Regulació i viceversa. Aquesta bidireccionalitat s’ha materialitzat gràcies al Sistema d’Informació Embarcat (SIE), nom amb què es va batejar el conjunt d’equips i programaris informàtics que tenen instal·lats tots els autobusos i que els dota de la tecnologia més avançada per tal de millorar les funcions de localització, seguiment i regulació de les línies, així com la informació i el servei als usuaris.

La informació dins el bus: MouTV i SIU

Amb el desplegament del nou sistema de videodifusió MouTV, instal·lat també en algunes línies de bus, i gràcies a la tecnologia embarcada i a la geolocalització del vehicle, és possible oferir una informació molt valuosa per a l’usuari. El termòmetre de la línia li aporta seguretat i confiança en el trajecte, a més d'informar-lo sobre les alteracions que puguin afectar el servei. Tota aquesta informació que potser l’usuari s’havia de preparar abans de sortir de casa, ara el client la rep mentre realitza el seu viatge a bord del bus.

Una altra cara ben vistosa del SIE i de les noves tecnologies a bord del bus és la pantalla LED ubicada a la part davantera del vehicle, on s’informa, tant visualment com amb àudio, del nom de la propera parada, el recorregut de la línia i els enllaços amb altres línies d’autobús i metro. És el que coneixem com a Sistema Informació a l’Usuari (SIU).

La previsió del temps d'espera: TMB iBus i PIU

Un altre popular servei que s’ofereix als usuaris de l’autobús és el TMB iBus, consultable per telèfon mòbil i internet. Amb la informació bàsica, que és la posició del bus, el sistema és capaç de fer una previsió de marxa aproximada sobre els minuts que falten per a l’arribada dels dos primers cotxes d’una línia a una parada determinada.

La informació sobre el temps d'espera és la mateixa que arriba a unes 250 parades de bus equipades amb una Pantalla d’Informació a l’Usuari (PIU) on s’indica el temps d’arribada estimat de les diferents línies que hi tenen parada. Actualment, 104 línies regulars de TMB, totes a excepció de dues línies de Bus del Barri (que circulen pel vessant nord de Collserola, zona amb una orografia complicada que causa alguns problemes de cobertura), ja estan actives al servei d’informació TMB iBus i, en conseqüència, a les PIU.

Pantalla tàctil per als conductors

Una altra eina molt eficaç, en aquest cas per als conductors d’autobús, són les pantalles tàctils situades a la zona de l’instrumental de conducció i que tècnicament coneixem com a SIC (Sistema d’Informació al Conductor). A través d’aquestes pantalles TFT i del programari intuïtiu, instal·lats a tots els busos, el conductor pot interactuar amb el SAE, gestionar incidències i rebre missatges de regulació, entre altres funcionalitats.

Progressivament s’aniran ampliant les possibilitats que ofereix aquest sistema, com ara, l’enviament del plànol al moment amb una ruta alternativa si es produeix algun incident que afecta el recorregut habitual de la línia.

Informació a l’instant via 3,5G

Actualment la tecnologia wifi és la que fa possible la càrrega d’informació a bord del bus. Cada nit, a les cotxeres, es carreguen i descarreguen els continguts a cada vehicle: el bus rep dades sobre el servei de l’endemà i aporta les que ha recollit durant el dia per nodrir els estudis tècnics. Aquest sistema és efectiu però no permet una actualització en temps real durant el dia.

Per aquest motiu, la línia de futur mira cap al 3,5G. Aquest tipus de tecnologia, anomenada de tercera generació, fa possible la transmissió de veu i dades a través de telefonia mòbil mitjançant UMTS (Universal Mobile Telecommunications System). En el cas dels autobusos, aquesta comunicació en línia permetrà donar en temps real tota aquella informació d’interès tant per a l’usuari com per al conductor. Aquest sistema, que es preveu que estarà en funcionament a principis del 2012, permetrà perfeccionar encara més els serveis que avui dia ja ofereixen el SIU, el SIC i MouTV.

Video YouTube: 

Compartir:

Informació relacionada

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE