Dissabte, 7 de desembre de 2019

Les bateries, el secret del nou autobús elèctric K9

 

El bus BYD K9 circulant en proves per la plaça d'Espanya / Pep Herrero

Les bateries, el secret del nou autobús elèctric K9

Un transport públic de superfície flexible i confortable, amb el mateix rendiment que la tecnologia dièsel i sense cap emissió contaminant local: això és el que pot proporcionar la nova generació d'autobusos elèctrics, com el BYD K9.

Oriol Pàmies / 25.09.13 - 08:40h

L'electrificació dels autobusos, que va començar amb els híbrids (tracció elèctrica i motor tèrmic auxiliar), està a punt de fer un pas decisiu gràcies a les noves generacions de bateries, capaces d'acumular, en un espai relativament reduït, l'energia necessària per a tota una jornada de funcionament. I TMB, atenta als avenços de la indústria  de l'automoció en tecnologies netes, acaba d'incorporar un cotxe estàndard elèctric pur de presèrie, del fabricant xinès BYD, empresa que destaca en el desenvolupament de nous tipus de bateries.

Pel director general d'Autobusos, Jaume Tintoré, l'avenç de la tecnologia de les bateries elèctriques és "la clau d'aquest autobús i el fet diferencial" respecte d'un cotxe híbrid com els cent que ja té TMB en circulació. Amb les bateries carregades, el K9 podrà fer cada dia dos serveis de 8 hores cadascun "per un cost que, calculat en el total de la vida útil, de 14 anys, seria equivalent al d'un cotxe dièsel convencional", subratlla Tintoré.

Inicialment, sense passatgers

El nou autobús va arribar a Barcelona el 30 d'agost passat, i des de primers de setembre circula en proves sense passatgers i amb càrrega simulada, seguint els itineraris de línies amb diferents graus de pendent. El període de proves en buit s'allargarà encara diverses setmanes, abans d'incorporar-lo al servei comercial en alguna de les línies regulars amb base a la cotxera d'Horta.

Segons el conveni subscrit amb BYD el març passat, TMB disposarà del K9 durant dos anys, en règim de lloguer amb opció de compra. L'autobús K9 és del tipus estàndard, de 12 metres de longitud, té tres portes i capacitat per a uns 75 passatgers. 

El propulsor és un conjunt de dos motors elèctrics de 90 kW cadascun, alimentats per una bateria d'ió-liti amb nucli de ferro de 324 kWh. Segons el fabricant, el cotxe es pot carregar en cinc hores i té una autonomia de 250 quilòmetres, suficient per a una jornada de servei en una línia urbana.

Cap a la contaminació zero

Actualment la companyia ja disposa de la flota d'autobusos més neta d'Europa, gràcies a l'aposta pels vehicles híbrids i de gas natural comprimit, i a la incorporació de filtres anticontaminants en els vehicles dièsel. En paral·lel, no deixa de sondejar el mercat a la recerca dels productes més innovadors i eficients que la indústria va desenvolupant, i que s'acosten cada vegada més a l'objectiu de la contaminació zero.

En l'acte de presentació, dilluns passat, l’alcalde de Barcelona va assegurar amb vehemència que la incorporació del nou autobús “marca una línia de futur a la nostra ciutat”. Per Xavier Trias, “l’aposta pel vehicle elèctric és una aposta clau per Barcelona”, que es perfila cada cop més com una referència internacional entre les "smart cities" o ciutats intel·ligents. “Els nostres serveis públics han de ser punta de llança en aquest tipus de tecnologies”, va apuntar, després de rebre explicacions sobre el vehicle per part del conductor i els responsables de TMB.

Jaume Tintoré i Xavier Trias reben les explicacions del conductor del K9 / Pep Herrero
Jaume Tintoré i Xavier Trias reben les explicacions del conductor del K9 / Pep Herrero
L'acte de presentació del bus elèctric, dilluns a la Fira / Pep Herrero
L'acte de presentació del bus elèctric, dilluns a la Fira / Pep Herrero

Compartir:

Informació relacionada

Institucions
Llocs
Servei
Bus
Infraestructura
Seccions
Anys

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE