Dilluns, 23 de setembre de 2019

Les administracions cobreixen el 53% del cost del transport urbà

 

Autobús de la línia 34 en una parada doble de la Diagonal equipada amb màquina de venda de bitllets / Miguel Ángel Cuartero

Les administracions cobreixen el 53% del cost del transport urbà

Un informe de l'associació d'operadors ATUC destaca les tarifes més baixes dels sistemes de transport públic de les grans ciutats espanyoles en comparació amb les de les equivalents europees.

Redacció / 22.09.15 - 10:01h

Les administracions cobreixen de mitjana el 52,8% dels costos operatius dels sistemes de transport públic de les 19 principals ciutats espanyoles, segons un informe de l'Associació d'Empreses Gestores de Transports Urbans Col·lectius (ATUC) difós amb motiu de la Setmana Europea de la Mobilitat, que se celebra aquests dies. Aquestes aportacions econòmiques, que canalitzen els ajuntaments o els consorcis, es tradueixen en unes tarifes avantatjoses, sobretot per als usuaris habituals, que se situen un 30% per sota de les vigents en grans urbs del continent.

És a dir, de mitjana els usuaris no arriben a pagar ni la meitat del que costen els serveis de transport urbà. A més, en els pressupostos familiars, de cada 100 euros destinats al transport, 90 van al vehicle particular, mentre que el transport públic només representa una despesa de 5 euros, segons dades de l'INE.

Segons explica ATUC, a les ciutats de l'Estat espanyol s'utilitza més el transport públic que a la resta de la UE: aquí quatre de cada deu ciutadans trien moure's en autobús, metro o tren, en contrast amb les ciutats estrangeres on el fan servir dos de cada deu viatgers. En nombres absoluts, i segons les dades de l'INE, a Espanya fan servir aquests mitjans de transport uns 235 milions de persones cada mes.

Velocitat comercial més baixa

En canvi, en altres paràmetres la comparació no resulta tan favorable. A les ciutats espanyoles, potser per l'elevada congestió, el transport de superfície és més lent que en els països veïns, ja que la velocitat comercial mitjana dels autobusos urbans a les ciutats analitzades és de 20 quilòmetres per hora, mentre que a Barcelona i Madrid, per exemple, se situa en els 12-13 quilòmetres per hora.

L'ATUC, entitat a la qual pertany TMB, ha difós aquestes i altres dades en un comunicat, amb l'objectiu de ressaltar el paper clau del transport públic col·lectiu en la resolució dels problemes de mobilitat de les ciutats i àrees metropolitanes, per a la qual cosa cal que els poders públics "adoptin mesures que garanteixin la sostenibilitat dels sistemes de transport públic, tant en termes ambientals com econòmics".

En aquest sentit, ATUC aposta per un model de mobilitat sostenible mitjançant el qual "es posi la qualitat de vida de les persones com a centre d'atenció", per aconseguir que les ciutats espanyoles siguin “més netes, sanes i habitables. Per a mostra un botó: utilitzant el transport públic s'evita l'emissió de 2,5 milions de tones de CO2 a l'any”.

Compartir:

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Anys

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE