Diumenge, 25 d'agost de 2019

Com funciona... la prioritat semafòrica de l’autobús

 

Semàfor exclusiu per al bus amb rellotge de compte enrere, situat al carrer Tarragona / Hora Punta

Com funciona... la prioritat semafòrica de l’autobús

Els semàfors s'han convertit fa temps en eines indispensables per regular les interseccions a les ciutats a partir d'una certa densitat de trànsit. La novetat és que amb el bus d'altes prestacions s'utilitzen per afavorir el transport públic.

Oriol Pàmies / 15.11.13 - 11:08h

El primer semàfor es va instal·lar a Barcelona el 1927 a la cruïlla dels carrers Balmes i Provença. Eren tot just els inicis del transport motoritzat. Actualment, amb prop d'un milió de vehicles matriculats a la ciutat i els milers que hi circulen procedents d'altres municipis i comarques, la seguretat i la fluïdesa del trànsit depenen en bona mesura de la semaforització de més de 1.700 cruïlles.

Els semàfors donen seguretat a canvi d'un temps d'espera repartit alternativament entre els diferents fluxos de vehicles que travessen l'espai regulat. Per l'autobús urbà, que ja està molt condicionat en el moviment per les parades freqüents que va fent al llarg del recorregut, reduir el temps d'espera en els semàfors pot ser una manera d'escurçar el viatge, guanyar regularitat i per tant ser més competitiu.

Posar els semàfors tan a favor del transport públic com es pugui és una de les mesures tècniques adoptades dins el capítol d'infraestructura per al desplegament de la nova xarxa de bus. Segons explica el director de serveis de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Adrià Gomila, això, que representa "una concreció de l'aposta efectiva de la ciutat pel transport públic" s'ha fet sobretot de dues maneres: amb regulacions del tipus ona verda i amb microregulacions en determinades cruïlles.

Programació per eixos

En les macroregulacions o ones verdes, es tracta de programar els cicles semafòrics (successió de fases de verd i vermell) per procurar que l'autobús trobi el màxim de cruïlles obertes, tenint en compte la seva velocitat típica i el temps que sol passar agafant i deixant passatgers a les parades. L'ona verda s'activa i desactiva des del centre de control de trànsit de Via Pública en funció de les condicions de circulació.

Aquestes ones verdes programades s'han implantat en eixos com ara la ronda del General Mitre, la Travessera de Dalt, el carrer Tarragona i el sector Besòs de la Gran Via. "Fins ara s'ha actuat en unes 200 cruïlles", resumeix Gomila.

En la microregulació, en canvi, la prioritat s'estableix només per a un punt concret. En aquest cas, es tracta d'una sola cruïlla en què el semàfor té la capacitat de detectar l'aproximació d'un bus i de donar-li pas, si és possible, alterant lleugerament la programació de les fases. Així és com, a la ronda del Guinardó, els cotxes de la H6 poden girar cap a Cartagena, i a la Diagonal els de la H8 podran incorporar-se al tronc central en sentit Camp Nou des del carrer Còrsega i girar cap a Rosselló en sentit La Maquinista.

Rellotge de compte enrere

Hi ha altres recursos tècnics aplicats a semàfors en benefici de les línies de la nova xarxa. Gomila ressalta especialment el rellotge de compte enrere incorporat al semàfor especial del carrer Tarragona tocant a la plaça d'Espanya, davant la terminal de la V7. Quan el rellotge marca zero, el conductor sap que és el moment òptim d'iniciar la marxa per fer la volta a la plaça pel carril bus interior i agafar el carrer Tarragona de pujada. D'aquesta manera estalvia temps de trajecte.

La prioritat semafòrica és una de les mesures aplicades en la infraestructura per augmentar les prestacions de l'autobús urbà. Altres actuacions són els canvis en la xarxa viària per fer més rectes els recorreguts, la millora dels carrils bus en longitud i en amplada, la creació de parades dobles en punts de concurrència de moltes línies i la redistribució de les parades en determinats eixos, per facilitar els intercanvis i igualar les distàncies entre elles.

Alguns semàfors allarguen el verd per al bus quan el detecten / M.Á. Cuartero
Alguns semàfors allarguen el verd per al bus quan el detecten / M.Á. Cuartero

Compartir:

Informació relacionada

Institucions
Llocs
Conceptes
Infraestructura
Seccions
Anys

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE