Dimarts, 16 de juliol de 2019

Mig segle sense les populars “gildes” de Barcelona

 

Caricatura amb les dues populars "gildes" / Pere del Río

Mig segle sense les populars “gildes” de Barcelona

L'any 1964 van començar a ser retirades del servei del transport públic de Barcelona les unitats de les populars “gildes”, uns models de troleibusos d'una sola planta construïts per l'empresa Maquitrans durant la dècada dels 40.

Gustau Lamadrid / 25.06.14 - 12:10h

Els vehicles eren coneguts popularment amb aquest nom perquè la seva aparició va coincidir amb l'estrena de la famosa pel•lícula “Gilda”, protagonitzada per Rita Hayworth. No obstant, hi ha qui diu que els passatgers d'aquella època van establir comparances entre el personatge del film i el troleibús a causa dels sotracs i moviments, especialment a les corbes, provocats per la precarietat de la suspensió i del seu sistema d'acceleració i frenada.

Mostra d'ACEMA sobre els troleibusos

Una exposició fotogràfica amb el nom "Aquells vells troleibusos", organitzada per l’associació de col•leccionistes ACEMA, que es pot veure actualment a les instal•lacions de la cotxera de Ponent, recorda aquest fet i altres de relacionats amb la història dels òmnibus de tracció elèctrica, sense carrils, que agafaven el corrent d'un cable elèctric mitjançat una perxa de tròlei doble.

Va ser l’any 1941 quan van aparèixer als carrers de Barcelona els primers troleibusos, també anomenats filobusos per allò que l’energia elèctrica motora els arribava a través d’un cable o fil. La inauguració de la línia FC, que anava del Paral•lel a Sant Andreu, va servir d’estrena per a aquests vehicles.

Havia acabat la Guerra Civil i calia reposar la malmesa flota d’autobusos i de tramvies de la ciutat per garantir els desplaçaments de la població. La manca de combustible i de recursos van propiciar l'aparició de troleibusos moguts per energia elèctrica, que prenien d'un cablejat exterior mitjançant dues astes o tròleis situats al sostre del cotxe. 

Reconversió dels autobusos

Els troleibusos no depenien de l'esclavatge de les vies i tenien les comoditats dels pneumàtics. En moltes ciutats del món ja havien aparegut als anys 30 com a substituts del tramvia, però a Barcelona no arribarien fins més tard i com una manera d'aprofitar els autobusos que no podien circular per falta de combustible, motors i oli.

D'aquesta operació de transformació se'n va encarregar l’empresa Maquitrans, que va posar tròlei i motor elèctric als autobusos de dos pisos que es van poder recuperar de l’antiga CGA (Companyia General d'Autobusos), i que van ser batejats com a tipus A i numerats del 501 al 538. A més, va construir també 40 troleibusos nous d'una sola planta, coneguts com a tipus B i numerats del 550 al 589.

Precisament, els troleibusos tipus B van ser els batejats amb el sobrenom de “gildes”. De dimensions relativament reduïdes, disposaven de dues portes d'accionament pneumàtic i el volant estava instal•lat en la part esquerra del vehicle (els de tipus A el portaven al centre). La seva retirada del servei es va iniciar el 1964, però aquests vehicles van circular per Barcelona fins al 1966 i al llarg de la seva vida van ser objecte de diverses modificacions i es van pintar amb colors diferents, els clàssics vermell i marfil, la combinació de verd i blanc i amb dues tonalitats de blau.

Troleibús tipus B, número 550 / Arxiu TMB
Troleibús tipus B, número 559 / Arxiu TMB
Troleibús tipus B, número 559, circulant per la línia FT / Arxiu TMB
Troleibús tipus B, número 559, circulant per la línia FT / Arxiu TMB

Compartir:

Informació relacionada

Institucions
TMB
Llocs
Conceptes
Infraestructura
Seccions
Anys

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE