Dilluns, 21 d'octubre de 2019

Joaquim Forn, president de TMB

 

Forn considera que "la competència del metro és bona per a l'autobús, l'ha d'esperonar a millorar" / Pep Herrero

Joaquim Forn, president de TMB

TRANSPORT PÚBLIC "És un bé social que hem de preservar malgrat la crisi" IMPRESSIÓ POSITIVA "Des de dins m'adono que a TMB hi ha hi ha un equip humà molt potent i una preocupació important per les noves tecnologies"

Oriol Pàmies / 20.10.11 - 12:17h

Joaquim Forn i Chiariello (Barcelona, 1964), llicenciat en dret, és primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona de Presidència, Règim Interior, Seguretat i Mobilitat, portaveu del govern municipal i membre de la junta de govern de l’Àrea Metropolitana (AMB). Des del juliol passat presideix Transports Metropolitans de Barcelona.

"Les demandes dels usuaris van evolucionant i hem de ser capaços d’avançar al mateix ritme"

—De manera resumida, quina és fins ara la seva trajectòria en l'àmbit de l’administració i la gestió pública?
Vaig començar a treballar a l'administració a la Generalitat de Catalunya com a subdirector d'Avaluació i Estudis del Departament de Presidència fins l'any 2003. En l'àmbit municipal, el 1999 vaig entrar a l'Ajuntament de Barcelona amb la llista de CiU que encapçalava Joaquim Molins, i des d'aleshores he estat regidor en tots els mandats. En el mandat anterior, amb Xavier Trias com a cap de l'oposició, vaig ser portaveu del grup municipal, i des del juliol, un cop investit Trias com a alcalde, des de la primera tinença d’alcaldia m'ocupo de Presidència, Governació, Règim Interior, Seguretat i Mobilitat. 

Poc després era nomenat president de TMB. Quina ha estat la seva primera impressió a l'accedir a la màxima responsabilitat d’aquesta empresa?
—La meva impressió de TMB és molt positiva. No és el mateix veure-la com abans, com a usuari del metro i del bus, que veure-la des de dins. Si com a usuari ja en tenia una bona opinió, des de dins t’adones que hi ha un equip humà molt potent, que hi ha una preocupació important per les noves tecnologies, que és una cosa que aprecio molt... Tot això et fa valorar l’esforç i la feina feta per aquesta empresa i la seva gent des de fa molts anys.

Com veu situada TMB en el context dels serveis públics que presta l'Àrea Metropolitana de Barcelona?
La mobilitat és un tema cada vegada més important, la gent tendeix a moure’s més, i és més exigent. A TMB estem molt ben posicionats, perquè estem oferint un servei de gran qualitat, com diuen els mateixos usuaris. Estem tenint un ús realment intensiu –hem facilitat més de 380 milions de viatges entre gener i agost d’aquest any–, i aquesta prestació s’està donant amb un elevat nivell d’eficiència. Dins l’Àrea Metropolitana, TMB és sens dubte un dels serveis cabdals, potser el més emblemàtic.

La nova AMB, acabada de crear, com pot contribuir al desenvolupament i la millora de la qualitat de vida de les ciutats i pobles que en formen part? 
La creació de l’AMB, a partir de la llei del Parlament de Catalunya de 2010, suposa el reconeixement d’una realitat que va més enllà de la pròpia de cadascun dels 36 municipis que la formen, i per tant és una aposta molt important. Jo ho entenc així, i veig el meu grup disposat a jugar-hi a fons, junt amb altres forces polítiques. La implicació és absoluta, des del moment que l’alcalde de Barcelona és el president del govern metropolità, i sobretot per la voluntat de desenvolupar totes les competències de l’AMB, que són moltes i que incideixen d’una manera directa en la vida dels ciutadans metropolitans, des del transport fins al medi ambient, passant per les infraestructures.

Com a responsable de TMB i de l'àmbit municipal de Mobilitat, com veu l'esquema de mobilitat vigent a Barcelona i la seva àrea, i cap on creu que hauria d'evolucionar?
La part positiva és que gaudim d’un transport públic d’un nivell elevat, reconegut pels mateixos usuaris, que de manera sostinguda li atorguen puntuacions per damunt del 7 sobre 10. Per tant, els ciutadans estan acostumats a una qualitat alta, que s’ha de mantenir. Però també és veritat que les demandes van evolucionant i hem de ser capaços d’avançar al mateix ritme. El paper que té el transport públic en la mobilitat sostenible és molt important, sense oblidar el que pertoca a la bicicleta i als desplaçaments a peu.

En aquest sentit, quins han de ser els eixos principals d'actuació de TMB en els pròxims anys?
Tenim grans reptes en matèria ambiental, com ara aconseguir que els autobusos siguin menys contaminants. Estem treballant en el desenvolupament d’una nova xarxa d’autobusos a la ciutat de Barcelona. És una demanda a la qual hem de saber donar-hi resposta amb un esforç d’innovació, perquè el transport de superfície és absolutament necessari. Hem de guanyar en velocitat comercial, hem de reduir l’impacte ambiental dels vehicles, i així podrem recuperar el petit retrocés en demanda que ha experimentat la xarxa de bus respecte d’anys anteriors. Tenim a més sobre la taula l’extensió del metro, que no podem aturar, a pesar que durant un temps hi hagi una situació de restriccions econòmiques que comporti una disminució de les inversions. Hi ha compromisos i projectes que caldrà continuar tirant endavant, com és el cas de la línia 9, i prioritzar la connexió de les àrees logístiques del sector Llobregat.

El metro està experimentant augments de demanda, mentre que baixa la del bus. Com s'han d'interpretar aquestes tendències oposades?
La baixada de l’autobús pot estar reflectint un moment difícil en l’activitat econòmica i l’ocupació, però sobretot crec que és conseqüència de la millora del metro. El metro arriba a llocs on abans no arribava, on només hi havia transport públic gràcies als autobusos, i ara hi ha ciutadans que han deixat d’agafar autobusos perquè s’han passat al metro, que té una qualitat enorme i més velocitat. A més, al metro s’ha fet un esforç per suprimir barreres arquitectòniques que podien incomodar un sector de la població, una millora substancial que ha facilitat aquest transvasament. És una competència bona entre els dos sistemes, que ha d’esperonar l’autobús a millorar.

"La competència del metro és bona per a l'autobús, l'ha d'esperonar a millorar"

—Els primers mesos del 2011 han estat més comentats aspectes de seguretat ciutadana i ordre públic que no pas el  servei mateix de transport públic. El metro i l'autobús són segurs per a treballadors i clients?
El metro és segur. S’ha fet una inversió important en seguretat, per part de TMB, que hi ha incorporat efectius de vigilància, cosa que té un cost important per a l’empresa, però a més s’havia d’exigir a les administracions, als Mossos d’Esquadra i a la Guàrdia Urbana que també vetllessin per la seguretat davant un fenomen concret com és el dels carteristes. Hi havia una preocupació expressada pels usuaris i crec que hi ha hagut una resposta adequada per part dels dos cossos policials que actuen a la ciutat de Barcelona. Els resultats són francament bons, com ho demostra el fet que hagin disminuït els furts i altres fets delictius un 25%.

El context econòmic general desfavorable, com pot incidint incidir en la sostenibilitat del transport públic metropolità? 
Hem de partir del principi que el transport públic és un bé social que garanteix la possibilitat de desplaçar-se sense necessitat de vehicle privat, i per això l’hem de preservar de totes totes. Crec que les administracions tenen interioritzat que una de les coses prioritàries és el transport públic i haurem de fer un esforç perquè aquesta consideració es vegi reflectida en els pressupostos.

Algun missatge específic per a les persones que integren TMB, aprofitant aquesta revista que tots reben?
Primer, felicitar-los, perquè valoro molt la feina que s’ha desenvolupat, i tot seguit encoratjar-los a continuar en aquesta línia. Veig que hi ha innovació, que hi ha una manera de fer les coses ben fetes i es treballa en uns serveis d’alta qualitat. Això és mèrit dels directius que ho han impulsat, però sense els milers de treballadors de la companyia no s’hauria pogut tirar endavant. Per tant és moment de donar-los les gràcies i de felicitar-los.

Forn en un acte com a president de TMB el setembre de 2011 / Pep Herrero
Forn en un acte com a president de TMB el setembre de 2011 / Pep Herrero

Compartir:

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Llocs
Anys

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE