Dimecres, 20 de novembre de 2019

Ronda Exprés, una línia d’autobusos olímpica

 

Bitllet commemoratiu Ronda Exprés / Arxiu TMB

Ronda Exprés, una línia d’autobusos olímpica

Aquest estiu es commemoren els 20 anys de la celebració dels Jocs Olímpics del 1992 a Barcelona, un esdeveniment que va transformar la ciutat i també la seva mobilitat. Un exemple va ser la creació de la línia 60 de bus, batejada amb el nom de Ronda Exprés.

Gustau Lamadrid / 30.05.12 - 17:48h

La construcció de les rondes amb motiu de la celebració dels Jocs Olímpics a Barcelona va permetre la connexió en transport públic de diferents barris de la ciutat entre si mitjançant la creació d’una nova línia d’autobusos, la línia 60 o Ronda Exprés, que oferia un servei amb una velocitat comercial elevada.

El nou servei es va inaugurar el 23 de maig del 1992 i cobria el trajecte des de Sant Martí fins a la Zona Universitària, fent el recorregut per la llavors recentment estrenada ronda de Dalt. Així, el Ronda Exprés possibilitava la comunicació entre els barris de Sant Martí, el Poblenou, la Verneda, Trinitat, Verdum, Roquetes, Canyelles, Horta, Vall d’Hebron, Penitents, Sarrià, Pedralbes i Zona Universitària, complint la vella aspiració de connectar aquestes zones de la ciutat amb un enllaç directe.

Un recorregut especial

El recorregut del Ronda Exprés era força singular, ja que la major part es feia per l’interior de la ronda de Dalt i sense parades en aquests trams, cosa que permetia als autobusos assolir una velocitat excel•lent, molt superior a la d’altres línies, que la convertia en la més ràpida de totes. El traçat de les rondes permetia també connectar el transport públic de superfície amb la xarxa de metro, i amb la nova línia s’ampliava la utilització de la via ràpida, fins llavors reservada al transport privat.

El servei de la línia 60, amb 36 quilòmetres de volta, es va inaugurar amb sis autobusos, una velocitat comercial de 23,5 quilòmetres/hora, 49 parades i un interval de pas aproximat de 15 minuts. Els vehicles originals, Mercedes de la sèrie 5800, disposaven d’una fila de seients dobles entre la porta d’entrada i la de sortida, una novetat en els autobusos de flota de TMB.

Canvis en l’itinerari

Al cap de poc menys d’un any de funcionament, el gener del 1993, la línia va fer unes petites modificacions en el recorregut per facilitar l’accés al barri de la Pau. El juliol del 1996 va començar a circular pels laterals de la ronda de Dalt entre el nus de Collserola i Can Caralleu en comptes de fer-ho per l’interior, per donar servei a diversos centres escolars de la part alta de Sarrià i Sant Gervasi, així com al Museu de la Ciència, i el setembre del 1997 va ampliar el seu trajecte fins a la plaça de les Glòries. Posteriorment, la línia 60 va abandonar també el recorregut per l’interior de la ronda entre el nus de la Trinitat i la Verneda, i va passar a circular per l’interior del barri de Bon Pastor i per la nova zona residencial del barri de Sant Andreu construïda al costat del centre comercial La Maquinista.

En aquell moment la línia ja havia perdut el sobrenom de Ronda Exprés i els autobusos van passar a portar l’indicador actual, Pl. Glòries - Zona Universitària. No obstant, la línia 60 continua sent avui la més llarga de les que gestiona TMB, amb prop de 40,8 quilòmetres de recorregut i un total de 111 parades.

Vehicles de la línia 60 el dia de la inauguració / Arxiu TMB
Vehicles de la línia 60 el dia de la inauguració / Arxiu TMB
Construcció de la ronda de Dalt / IMPU - Aj. Barcelona
Construcció de la ronda de Dalt / IMPU - Aj. Barcelona

Compartir:

Informació relacionada

Seccions
Institucions
TMB
Llocs
Servei
Bus
Conceptes
Anys

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE