Dissabte, 7 de desembre de 2019

Les normes hi són per complir-les, també al transport

 

Intervenció intensiva a l'intercanviador de metro de Sagrada Família / Pep Herrero

Les normes hi són per complir-les, també al transport

El conjunt de mesures contra el frau desplegades a les xarxes de metro i autobusos de TMB continuen donant com a resultat la reducció d’aquesta pràctica incívica i insolidària que encara manté aproximadament el 3% del passatge.

Oriol Pàmies / 16.05.12 - 18:02h

No pagar el bitllet és una de les pràctiques que més perjudica el transport públic, perquè el priva d'uns recursos essencials per al manteniment i la millora del servei, i alhora una de les que més molesta els ciutadans que es comporten cívicament, que són la immensa majoria.

Són gaires els defraudadors a Barcelona? Més dels que tots voldríem, però menys de la mitjana, segons un estudi de TMB que inclou una comparació de 19 ciutats mitjanes i grans d'arreu del món.

L'estudi es basa en comptatges fets sobre el terreny per observadors no identificables situats en vestíbuls de metro i dins d'autobusos, els anys 2009, 2010 i 2011. Així s'ha obtingut una sèrie de dades molt fiables i que situen el problema en la justa dimensió, pel que fa a les xarxes de TMB: els defraudadors eren la tardor de l'any passat el 3%, amb més exactitud el 3,45% al metro i el 2,15% al bus.

Reducció del frau des del 2009

I són cada vegada menys. A l'inici dels comptatges, el 2009, els defraudadors al metro representaven el 6,63% i al bus el 3,27%. Des de llavors s'ha refermat el compromís de TMB en la lluita contra el frau i per facilitar-ne la persecució, amb mesures per evitar-lo, desacreditar-lo i perseguir-lo:

  • Substitució de validadores de tipus torn per portes lliscants ─més efectives, ja que redueixen el frau a la meitat─, en 8 estacions de metro. Actualment, en el 77% dels vestíbuls l'accés es fa per portes lliscants.
  • Presència de vigilants a les línies de peatge.
  • Generalització de les intervencions intensives en els punts de més trànsit de la xarxa de metro.
  • Millora tècnica dels equips d'inspecció de títols.
  • Incorporació de vigilants de seguretat com a acompanyants d'algunes rutes d'inspecció en busos.
  • Millora en la gestió i la formació dels recursos d'inspecció.
  • Successives onades de la campanya de sensibilització, amb octavilles, adhesius, espots i falques de megafonia, amb lemes punyents com ara "Et creus molt llest?", "Qui la fa, la paga" i "Les normes hi són per complir-les".   

El 2010 ja es va notar l'efecte de les mesures i els defraudadors es van reduir fins al 3,83% al metro i el 3,20 al bus. La mitjana de les ciutats europees, americanes i asiàtiques de les quals es coneixen dades a través dels benchmarkings Nova i Comet, pel que fa a les xarxes de metro, era aquell any del 4,14%.

Índex de frau en xarxes de metro de ciutats mitjanes i grans

Intervencions intensives

Al metro, han estat especialment efectives i exemplaritzants les intervencions intensives, ordenades i senyalitzades, en punts de trànsit elevat. Se n'han practicat 88 al llarg de l'any, en les quals es van inspeccionar més d'1 milió de títols, i aquest any s'espera arribar a un centenar.

L'alta productivitat de les intervencions intensives es reflecteix en l'increment dels expedients oberts a passatgers per no haver presentat un títol vàlid, que el 2011 van sumar 71.282 al metro i 17.239 al bus. En total, doncs, van ser 88.521, un 31% més que el període anterior.

Portes lliscants en sis estacions més

Dins del pla de mesures antifrau, continua la modernització de línies de peatge, que aquest any arriba a sis estacions més. A Sant Ildefons i Glòries ja han estat instal·lades les portes lliscants, mentre que a Torras i Bages, Arc de Triomf, Bellvitge i Urquinaona (L4) estan en curs o previstes.

Per reforçar la dissuasió de les pràctiques fraudulentes, el 2012 han entrat en vigor noves mesures. Des de l'1 de febrer la percepció mínima que se sol·licita als usuaris del metro i el bus sense títol de transport vàlid ha passat a ser de 100 euros, en comptes de 50, en compliment d'una resolució del departament de Territori i Sostenibilitat. A més, els títols integrats incorporen al revers una banda hologràfica que en garanteix l'autenticitat.

Terminal portàtil d'inspecció de títols / Pep Herrero
Terminal portàtil d'inspecció de títols / Pep Herrero

Compartir:

Informació relacionada

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE