Dimecres, 20 de novembre de 2019

Barcelona entra en un projecte experimental amb busos elèctrics

 

Llegenda "TMB sostenible, bus elèctric" en un cotxe de la flota de TMB / Pep Herrero

Barcelona entra en un projecte experimental amb busos elèctrics

Aquest dijous TMB ha participat a Brussel·les en la posada en marxa formal del projecte ZeEUS, que pretén afavorir a Europa l'ús de l'electricitat en la propulsió d'autobusos urbans no contaminants.

Oriol Pàmies / 23.01.14 - 16:03h

Barcelona serà una de les vuit ciutats europees en què tindran lloc les proves de funcionament d'autobusos urbans 100% elèctrics o híbrids endollables dins el projecte ZeEUS (Zero Emission Urban bus Systems, o sistemes d'autobusos urbans d'emissions zero) que s'acaba de llançar oficialment a la capital comunitària sota els auspicis de l'Associació Internacional de Transport Públic (UITP).

Tal com ha explicat la delegació de TMB a Brussel·les, les proves a Barcelona es faran amb dos autobusos estàndard, de 12 metres de longitud, dotats amb bateries i ultracapacitadors que els concediran una autonomia de 200-250 quilòmetres. Els vehicles els proporcionarà el fabricant Irizar, un dels socis del projecte, igual que ho són Endesa, que proveirà les estacions de càrrega; GMV, que instal·larà les unitats de registre i transmissió de dades; l'Idiada, que s'ocuparà d'analitzar les prestacions dels vehicles; la UPC, que farà un estudi de les prestacions, la demanda i els costos d'operació i socials associats a aquests vehicles, i Enide, que en farà la supervisió general.

Per TMB, l'objectiu serà mesurar les prestacions i els costos, tant de l'operació diària com del total del cicle de vida, dels autobusos elèctrics, en comparació amb els que es propulsen amb motors dièsel i de gas natural comprimit. I per fer-ho, es destinaran els dos vehicles de prova a línies planes i amb pendent, entre les quals algunes de la nova xarxa, al llarg d'un període llarg que inclourà temporades d'estiu i d'hivern. Això permetrà extreure'n dades que permetin dibuixar el mapa real d'emissions i consums d'energia del transport amb busos elèctrics a la ciutat de Barcelona.

Finançament de la UE

El projecte ZeEUS, de 42 mesos de durada i finançat per la Unió Europea, inclou proves similars en set ciutats més: Londres, Glasgow, Estocolm, Münster, Bonn (Alemanya), Pilsen (Txèquia) i una ciutat italiana pendent de determinar.  En total s'hi destinaran 35 autobusos estàndard de diferents propulsions elèctriques i amb diversos sistemes de recàrrega, construïts per sis fabricants europeus.

A Barcelona, aquestes proves coincidiran amb les de l'autobús elèctric K9 del fabricant xinès BYD, que TMB ha incorporat durant dos anys a la flota en règim d'arrendament amb opció de compra, i que està en circulació inicialment sense passatge.

TMB és actualment un operador de bus de referència en termes ambientals, ja que disposa d'una de les flotes més netes:  411 cotxes de gas natural comprimit, més de 100 d'híbrids i un sistema de filtres d'alt rendiment que ha rebaixat de manera dràstica les emissions dels cotxes dièsel.

Compartir:

Informació relacionada

Institucions
TMB
Servei
Bus
Infraestructura
Seccions
Anys

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE