Dimecres, 24 d'abril de 2019

Sortida nocturna en el primer metro, del 1924

 

El cap d'estació i el revisor del tren històric / Pep Herrero

Sortida nocturna en el primer metro, del 1924

El tren M1-M6-M8 del Gran Metro, testimoni de la inauguració del suburbà, ha fet possible un passeig per la història de Barcelona. Prop de tres-centes persones no es van voler perdre com el tren més antic tornava a ser notícia.

Jordi Peña / 12.04.12 - 16:44h

TMB i la Fundació TMB van fer reviure la matinada del 12 d'abril el primer metro de Barcelona, el tren històric M1-M6-M8, en un emotiu trajecte per la línia 2 entre les estacions de La Pau i Sagrada Família, en una activitat inclosa dins del projecte TMB Cultura.

Els aficionats al ferrocarril van gaudir durant una hora d'aquest viatge al passat amb l'ajuda de diversos personatges caracteritzats com els protagonistes de l'època, com ara el cap d'estació, el maquinista o els revisors, que validaven els bitllets dels passatgers fent-hi un petit forat. 

Gran Metropolitano de Barcelona

Els cartells a l'interior dels vagons ho deixaven ben clar: s'havia de conservar el bitllet per entregar-lo a la sortida, i també estava prohibit pujar o baixar amb el tren en marxa. Això sí, a Sagrada Família els usuaris van poder sortir a l'andana i visitar una petita exposició de fotografies de la construcció del Gran Metro. 

Trens com aquest —que al cap dels anys van passar a formar la sèrie 300—, són els que van inaugurar, el 30 de desembre del 1924, la línia del Gran Metropolitano de Barcelona entre Lesseps i Catalunya, la primera de la ciutat i precursora de l'actual línia 3. Van estar en funcionament durant més de 60 anys, fins a finals del 1987, quan es van retirar del servei.

Deu trens de dos cotxes, la primera sèrie

Els deu trens originals del Gran Metro, de dos cotxes cadascun, van ser construïts per la Compañía Euskalduna de Construcción y Reparación de Buques, SA, de Bilbao, entre el 1920 i el 1923. El 1949, coincidint amb el 25è aniversari del metro de Barcelona, es va estrenar el primer enllumenat fluorescent a l'interior dels trens. Després de diverses modificacions, el 1956, arran de la fusió amb el Transversal, es van substituir els colors negre i grana del Gran Metro pels colors unificats blau i crema. Tres cotxes d'aquella sèrie són els que es van restaurar el 1999 i actualment són integrants valuosíssims de la col·lecció històrica de la Fundació TMB.

Compartir:

Informació relacionada

Seccions
Institucions
TMB
Servei
Conceptes
Anys

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE