Dilluns, 9 de desembre de 2019

L‘Irizar elèctric i2e d‘emissió zero ja circula per la línia 20

 

El bus elèctric i2e en una parada de la línia 20 / Hora Punta

L‘Irizar elèctric i2e d‘emissió zero ja circula per la línia 20

Barcelona és la primera ciutat a tenir en servei regular amb passatgers un dels autobusos elèctrics experimentals inclosos al projecte europeu ZeEUS, de promoció del transport urbà d'emissió zero.

Oriol Pàmies / 21.08.14 - 11:22h

Aquesta setmana s'ha incorporat al servei de bus de TMB el primer dels dos autobusos elèctrics d'última generació i2e, d'Irizar, que faran proves de llarga durada en el marc del projecte europeu ZeUS de promoció del transport elèctric urbà, finançat per la Unió Europea.

L'i2e és un autobús estàndard, de 12 metres de longitud, fabricat per l'empresa Irizar al País Basc i amb capacitat per a 76 passatgers. Es tracta d'un dels primers autobusos 100% elèctrics de fabricació europea. Està propulsat per un motor de 230 kw alimentat per bateries de sodi-níquel que, junt amb els ultracondensadors, li donen una autonomia d'entre 200 i 250 quilòmetres, segons les condicions d'operació. Les bateries es carreguen durant la nit a la cotxera del Triangle, i a més poden emmagatzemar l'energia recuperada de les frenades durant la circulació.

Avenços en confort i tecnologia

El cotxe, numerat com a 1107 dins la flota de TMB, incorpora totes les prestacions habituals d'accessibilitat i confort, així com algunes innovacions, com ara la ubicació i delimitació dels dos espais per a cadires de rodes, els climatitzadors diferenciats per al passatge i el conductor, i les càmeres de supervisió de maniobra de retrocés i de les portes de sortida.

El vehicle ha estat assignat inicialment a la línia 20 (Estació Marítima - Pl. Congrés) i posteriorment passarà a integrar-se en altres línies, amb la intenció d'alternar recorreguts de característiques diverses —plans, amb pendent i combinats—, per validar-ne la funcionalitat i el confort, així com els consums d'energia.

Proves fins al 2017

Barcelona és la primera de les vuit ciutats europees a iniciar les proves en servei regular dins del projecte ZeEUS (Zero Emission Urban bus Systems, o sistemes d'autobusos urbans d'emissions zero) auspiciat per l'Associació Internacional de Transport Públic (UITP). Les proves es faran amb dos autobusos estàndard i2e, el que s'ha estrenat aquesta setmana i un altre d'igual que arribarà a l'octubre, i s'estendran fins a l'abril del 2017.

El projecte ZeEUS, de 42 mesos de durada i finançat per la Unió Europea, inclou proves similars en set ciutats més: Londres, Glasgow, Estocolm, Münster, Bonn (Alemanya), Pilsen (Txèquia) i Càller (Itàlia).  A Barcelona, aquestes proves coincidiran amb les de l'autobús elèctric K9 del fabricant xinès BYD, que TMB ha incorporat durant dos anys a la flota en règim d'arrendament amb opció de compra, i que està en circulació amb passatge des del febrer passat.

TMB és actualment un operador de bus de referència en termes ambientals, ja que disposa d'una de les flotes més netes i avançades.

Interior del bus i2e d'Irizar amb la pantalla de MouTV en primer terme / Hora Punta
Interior del bus i2e d'Irizar amb la pantalla de MouTV en primer terme / Hora Punta
Un dels dos espais reservats a persones amb mobilitat reduïda / Hora Punta
Un dels dos espais reservats a persones amb mobilitat reduïda / Hora Punta
El projecte ZeEUS està auspiciat per la UITP i finançat per la UE / Hora Punta
El projecte ZeEUS està auspiciat per la UITP i finançat per la UE / Hora Punta
Vista posterior de l'autobús i2e fabricat per Irizar a Guipúscoa / Hora Punta
Vista posterior de l'autobús i2e fabricat per Irizar a Guipúscoa / Hora Punta

Compartir:

Informació relacionada

Institucions
TMB
Servei
Bus
Infraestructura
Seccions
Anys

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE