Dilluns, 9 de desembre de 2019

Ingressos complementaris, prioritat en temps de crisi

 

Botiga virtual de l'estació de Diagonal, en què els passatgers del metro poden captar codis de descomptes i ofertes exclusives amb el telèfon mòbil / Pep Herrero

Ingressos complementaris, prioritat en temps de crisi

El  transport públic explora  ─i troba─ noves vies d'obtenció d'ingressos que permetin mantenir els elevats estàndards de qualitat aconseguits els últims anys i que el facin menys dependent de les tarifes i les subvencions.

Oriol Pàmies / 29.11.12 - 16:54h

La participació en el negoci de les botigues virtuals i els nous suports publicitaris a l'interior dels autobusos són exemples de les vies de comercialització que està buscant TMB per augmentar els ingressos amb què es cobreixen els costos del servei, a banda de la venda de bitllets i les aportacions dels pressupostos públics.

A la regió metropolitana de Barcelona el transport públic col·lectiu es finança sobretot amb les tarifes, d'una banda, i les aportacions dels municipis, la Generalitat i l'Estat a partir dels impostos que recapten, de l'altra. Deu anys enrere, el repartiment era al 50%; l'evolució dels costos i les tarifes va fer que les aportacions públiques s'apugessin al 60%, i més recentment les restriccions pressupostàries han fet que totes dues fonts tendeixin a igualar-se una altra vegada.

Els operadors grans, com TMB, tenen a més una tercera font d'ingressos, que fa disminuir les necessitats de les altres dues: els que procedeixen dels lloguers d'espais, l'explotació de suports publicitaris, l'arrendament d'àrees comercials al metro, la gestió dels transports turístics, els serveis especials tarificats, els cànons i d'altres de semblants. Ampliar el catàleg i el rendiment d'aquests ingressos complementaris s'ha convertit en prioritari en el context econòmic en què ens trobem, i per fer-ho s'assagen diverses modalitats i es busquen nous socis entre els operadors privats especialitzats.

Botigues virtuals a Diagonal i La Sagrera

Serveix d'exemple la posada en marxa de les primeres botigues virtuals Bon Dia al metro, una aventura conjunta de TMB i la firma de comerç mòbil Pickbe, "una bona experiència de col·laboració entre l'empresa pública i l'empresa privada", segons va ressaltar Dídac Lee, president de Pickbe i conseller delegat del grup Inspirit, en l'acte de presentació. El president de TMB, Joaquim Forn, per la seva banda, va refermar la voluntat de fer de TMB una empresa referent pel que fa al desenvolupament i ús de les noves tecnologies enfocades cap la millora del servei i de la qualitat de vida de les persones.

El metro de Barcelona s'ha convertit així en l'escenari de la primera experiència de comerç mòbil (compra mitjançant una aplicació instal·lada al telèfon) en botigues virtuals situades a la xarxa. Pickbe es una aplicació mòbil disponible per a telèfons iPhone i Android que permet als usuaris comprar productes i serveis de les principals marques online del moment. Amb l'aplicació es pot captar informació continguda en els monitors de gran format que constitueixen les botigues virtuals, inicialment situades en dos vestíbuls, una a l'estació de Diagonal (L3) i l'altra a La Sagrera (L1-L5). El projecte no té cost per a TMB, que sí que participa en els beneficis.

Publicitat impactant dins l'autobús

De manera gairebé simultània, a la xarxa d'autobusos ha començat un altre projecte de captació d'ingressos a través de la publicitat a l'interior dels vehicles, en modalitats impactants i suports innovadors de diferents tipus (integrals, sostres, seients, agafadors) que a més inclouen la connectivitat cap a una informació més àmplia de l'anunciant mitjançant la tecnologia mòbil. 

Com a resultat d'un concurs, s'ocupa d'explotar aquest nou tipus de publicitat la firma Transmedia, divisió de Vistagráfica, a través d'un contracte per cinc anys que s'espera que aportarà uns 150.000 euros anuals en forma de cànon. La mateixa firma ofereix un tipus de publicitat semblant en suports dels trens del metro, en col·laboració amb JCDecaux, que en gestiona l'exclusiva.

Pla Director Comercial

Els que han vist la llum són una part dels projectes identificats dins del Pla Director Comercial de TMB, elaborat a finals del 2011 amb la finalitat d'elevar els ingressos propis de la companyia, que en l'exercici passat van superar els 33 milions d'euros. N'hi ha d'altres que es troben en un estat avançat de preparació i que es faran visibles al llarg del 2013.

Entre els pròxims passos a fer, hi ha el pla de potenciació dels títols de viatge propis de TMB de 2, 3, 4 i 5 dies, adequats per a turistes i visitants en general; el desplegament d'una vintena de caixers automàtics a la xarxa de metro; el desplegament del model de botiga de conveniència Bon Dia; la creació d'una línia de productes de marxandatge; la cessió d'espais per a suports de publicitat digital exterior de gran format, i la monetització dels llocs web i el patrocini corporatiu, entre d'altres.

Directius de TMB i de Pickbe en la presentació de les primeres botigues virtuals / Pep Herrero
Directius de TMB i de Pickbe en la presentació de les primeres botigues virtuals / Pep Herrero
Exemple dels nous suports publicitaris als autobusos / Transmedia
Exemple dels nous suports publicitaris als autobusos / Transmedia

Compartir:

Informació relacionada

Seccions
Institucions
TMB
Servei
Anys

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE