Dilluns, 16 de setembre de 2019

Com funciona... la regulació dels intervals entre els cotxes

 

Pantalles del Centre de Regulació de Trànsit, situat al Triangle Ferroviari / Pep Herrero

Com funciona... la regulació dels intervals entre els cotxes

Si dos autobusos d'una mateixa línia van seguits, vol dir que uns altres van massa separats i el temps d'espera serà superior. Per això en ocasions, per corregir els efectes de la congestió i les incidències, s'adopten mesures de regulació.

Oriol Pàmies / 13.05.14 - 10:52h

Les línies urbanes d’autobusos, com les de metro, són com corrues o cadenes en què cada cotxe (n'hi poden haver més de 20) ocupa una posició que s’intenta mantenir equidistant en relació amb l’anterior i el posterior. Aquesta equidistància es tradueix en uns intervals regulars de pas per les parades i és un dels atributs de qualitat d’un transport públic. També suposa aprofitar al màxim la capacitat de transport, i per tant és un factor d'eficiència.

Mirat a la inversa, les pèrdues de regularitat representen minves de qualitat per als viatgers i un desaprofitament dels busos. És bàsica, doncs, una bona planificació del temps de recorregut i de l'oferta, per minimitzar les accions reguladores. Per mirar de saber quines són i quan s'adopten, hem demanat ajuda a Francisco Giménez, que és cap de sala al Centre de Regulació de Trànsit (CRT).

1. Per què a vegades circulen dos autobusos seguits d'una mateixa línia? A diferència del metro, que té una infraestructura exclusiva, l’autobús urbà circula per una infraestructura, els carrers de la ciutat i l'àrea metropolitana, compartida per molts altres usuaris: vehicles privats, vehicles de distribució de mercaderies, altres transports col·lectius, vianants... Aquesta convivència està regulada en molts casos mitjançant semàfors, que en les cruïlles imposen temps d’aturada variables als fluxos de trànsit. També les parades, segons el nombre de passatgers que vulguin pujar i baixar, afegeixen temps d’aturada als autobusos, que oscil·len molt segons el sector del recorregut, el tipus de dia i l’hora del dia. A més, hi ha les retencions o desviaments ocasionats per vehicles mal estacionats, obres, actuacions dels serveis d'emergència, manifestacions i altres formes d'ocupació transitòria de la via pública.

Hi ha, doncs, diversos condicionants de la marxa de l’autobús que poden alentir-lo i distanciar-lo respecte del cotxe anterior. Quan això passa, el cotxe retardat troba cada vegada més passatge a les parades, cosa que el retarda encara més, mentre que el cotxe següent en troba poc i per tant avança més de pressa. D’aquesta manera s’altera la regularitat d’una línia.

2. Com es detecta la pèrdua de regularitat? Totes les línies de la xarxa d’autobusos estan sotmeses a una supervisió constant des del CRT —d’això se'n diu "gestió de la normalitat"—, amb el suport de comandaments desplegats al carrer i connectats mitjançant dispositius mòbils. Gràcies al sistema d’ajuda a l’explotació (SAE) es coneix la posició de cada cotxe en el recorregut i si va segons l’horari teòric, o si va avançat o retardat. El sistema també enregistra constantment dades del servei i permet comunicar-se amb els conductors per transmetre indicacions o rebre avisos d’incidències.

3. Com es corregeix la pèrdua de regularitat? Les alteracions petites de la regularitat es compensen al final del recorregut, en què hi ha un temps de marge fins a la següent sortida. Quan els busos arriben avançats, el temps de regulació és més llarg; quan arriben retardats, el temps de pausa és menor i d’aquesta manera recuperen l’interval amb el cotxe precedent.

4. I si no n'hi ha prou? En cas de desregulació severa d’una línia, aquest coixí de temps del terminal seria insuficient i llavors el CRT pot adoptar diferents mesures de regulació. Una d’aquestes mesures, la més habitual, consisteix a escurçar el temps de recorregut d’un autobús que surt amb retard de la parada terminal, sense passatge, saltant-se algunes parades fins que recupera la posició en la fila. Mentre fa aquesta maniobra, que en l'argot s'anomena "una llarga", canvia el rètol frontal per un de genèric de TMB.

Quan això passa, normalment és perquè el següent cotxe de la mateixa línia és molt a prop i per tant l’espera extra és curta. De totes maneres, veure un autobús que passa de llarg de la parada pot generar decepció i incomprensió entre els usuaris. Han de saber, doncs, que es tracta d’una mesura de gestió de la línia perquè recuperi regularitat i doni més bon servei.

5. Què és una "limitació"? És una altra mesura de regulació. Consisteix a escurçar el trajecte d'un autobús fent-li fer mitja volta abans d'arribar a la parada terminal, per compensar un desajustament d'intervals detectat en el sentit contrari.

6. I si no fos suficient? En cas d'un retard més greu, com el que es pot provocar per una avaria, s'aplicaria la supressió d'un viatge (el trajecte d'una terminal a l'altra) o d'una volta sencera (anada i tornada des d'una terminal), perquè el cotxe recuperi la seva posició al carrusel.

7. Es poden fer regulacions preventives? Sí, quan l'experiència diu que en una zona i una franja horària determinades (sortides dels col·legis, partits de futbol) es donen sempre situacions de congestió, es poden adoptar mesures preventives per compensar els retards. Per exemple, es poden modificar les sortides de la parada terminal d'una línia i així s'eviten aglomeracions en els punts de més demanda.

8. Quines línies necessiten més regulacions? Les mesures de regulació són més necessàries en les línies que circulen a intervals curts, de 5-8 minuts, les que travessen el centre de la ciutat o zones d'obres. Mantenir els intervals regulars dins aquests marges és una tasca realment difícil que el personal de conducció, els operadors i els comandaments d’Autobusos de TMB porten a terme cada dia amb la màxima dedicació.

9. Com es regulen les línies que s'operen per horari? Les mesures descrites fins ara són les que se solen aplicar a les línies que s'exploten per freqüència. Quan funcionen per horari (unes 40 línies els dies feiners, incloses totes les de Bus del Barri), es pot mobilitzar un vehicle de reserva, o bé d'una altra línia, per mantenir al màxim els horaris publicats.

10. La regularitat mitjana de la xarxa de bus de TMB és alta o baixa? Se situa al voltant del 85% els dies feiners i per sobre del 90% els dissabtes i festius. Són dades altes per a una ciutat com Barcelona, en què la densitat supera els 15.000 habitants per quilòmetre quadrat i s'hi fan cada dia 7,6 milions de desplaçaments.

Compartir:

Informació relacionada

Seccions
Institucions
TMB
Servei
Bus
Conceptes
Anys

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE