Dissabte, 16 de novembre de 2019

L’energia neta de l’hidrogen en els autobusos

 

Bus d'hidrogen Barcelona / Arxiu TMB

L’energia neta de l’hidrogen en els autobusos

La ciutat de Barcelona, a través de TMB, va ser fa 10 anys una de les pioneres a adherir-se al projecte CUTE (Transports Urbans Nets per Europa), un programa de la Unió Europea per desenvolupar autobusos propulsats per hidrogen.

Gustau Lamadrid / 22.12.13 - 12:39h

Barcelona, que participava en el projecte CUTE amb altres ciutats europees (Madrid, Amsterdam, Estocolm, Hamburg, Stuttgart, Londres, Luxemburg i Porto), va incorporar el 25 de novembre del 2003 tres autobusos d’hidrogen a la seva flota per desenvolupar una tecnologia innovadora, tant en infraestructura com en l’ús dels vehicles d’hidrogen.

Formant part de la iniciativa, Barcelona tenia TMB com a operador, BP com a subministrador de combustible i Mercedes Benz com a constructor dels vehicles, els quals funcionaven amb bombones de gas amb hidrogen comprimit situades al sostre.

Per a aquesta prova, BP va construir a les instal•lacions de les cotxeres de TMB a la Zona Franca una estació de servei o “hidrogenera”, avui ja desmantellada,  amb la finalitat de generar, emmagatzemar i repostar l’hidrogen als tres autobusos. Era la primera planta de producció d'hidrogen a Europa que utilitzava l'energia solar fotovoltaica per al seu desenvolupament, ja que el model Barcelona volia fer un projecte totalment sostenible.

Esquema de funcionament del bus d'hidrogen

Circulant pel Fòrum de les Cultures

TMB, sempre capdavantera en l’experimentació de noves tecnologies i especialment si aquestes repercuteixen favorablement en el nostre medi ambient, va provar els vehicles en diferents línies, com ara la 57, la 59 i la 66, amb l’objectiu de poder valorar el seu rendiment en el màxim de recorreguts diferents.

No obstant, durant la celebració del Fòrum Internacional de les Cultures 2004, els autobusos van circular per la zona on es desenvolupava l’esdeveniment com una aportació a la filosofia de sostenibilitat i ecologia que es volia transmetre des de la ciutat a tot el món. Aquesta prova pilot es va desenvolupar fins a finals del 2005, amb resultats positius pel que fa a la no emissió de components contaminants, però no quant als costos que suposava, motiu pel qual es va canalitzar cap a altres projectes amb vehicles híbrids i elèctrics.

En l’actualitat, un dels autobusos d’hidrogen, concretament el que porta la placa amb el número 1084, es conserva com a part de la col•lecció de vehicles històrics de TMB. Lempresa segueix desenvolupant i incorporant altres energies alternatives i menys contaminants a la seva flota d’autobusos, sempre amb una aposta ferma perquè Barcelona disposi d’una tecnologia més neta en el seu transport públic. 

La planta d'hidrogen de Zona Franca / Arxiu TMB
La planta d'hidrogen de Zona Franca / Arxiu TMB
Logo del bus d'hidrogen Barcelona / Arxiu TMB
Logo del bus d'hidrogen Barcelona / Arxiu TMB

Compartir:

Informació relacionada

Institucions
TMB
Llocs
Servei
Bus
Infraestructura
Seccions
Anys

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE