Dimecres, 20 de novembre de 2019

La T-Mes i la T-Dia, un pas cap a la integració tarifària

 

Targeta T-Mes de l'any 1993 / Arxiu TMB

La T-Mes i la T-Dia, un pas cap a la integració tarifària

L'1 de gener del 1993, ara fa poc més de 20 anys, es posaven en servei per primera vegada les targetes T-Mes i T-Dia, uns nous títols multiviatge que volien potenciar l'ús dels transports públics entre la ciutadania.

Gustau Lamadrid / 25.11.13 - 11:36h

Amb la creació de les targetes T-Mes i T-Dia es va avançar cap a la integració tarifària permetent que un mateix viatger pogués desplaçar-se en diferents transports públics dins d'una mateixa zona i pagant una sola tarifa. Potenciar aquesta integració serà un dels principals reptes que afrontarà la futura Autoritat Metropolitana del Transport (ATM), constituïda quatre anys més tard, el 1997.

No és casualitat que les dues targetes, la T-Mes i la T-Dia, veiessin la llum després dels Jocs Olímpics de 1992 i de la bona nota que tant el metro com l'autobús van obtenir al llarg dels setze dies que va durar l'esdeveniment i durant els quals van transportar més de 23 milions de passatgers. Certament, l'aposta que es va fer va resultar exitosa i va servir per donar un impuls a la reclamació social d'una integració tarifària dels transports col·lectius de Barcelona.

Els antecedents més recents

Entre les millores arribades al transport públic amb la democràcia cal incloure la incorporació de les targetes multiviatge i els abonaments com a títols massivament utilitzats pels usuaris i potenciadors de l'ús del metro i del bus, ja que eren més econòmics que els bitllets senzills i permetien avançar cap a aquesta cada vegada més reivindicada integració.

Així, del 1987 al 1992 es va posar a la venda un abonament de TMB que permetia realitzar un nombre il·limitat de viatges en autobús o metro durant tot un mes. Originàriament, aquest títol es componia d'un carnet amb la foto del beneficiari i un full on s'enganxaven uns petits cupons, un per cada mes de l'any. L'abonament es mostrava al conductor i el passatger passava sense necessitat de cancel•lar. Va ser el precedent de la T-Mes, tot i que aquesta targeta també permetia l'ús il·limitat dels trens urbans de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), que en aquell moment es coneixien com a línies de Sarrià, Balmes i Magòria.

També el 1988 es van començar a vendre abonaments per a 1, 3 i 5 dies, títols que l'1 de gener del 1993 van passar a ser les targetes T-Dia, T-3 Dies i T-5 Dies, respectivament. Com va passar amb la T-Mes, es va integrar en aquestes l'ús dels serveis urbans de FGC.

Després de 20 anys i nombrosos títols integrats nous, aquestes targetes es continuen utilitzant. Així, i segons dades de l'ATM, el 2012 la T-Mes va tenir un 9,5% d'utilització (61,3 milions de validacions), mentre que en cas de la T-Dia l'ús era molt inferior, d'un 0,3% (1,9 milions de validacions) el mateix any.

Targeta T-Dia de l'any 1993 / Arxiu TMB
Targeta T-Dia de l'any 1993 / Arxiu TMB
Carnet abonament mensual de Metro (1987-1989) / Arxiu TMB
Carnet abonament mensual de Metro (1987-1989) / Arxiu TMB

Compartir:

Informació relacionada

Seccions
Institucions
TMB / ATM / FGC
Conceptes
Anys

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE