Dilluns, 21 d'octubre de 2019

El metro, més segur per a les persones invidents

 

Sòcol instal·lat entre les potes d’un dels cartells informatius de l’estació de Clot (L1) / Miguel Ángel Cuartero

El metro, més segur per a les persones invidents

TMB està duent a terme actuacions de detall a les instal·lacions del metro per millorar la seguretat dels usuaris amb ceguesa i visió reduïda, en col·laboració amb entitats coneixedores del món de la discapacitat.

Aina Mulet / 24.07.13 - 11:55h

La Unitat de Seguretat i Protecció Civil de Metro Barcelona i el departament de Promoció Corporativa, RSC i Acció Social de TMB treballen conjuntament amb l’ONCE per detectar els elements físics i les condicions ambientals de les estacions que poden dificultar i fer perillar la mobilitat dels usuaris amb carències de visió. Per garantir la igualtat d’oportunitats en els desplaçaments, s’estan impulsant mesures com la col·locació de sòcols a la cartelleria informativa, la instal·lació de plafons a les andanes sense mur lateral i la millora de la detectabilitat dels tòtems SOS.

Els rètols informatius de les andanes centrals suposen un risc de cops per a les persones invidents perquè no poden detectar-los mitjançant el bastó que utilitzen per guiar-se movent-lo en zig-zag arran de terra. Amb la implantació de sòcols entre les potes dels cartells, els bastons els detecten i, d’aquesta manera, s’avisa els usuaris de l’existència d’un obstacle. Els sòcols, de 10 cm d’alçada, són d’acer inoxidable i de color metàl·lic ─el mateix to brillant que el dels plafons, cosa que fa que contrastin amb el paviment de les estacions─ i els angles presenten un radi de curvatura que impedeix que siguin tallants al tacte.

Sòcols a la cartelleria informativa

Des del Taller Mecànic de la Unitat de Manteniment d’Estacions de TMB es va fer una primera prova de muntatge de sòcols a l’estació del Clot de la línia 1 de metro i, després de comprovar-ne els bons resultats, se n’han col·locat als rètols d’onze estacions més. Concretament, s’han instal·lat a les estacions de Mercat Nou, Glòries, Navas, La Sagrera, Fabra i Puig i Sant Andreu de la L1; a l’estació de Badalona Pompeu Fabra de la L2; a Mundet, Valldaura i a Canyelles de la L3 i a l’estació de La Sagrera de la L5.

Una altra situació perillosa esdevé quan les persones amb visibilitat reduïda accedeixen a l’andana a través de l’ascensor. En estacions que no disposen de mur lateral i que tenen ascensors amb portes que s’obren perpendicularment a la via, els usuaris poden percebre un tren parat a l’andana oposada, confondre’l amb el que volen agafar i, fent acció d’aproximar-s’hi, córrer el risc de caure a la zona de vies. És per aquest motiu que TMB ha introduït plafons preventius davant les sortides dels ascensors de les estacions Penitents, Montbau, Tarragona, Paral·lel i Passeig de Gràcia de la L3.

Tòtems més detectables

La darrera mesura que es pretén dur a terme és girar 90º els tòtems SOS de les andanes centrals perquè siguin més detectables en cas de necessitat, ja que així es millorarà la seva visibilitat al llarg de l’andana. Aquesta actuació es realitzarà a les estacions de Mercat Nou i La Sagrera de la L1, a Badalona Pompeu Fabra de la L2, a Roquetes i a Trinitat Nova de la L3, a Trinitat Nova de la L4, i a les estacions Teixonera i Vall d’Hebron de la L5.

En aquest sentit, un dels objectius de la Unitat de Seguretat i Protecció Civil és col·laborar en la millora de l’accessibilitat i la visibilitat d’aquests elements comunicatius en cas d’emergència, reduint obstacles a les andanes que poden incrementar les situacions de perill i gestionant qualsevol incidència a causa de la circulació de trens i de l’important desnivell existent entre andana i vies.

L’accessibilitat és un dels eixos centrals de la política de responsabilitat social de TMB, com ho expressa el Pla Director d’Accessibilitat Universal, que defineix els projectes en què treballa la companyia per facilitar els desplaçaments i on també es referma el compromís de l’empresa amb el respecte per la diversitat humana i el dret de tothom a tenir una vida independent.

Compartir:

Informació relacionada

Institucions
TMB
Llocs
Servei
Conceptes
Infraestructura
Seccions
Anys

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE