Diumenge, 12 de juliol de 2020

Notes de premsa

 

Subscriure a Canal Notes de premsa
Actualitzat: fa 2 hores 44 minuts

TMB potencia l’atenció a l’usuari i amplia els tràmits que es poden resoldre per via telemàtica

Dv, 03/07/2020 - 10:00
03.07.2020Autor: Premsa TMBTMB potencia l’atenció a l’usuari i amplia els tràmits que es poden resoldre per via telemàticaSubtítol: Les oficines d’atenció presencial de Diagonal, Universitat i La Sagrera reobriran amb mesures d’higiene, cita prèvia i per a tràmits concrets

En el context de la represa de l’activitat després de l’emergència sanitària, TMB ha adequat el model d’atenció a l’usuari perquè es puguin resoldre en els canals digitals la majoria de gestions i es redueixin les que comporten acudir a una oficina, per evitar aglomeracions i també per comoditat.

Els Punts TMB d’atenció i informació a l’usuari reobriran les portes al públic el proper dilluns 6 de juliol, després del tancament el 14 de març passat arran del confinament per la Covid-19. En aquestes oficines d’atenció presencial s’han incrementat i reforçat les mesures de seguretat, higiene i desinfecció. A més, serà obligatori l’ús de mascareta, es limitarà l’aforament, s’han instal·lat mampares i dispensadors de gel hidroalcohòlic per a la desinfecció de mans i hi haurà senyalització específica per mantenir la distància.

Els Punts TMB només faran atenció presencial i sense cita prèvia per a alguna de les gestions següents: bescanviar títols de transport malmesos i tramitar la T-usual bonificada per a persones en situació d’atur. L’usuari que hagi de fer alguna d’aquestes dues gestions no cal que demani cita prèvia, haurà de situar-se per ordre d’arribada a l’espai degudament senyalitzat a l’exterior de l’oficina d’atenció i esperar el seu torn.

Els centres d’atenció ubicats a les estacions de metro de Diagonal (L3 i L5), Universitat (L1 i L2) i La Sagrera (L2, L5, L9N, L10N) obriran tots en horari habitual, els dies feiners de 8 a 20 h. Recordem que el Punt TMB d’Universitat també obre dissabtes de 9 a 17.30 h i diumenges i festius de 9 a 14 h.

Demanar hora a TMB.cat o per telèfon

La resta de qüestions o bé es resolen telemàticament o bé, si cal algun tràmit presencial, es podran gestionar als Punts TMB demanant obligatòriament cita prèvia al web de TMB o al telèfon 900 701 149. Els usuaris amb cita prèvia entraran per ordre de cita, no d’arribada, s’hauran de presentar a l’hora indicada al Punt TMB, avisar de la seva arribada al dispensador de torns i situar-se a la zona d’espera degudament senyalitzada, a l’exterior del centre. Si s’han de fer pagaments, es recomana fer-ho sempre que es pugui amb targeta bancària.

Les gestions que es tramitaran als Punts TMB amb cita prèvia són les següents: entrega d’objectes perduts, fer al·legacions, facturació, donar d’alta el perfil per a la compra online de títols bonificats (famílies nombroses i/o monoparentals), pagament d’expedients, venda massiva de títols i bescanvi de títols comprats per error.

S’amplia el catàleg de serveis del Punt TMB virtual

Per evitar aglomeracions i desplaçaments a les oficines d’atenció, TMB amplia i reforça la digitalització de les tasques i tràmits administratius que es podran resoldre de forma telemàtica des de casa. Al Punt TMB virtual l’usuari gestiona el tràmit a través de formularis, pot fer-ne seguiment, consultar l’historial i a més compta amb assistència telefònica.

Les noves gestions que es podran resoldre digitalment a través del web de TMB són sol·licitar cita prèvia i donar d’alta el perfil bonificat per a la compra online de títols. Aquests tràmits se sumen al catàleg de serveis que ja fa temps que estan disponibles de manera virtual, com són: sol·licitar informació, demanar cita prèvia, fer queixes, reclamacions i/o suggeriments, consultes d’objectes perduts, pagament d’expedients i fer al·legacions.

Formulari digital per a perfils bonificats FM/FN

També s’ha posat en marxa a TMB.cat un formulari web que permet la compra telemàtica dels títols de transport bonificats per a famílies nombroses i/o famílies monoparentals (FN/FM). Només cal accedir al web de TMB, identificar-se com a membre del JoTMBé, omplir el formulari a la secció corresponent, adjuntar la documentació que acredita la situació i revisar si en 24 hores - 48 hores s’ha activat al perfil del comprador la compra online d’aquests títols bonificats. Aquesta mesura és una novetat i amplia el catàleg com a reforç de la digitalització dels tràmits i serveis que abans només es podien fer presencialment.

Compensació de títols integrats ATM

L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha determinat la manera de compensar els títols integrats no utilitzats durant l’estat d’alarma per la Covid-19. Així, a partir de l’1 de juliol els usuaris que tinguin títols integrats amb la darrera validació efectuada abans del 14 de març només cal que passin la targeta per alguna validadora i automàticament quedarà prorrogada la validesa, sense cap gestió addicional. Si l’última validació és posterior al 14 de març, cal omplir un formulari que posa a disposició l’ATM al seu web per tal d’iniciar la gestió per compensar els viatges no consumits. Per a dubtes i consultes sobre la compensació de títols, l’ATM ha habilitat un telèfon exclusiu d’atenció (93 120 53 30). Cal recordar que hi ha temps fins al 31 de desembre de 2020 per ampliar la validesa dels títols caducats. Cap d’aquestes gestions no es realitzarà als Punts TMB d’atenció presencial.

Darrera modificació: 03.07.2020Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Els transports de TMB continuen la recuperació i superen el milió de validacions diàries

Dj, 02/07/2020 - 13:30
02.07.2020Autor: Premsa TMBEls transports de TMB continuen la recuperació i superen el milió de validacions diàriesSubtítol: El servei de metro s'allarga fins a les 2 de la matinada a partir del cap de setmana vinent i tot el juliol

Després del final del confinament, els transports operats per TMB estan en procés de recuperació d’usuaris, que es van incrementant paulatinament dia a dia. Dimarts passat, 30 de juny, es va superar per primera vegada el milió de validacions al metro i els autobusos, i ahir dimecres es va assolir el nivell màxim des del 13 de març, amb 1.040.520 viatges, dels quals 670.387 al metro i 370.133 als autobusos, segons el recompte provisional.

Són xifres que representen un 52% de la demanda habitual en aquestes dates; per tant, es pot dir que s’ha cobert més de la meitat del camí de la recuperació de la confiança de la ciutadania en el transport públic.

Recordem que en el procés de desescalada els transports públics ha adoptat mesures inèdites d’higiene i de control que, combinades amb una oferta del 100% i l’ús de les tecnologies de la informació, estan permetent el retorn dels usuaris a mesura que es normalitza l’activitat al territori metropolità. TMB acompanya el procés amb una campanya amb el lema Amb responsabilitat i confiança orientada a recordar que el metro i els autobusos són les millors alternatives per a moltes de les necessitats de desplaçament i que practicar la mobilitat sostenible és segur i, a més, aporta beneficis per al conjunt de la societat.

Dues hores més de metro el cap de setmana

D’altra banda, el servei de metro passarà a prolongar-se dues hores les nits dels divendres i els dissabtes del mes de juliol. Així, a partir de divendres vinent, 3 de juliol, i tots els caps de setmana del mes, els últims trens sortiran de les estacions terminals de cada línia a les 2 de la matinada en comptes de les 12 de la nit.

La mesura ha estat consensuada al si de l’Autoritat del Transport Metropolità en el context de la represa progressiva de l’activitat després del confinament per frenar la pandèmia de Covid-19.

La resta de dies, de diumenge a dijous. l’horari del metro continuarà com fins ara, de les 5 del matí fins a mitjanit, un horari implantat el març passat en el marc de l’estat d’alarma i les restriccions generals de l’activitat.

Els horaris de servei de les línies d’autobusos de TMB no tindran variació.

Dins del procés de normalització del sistema de transport públic, TMB va recuperar dissabte passat el funcionament del funicular de Montjuïc en el seu horari de la temporada d’estiu, de 7.30 del matí a 10 de la nit, i dilluns va obrir de nou el telefèric de Montjuïc.

Darrera modificació: 02.07.2020Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

El metro de Barcelona aplica el control intel·ligent de la ventilació per prevenir contagis

Dm, 30/06/2020 - 11:00
30.06.2020Autor: Premsa TMBEl metro de Barcelona aplica el control intel·ligent de la ventilació per prevenir contagisSubtítol: L'innovador sistema RESPIRA® maximitza l'entrada d'aire fresc de l'exterior i ajuda a regular la temperatura i la humitat per millorar el confort a la xarxa

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) implantarà aquest estiu una innovadora prova pilot de regulació intel·ligent de la ventilació de la xarxa de metro per millorar la qualitat ambiental, la higiene i el confort del passatge a les estacions. El projecte de digitalització ha estat desenvolupat conjuntament amb l’enginyeria SENER, que ha aportat el seu sistema de control anomenat RESPIRA®, i arrenca d’un treball previ realitzat a la línia 1, en què es va verificar la importància d’un control dinàmic de la ventilació i d’entrada es va aconseguir rebaixar la temperatura ambient.

RESPIRA® és una plataforma d’intel·ligència artificial capaç de millorar la sensació tèrmica del passatge i els treballadors del metro a partir de la definició de diversos criteris i la lectura de variables en temps real, com la temperatura, la humitat, la qualitat de l’aire interior en les estacions i el consum elèctric. Amb aquestes dades, un algoritme dinàmic de predicció de les condicions ambientals en l’interior de les estacions en funció de la previsió meteorològica i del servei previst, entre altres, és l’encarregat d’aplicar un mode de funcionament a cada ventilador amb l’objectiu de millorar la sensació tèrmica i optimitzar al mateix temps el consum energètic.

Les línies convencionals del metro de Barcelona (de la 1 a la 5), que transporten el 94% del passatge, seran les que posaran a prova aquesta regulació avançada de la ventilació a partir del pròxim mes de juliol. Actualment, Metro de Barcelona està fent les tasques prèvies: adaptar els programes de control i regulació de tot el parc de ventilació de la xarxa convencional (187 ventiladors d’estació i 142 ventiladors de túnel), desenvolupar noves funcionalitats en el telecomandament d’instal·lacions fixes i equipar una part de la xarxa amb sensors de temperatura i humitat.

Pel director de la xarxa de Metro, Ramon Bacardí, es tracta d’un “bon exemple d’aplicació de les tecnologies en benefici de la millora de la qualitat del servei i amb un efecte directe sobre l’experiència de viatge del client”. A més, destaca “la contribució que pot fer el sistema de ventilació per proporcionar un ambient de seguretat i confort a la xarxa de metro en un moment en què estem recuperant passatge i necessitem, per sostenibilitat i per equitat social, que el transport públic torni a ser vist com la millor opció per a la mobilitat metropolitana a l’àrea de Barcelona”.

El director d’Innovació de SENER, Òscar Julià, indica que “RESPIRA® és una de les múltiples iniciatives de digitalització que té en marxa l’empresa. Per SENER, la transformació digital consisteix a integrar les noves tecnologies en els negocis des de la seva concepció, amb l’objectiu últim de posar-les al servei de la societat, mitjançant innovacions que milloren la vida de les persones i resulten sostenibles i respectuoses amb l’entorn”. I, afegeix que “RESPIRA®, en el context actual, pot a més a més tenir un paper molt important en la salut i millora del confort de centenars de milers de viatgers que anualment utilitzen el metro com a mode de transport per als seus desplaçaments”.

Contra la proliferació de la Covid-19

Amb el control intel·ligent de la ventilació s’aconseguirà la màxima entrada d’aire fresc procedent de l’exterior, una mesura que permetrà augmentar la higiene dins de la xarxa de metro i reduir el risc de proliferació de la Covid-19 i diversos microorganismes, d’acord amb les orientacions de les autoritats sanitàries. La millora de les condicions ambientals en les estacions pel que fa a temperatura i humitat la notaran en forma d’un confort superior tant els passatgers com els empleats.

Actualment, aquesta solució en proves al metro de Barcelona està sent estudiada pel Ministeri de Ciència i Innovació com una solució extrapolable a altres grans infraestructures.

L’actuació té igualment un seguit d’avantatges per a l’operador, en forma de més disponibilitat dels equips, detecció ràpida de funcionaments anòmals, millora del manteniment, disminució del consum elèctric, obtenció del màxim rendiment de la instal·lació i ajuda per a la determinació dels punts on caldrien noves inversions per cost- benefici fent una gestió eficient i sostenible dels actius, entre d’altres.

Estudi d’enginyeria integral a la línia 1

Amb anterioritat, TMB i SENER van col·laborar en un estudi pioner d’enginyeria integral de la ventilació de línia 1 del metro de Barcelona. Per primera vegada en una xarxa de transport en funcionament, es van modelitzar matemàticament la infraestructura, els trens i els equipaments i es va estudiar analíticament tots els possibles modes de funcionament de la ventilació amb la infraestructura existent. Com a conclusió, el març del 2019 es van canviar les consignes de ventilació, de manera que es va obtenir una reducció d’1,2 ºC en dies equivalents en comparació amb l’any anterior en les estaciones més caloroses de la línia.

El nou règim de ventilació, implantat en les cinc línies convencionals, consisteix a extreure aire pels pous de ventilació dels túnels i impulsar-lo pels ventiladors de les estacions i els accessos, el mateix flux d’aire durant tot l’any. L’element clau és aprofitar les baixes temperatures de l’hivern i els períodes nocturns per reduir progressivament la temperatura mitjana del túnel. L’estratègia adoptada ja ha permès fer un primer pas en l’increment de l’aportació d’aire fresc del carrer a les zones de passatge com a prevenció de la Covid-19.

Mitigar la calor era un dels objectius que es perseguien. Però l’estudi va demostrar a més la importància del correcte funcionament dels equips de ventilació i va apuntar les possibilitats d’un control intel·ligent i dinàmic, que tingués en compte les condicions ambientals exteriors i interiors de les estacions i permetés una estratègia de ventilació òptima enviant consignes de velocitat individualitzades als ventiladors, segons l’hora i el dia. S’obria així la porta a la transformació digital d’un dels sistemes bàsics de la infraestructura del metro de Barcelona.

 

TMB és el principal operador de transport públic de Catalunya, un dels més grans d'Espanya i dels pocs d'Europa amb abast global, ferroviari i de superfície. Gestiona una xarxa de metro de 8 línies, 121 quilòmetres i 156 estacions, el 25% de la qual està automatitzada, i també els autobusos urbans. El 2019 va facilitar 615 milions de viatges a l'any a Barcelona i uns altres deu municipis de la seva àrea metropolitana. Per TMB, el projecte de control intel·ligent de la ventilació del metro va en la línia de potenciar la innovació en benefici dels usuaris i de la ciutadania en general, i enllaça amb els objectius de desenvolupament sostenible de l’Agenda 2030 que formen part de l’estratègia empresarial, en concret els de fomentar la salut i el benestar de la població, l’ús eficient de l’energia, la innovació en la indústria i la producció i el consum responsables.

SENER és un grup privat d’enginyeria i tecnologia fundat el 1956, que busca oferir als seus clients les solucions tecnològiques més avançades i que gaudeix d’un reconeixement internacional gràcies a la seva independència i al seu compromís amb la innovació i la qualitat. SENER compta amb 2.300 professionals en els seus centres d’Argentina, Brasil, Canadà, Colòmbia, Corea del Sud, Xile, Xina, Emirats Àrabs, Espanya, Estats Units, Marroc, Mèxic, Polònia, Portugal, Regne Unit i Sud-àfrica. Els ingressos ordinaris d’explotació del grup superen els 589 milions d’euros (dades del 2018).

SENER Infrastructure compta amb una notable experiència en infraestructures del transport; ha treballat en més de 15.000 km d’estudis i projectes ferroviaris, 1.200 km en metro i metro lleuger (Light Rail Train LRT) i més de 70 sistemes de transport urbà, cosa que converteix l’empresa en una de les principals companyies del món en aquest camp. A Barcelona destaca el seu paper clau en la línia 9 de metro, ja que ha estat l'empresa responsable de dur a terme l'assistència tècnica per a la integració de tots els sistemes i infraestructures, a més de participar en les direccions d'obra de sistemes, estacions i obra civil.

Darrera modificació: 30.06.2020Tema: InnovacióSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Intervenció artística en homenatge als sanitaris al metro de Guinardó / Hospital de Sant Pau

Dv, 26/06/2020 - 10:59
26.06.2020Autor: Premsa TMBIntervenció artística en homenatge als sanitaris al metro de Guinardó / Hospital de Sant Pau Subtítol: Philip Stanton, amb la col·laboració de pintures Titanlux, crearà un colorista mural de gran format al vestíbul de l’estació de la línia 4.

El vestíbul de l’estació de metro de la línia 4, Guinardó / Hospital de Sant Pau, acollirà un mural pintat per l’artista Philip Stanton. La intervenció artística vol ser un homenatge als sanitaris que ens han cuidat aquests dies de pandèmia causada per la Covid-19. La creació també està dedicada a la ciutat de Barcelona i al seu esperit de superació i resiliència, un cant a l’esperança, al positivisme i a la felicitat després dels durs mesos de confinament. El títol de l’obra el decidiran els usuaris a través d’un concurs a les xarxes socials.

El mural, de grans dimensions, ocuparà una paret del vestíbul principal de l’estació de metro de Guinardó / Hospital de Sant Pau (L4), una superfície aproximada de 60 metres quadrats, pintat amb mètodes tradicionals sobre una paret de panells de fusta. L’obra mostrarà un paisatge cubista, colorista i mediterrani, un estil molt característic de l’artista i professor nord-americà Philip Stanton, resident a Barcelona des de fa més de 30 anys.

El projecte pictòric es va començar ahir dijous i finalitzarà previsiblement a mitjans del mes de juliol. El mural serà una realitat gràcies a l’acord de col·laboració entre Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i l’empresa Industrias Titan, que patrocina l’obra i proveirà l’artista amb una carta de 20 colors d’una nova línia de Titanlux esmalt ecològic a l’aigua, una gamma de pintures d’alta qualitat, durabilitat i resistència.

Per al projecte, Philip Stanton comptarà amb la col·laboració d’un grup d’alumnes del curs de grau 2020 d’il·lustració creativa que imparteix l’artista a la Universitat Eina, Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona, on és professor des de fa més de 25 anys. Els alumnes participaran en tots els aspectes de la realització in situ de l’obra.

L’obra transmet conceptes com el viatge, el pas del temps, les estacions de l’any, així com símbols que evoquen la natura. Paral·lelament, la peça presenta un joc de doble imatge. En un primer pla, clares referències a Barcelona, a les icones de la ciutat, als transports de TMB que es contraposen amb les imatges oníriques del fons. Les formes orgàniques i botàniques simbolitzen l’ecologia, l’esperança, el ressorgir, i reten homenatge al mestre del segle XX i gran referent en l’obra de Stanton, Henri Matisse, que va inventar aquests cut-outs al final de la seva vida, tot creant un nou llenguatge pictòric.

“Per a mi, els collages de Matisse són un símbol de superació, resiliència, alegria i creativitat. Després del que hem viscut com a societat aquest any, he pensat que barrejar el meu llenguatge visual amb alguna cosa de la ressonància visual històrica de Matisse, seria interessant i fins i tot poètic”, comenta Stanton.

Darrera modificació: 26.06.2020Tema: Cultura i OciSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

L'1 de juliol s'engegarà la compensació dels títols integrats no utilitzats durant l'estat d’alarma

Dv, 26/06/2020 - 09:10
26.06.2020Autor: Premsa TMBL'1 de juliol s'engegarà la compensació dels títols integrats no utilitzats durant l'estat d’alarmaSubtítol: Les persones que no han fet servir la seva targeta o abonament amb limitació temporal des del 14 de març podran ampliar-ne automàticament la vigència validant-lo a partir de dimecres.

L’Autoritat del Transport Metropolità de l’àrea de Barcelona, consorci integrat per la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), engega aquest 1 de juliol el procediment de compensació d’aquells títols de transport públic amb limitació temporal que no hagin pogut ser utilitzats durant el confinament a causa de la Covid-19, segons estableix en un comunicat.

La recuperació dels viatges perduts es podrà dur a terme a través de dues vies: en tots dos casos, l’objectiu és donar una resposta àgil que eviti els desplaçaments als punts d’atenció presencial. Cal destacar, doncs, que ni la informació ni cap tràmit de les compensacions d’aquests títols s’oferiran en els punts d’atenció de la xarxa.

Compensacions automàtiques

La primera via és la que han de seguir totes aquelles persones que ja havien estrenat un títol abans del 14 de març, i a les quals els ha caducat la targeta sense haver-la utilitzat en cap moment del confinament. En aquests casos, la persona usuària podrà introduir la targeta caducada en qualsevol validadora d’accés a la xarxa de transport, i el sistema de validació imprimirà en el títol una nova data de caducitat, de manera que recuperarà tots aquells dies o viatges que no va poder utilitzar des del 14 de març.

Dins d’aquesta via de compensacions hi haurà dos casos diferents:

  • Els títols mensuals (T-usual, T-grup i T-familiar): el requisit perquè es produeixi l’ampliació automàtica de caducitat és que el títol s’estrenés abans del 14 de març i no es fes servir entre el 14 de març i l’11 d’abril.
  • Els títols trimestrals (T-jove, T-trimestre i T-70/90 FM/FN): el requisit perquè es produeixi l’ampliació automàtica de caducitat és que el títol s’estrenés abans del 14 de març i no es fes servir entre el 14 de març i el 10 de juny.


És important destacar que, en el moment en què una persona passi el seu títol per la validadora, començarà a comptar la nova data de validesa, incorporant els dies perduts. En aquest sentit, recomanem que no s’executi el procediment de recuperació de dies fins al moment que es necessiti el títol, ja que es disposarà de tot el 2020 per fer ús d’aquest procediment de compensació.

Si la validadora no accepta fer un canvi de caducitat del títol el missatge que apareixerà serà “Títol caducat“. En aquest supòsit la persona interessada haurà de recórrer a la compensació via formulari, ja que probablement la causa serà que el títol hagi tingut alguna validació posterior a la data 14 de març.

Compensacions via formulari

Per als casos de persones que sí que van utilitzar els seus títols de transport durant el confinament, un cop aprovat l’estat d’alarma, per motius laborals o de serveis essencials, l’ATM ha habilitat un formulari dinàmic, on cal registrar les dades de cada títol i persona, que permetrà analitzar, cas per cas, el dret de compensació. El formulari demanarà, entre d’altres, la imatge del títol a compensar per ambdues cares, per obtenir les dades precises d’utilització, a més de documentació personal i laboral que certifiqui la pertinença a un servei essencial, si s’escau.

Un cop rebuda la informació, l’ATM valorarà el dret a compensació i quantificarà els dies que s’han de compensar; a partir d’aquí, generarà un abonament que incorporarà viatges il·limitats per al nombre de dies que es determini en cada cas. La persona podrà recollir l’abonament a partir del dia 1 de setembre, entre una sèrie de punts de recollida a triar. Aquests títols tindran validesa fins al 31 de març de 2021, i la compensació via formulari es podrà sol·licitar durant tot el 2020.

Aquesta via també inclou l’opció de compensar els dies de gratuïtat del transport públic que es van establir per als treballadors i treballadores essencials entre el 2 i el 9 d’abril; és a dir, persones que ja disposaven d’un abonament estrenat aquells dies (primera validació posterior al 13 de març) i que, a la pràctica, no van aprofitar la gratuïtat perquè, erròniament, la validadora va descomptar-li el viatge.

L’ATM calcula que hi ha uns 600.000 títols a compensar, que no es van poder utilitzar durant el confinament i han caducat sense haver-los pogut aprofitar com estava previst. D’aquests 600.000, la majoria seran compensacions automàtiques que es podran dur a terme sense cap gestió presencial ni telefònica ni necessitat d’acudir al formulari.

La via del formulari, per a la resta de casos, tindrà el suport d’atenció d’una centraleta reforçada que donarà resposta als dubtes específics dels casos de compensacions, al telèfon 93 120 53 30 en horari de 9h a 21h, de dilluns a divendres no festius. En qualsevol cas, el sistema impulsat per l’ATM pretén oferir una solució àgil que eviti desplaçaments per a qualsevol consulta o gestió presencial, per evitar el col·lapse i les aglomeracions, no aconsellables en l’actual situació.

Tota la informació sobre els mecanismes de compensació és al web de l'ATM.

Darrera modificació: 26.06.2020Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

El telefèric de Montjuïc reobre portes el 29 de juny amb dues setmanes de viatges gratuïts

Dv, 26/06/2020 - 08:56
26.06.2020Autor: Premsa TMBEl telefèric de Montjuïc reobre portes el 29 de juny amb dues setmanes de viatges gratuïtsSubtítol: El transport per cable, tancat des del 14 de març a causa de la pandèmia, agrairà als ciutadans de Barcelona l’esforç realitzat durant el confinament.

El telefèric de Montjuïc reobre les seves portes al públic el proper dilluns 29 de juny, després de la suspensió el 14 de març passat arran de l’emergència sanitària causada per la Covid-19. El Telefèric obrirà en horari habitual, ara a l’estiu, cada dia de 10 a 21 hores.

Per celebrar aquesta reobertura, el Telefèric oferirà unes jornades de portes obertes per agrair a la ciutadania l’esforç realitzat durant el confinament. Així, del 29 de juny al 12 de juliol, els barcelonins i barcelonines podran gaudir d’un viatge gratuït a bord de l’emblemàtic transport per cable de Montjuïc. Les inscripcions es faran a través d’un sistema de reserves al web Holabarcelona.com/gracies-barcelona, fins a esgotar existències.

Al telefèric de Montjuïc s’han incrementat i reforçat les mesures d’higiene i desinfecció de les cabines i la resta d’instal·lacions. A més és obligatori l’ús de mascareta tant dins de les cabines com a la resta d’espais, es controla l’aforament d’usuaris, s’han instal·lat diferents punts amb dispensadors de gel hidroalcohòlic per a la desinfecció de mans i s’ha col·locat senyalització específica per al manteniment de la distància de seguretat.

Per la seva banda, el funicular de Montjuïc, que també va suspendre el servei a mitjans del mes de març, tornarà a funcionar amb normalitat dissabte vinent, 27 de juny, en horari habitual, els feiners de 7.30 a 22 hores i dissabtes, diumenges i festius de 9 a 22 hores.

Commemoració dels 50 anys del Telefèric

La reobertura coincideix amb la celebració del 50è aniversari del telefèric de Montjuïc, que va inaugurar-se el 22 de juny de 1970. TMB ha produït un vídeo commemoratiu, on a través d’imatges d’arxiu es mostra l’evolució d’aquest mític transport per cable des dels seus inicis, quan les seves cabines eren de color vermell, fins a l’actualitat, com el mitjà de transport modern i atractiu per arribar fins a la part alta de la muntanya de Montjuïc, amb les mesures de seguretat més exigents i accessible per a tothom. El renovat telefèric de Montjuïc va fer el 2019 més d’1,6 milions de viatges, i des de la inauguració, el 2007, ja supera els 17 milions.

Darrera modificació: 26.06.2020Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Comença la rehabilitació de la coberta del taller central de Metro, a la Sagrera

Dm, 23/06/2020 - 09:27
23.06.2020Autor: Premsa TMBComença la rehabilitació de la coberta del taller central de Metro, a la Sagrera Subtítol: La retirada de les planxes de fibrociment, que durarà fins a mig setembre, es farà amb estrictes mesures de prevenció i control ambiental consensuades amb Districte, veïns i comunitat escolar

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) executarà a partir de dijous, 25 de juny, l’obra de rehabilitació de la coberta del taller central de material mòbil de Metro, situat entre els carrers Josep Estivill, Sant Antoni Maria Claret, Hondures i Felip II, al barri de la Sagrera. L’actuació s’ha planificat amb el màxim detall pel que fa a les mesures de prevenció i control ambiental, ja que comença amb la retirada segura d’un nombre important de planxes de fibrociment, un procés en què han pogut participar els veïns i el Districte de Sant Andreu.

Així, en paral·lel amb la redacció del projecte i la preparació de l’obra, s’han celebrat diverses reunions entre TMB, el Districte, la direcció i l’associació de famílies de l’escola L’Estel, situada a la mateixa illa de cases, i l’Associació de Veïns i Veïnes de la Sagrera, tant presencials com a distància. Els veïns han conegut amb una setmana d’antelació l’inici de l’obra i disposen d’un canal permanent de comunicació mitjançant una adreça electrònica per plantejar consultes. El procés de participació continuarà el juliol i l’agost, mentre es farà la retirada del material amb contingut d’amiant, a través d’una comissió formada per TMB, el Districte, la direcció i les famílies de l’escola i l’entitat veïnal.

Edifici construït en dues etapes

El taller central de material mòbil de Metro de la Sagrera està format per una nau semisoterrada amb coberta de dents de serra, de formigó armat, suportada en murs perimetrals i pilars. Va ser construït en dues etapes, i en la segona es va incrementar l’alçada de la nau i es va substituir el sistema d’impermeabilització a base de teula plana per planxes de fibrociment.En el projecte que ara comença a executar-se, es realitzarà la retirada controlada dels 3.000 metres quadrats de planxes de fibrociment que formen el sistema d’impermeabilització de la coberta, i dels 3.500 metres quadrats de teula de ceràmica que cobreixen la resta de la nau. Posteriorment es realitzarà la rehabilitació de tota la coberta, la impermeabilització, l’aïllament tèrmic i acústic, les proteccions de seguretat i les actuacions de consolidació estructural necessàries per perllongar la vida útil de l’edifici.

Mostrejos ambientals exhaustius

La retirada del fibrociment ha estat confiada a una empresa amb l’acreditació RERA i es realitzarà segons el pla de treball aprovat per l’administració. Per al control del desamiantatge, a més de les mesures incloses en el pla de treball, TMB compta amb l’assessorament especialitzat de l’empresa ACM 2020, que dirigeix l’expert higienista Lluís Mallart, des de la fase de projecte i durant l’execució. S’han seguit els criteris més exigents de seguretat i higiene, tant per als treballadors com per als veïns i usuaris de l’entorn: confinament estàtic, mostrejos ambientals exhaustius i anàlisi de mostres amb microscòpia electrònica.

Una de les mesures addicionals adoptades és la presa de mostres ambientals en una finca de l’entorn, amb l’autorització del propietari, i a l’exterior d’una dependència de TMB, per verificar el correcte funcionament del sistema de bombolla que protegirà les obres.

En atenció a les condicions d’ús de l’entorn, en el procés de diàleg previ es va consensuar una planificació perquè l’actuació tingués lloc durant les vacances escolars. Per això l’inici serà just passat Sant Joan i el final de la part del desamiantatge s’ha previst per al 13 de setembre, abans que comenci el curs. La rehabilitació de la totalitat de la coberta s’allargarà uns mesos més, fins a l’abril del 2021. El pressupost de l’actuació puja a 2,5 milions d’euros.

Pla integral de desamiantatge

TMB desenvolupa des del 2018 un pla integral de desamiantatge que inclou mesures de detecció, anàlisi, retirada o neutralització dels elements afectats en vehicles i dependències, seguint un ordre de prioritats i posant sempre en primer terme la salut de les persones. La intervenció en la coberta del taller de la Sagrera és la de més abast del pla, en termes de quantitat de material amb contingut d’amiant, i ha estat planificada minuciosament al llarg de l’últim any, en què s’ha redactat el projecte, s’han dissenyat les mesures de prevenció i s’ha desenvolupat un diàleg obert amb les parts afectades.

Dins del pla de desamiantatge, fins ara s’han retirat de manera segura unes 149 tones de fibrociment i se n’han tractat 81 tones més, d’un total de 440 tones inventariades, en forma de planxes, tubs i altres elements constructius de la xarxa de metro. Aquest estiu està previst realitzar altres actuacions de retirada, de menys envergadura, al taller de Vilapicina i a l’estació de La Pau de la línia 4. El pla de TMB és eliminar, tractar o confinar tot el fibrociment de la xarxa en tres anys.


Estat actual de la coberta del taller de la Sagrera / Foto: TMB

Darrera modificació: 23.06.2020Tema: EmpresaSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

El metro i els autobusos de TMB han guanyat 200.000 viatges diaris des de primers de juny

Ds, 20/06/2020 - 12:00
20.06.2020Autor: Premsa TMBEl metro i els autobusos de TMB han guanyat 200.000 viatges diaris des de primers de junySubtítol: Amb el final de l'estat d'alarma deixen d'estar en vigor les restriccions d'ocupació al transport públic i es manté l'obligació de portar mascareta

Els transports operats per TMB han continuat en l’etapa de desconfinament la recuperació del volum d’usuaris, que s’eleva dia a dia. La mitjana diària d’aquesta setmana de fase 2 i fase 3 ha estat de 846.000 validacions al metro i els autobusos, els cinc dies que van del 15 al 19 de juny, quan la mitjana dels feiners de la setmana anterior (del 8 al 12 de juny) va ser de 752.000: és a dir, s’han fet 94.000 viatges diaris més (12,5%). En comparació amb els 646.000 de la primera setmana del mes, han estat 200.000 viatges diaris més, el 31%.

El registre màxim des de l’inici de l’emergència sanitària es va assolir dimecres passat, 17 de juny, amb 868.445 viatges, dels quals 557.091 al metro i 311.354 als autobusos, segons el recompte provisional. Són xifres que se situen un 59,5% per sota del que era habitual abans de la pandèmia, per tant encara queden etapes per cobrir en la recuperació.

Oferta del 100% el cap de setmana i els feiners

Coincidint amb el final de l’estat d’alarma i l’entrada en la fase de represa després del confinament per Covid-19, les xarxes de TMB  normalitzen a partir d’aquest cap de setmana la seva oferta, que serà el 100% de la que correspon per tipus de dia i època de l’any, tant a la xarxa de metro com a la d’autobusos. Fins ara el metro funcionava al 100% els dies feiners i entre el 85% i el 90% els caps de setmana, mentre que circulaven entre el 85% i el 90% d’autobusos segons el tipus de dia.

El que no varia de moment és l’horari fix de la xarxa de metro, que continua sent de 5 del matí a la mitjanit, tots els dies. L’excepció serà la nit de Sant Joan, la del dimarts 23 al dimecres 24 de juny, en què els trens circularan fins a les 2 de la matinada, per facilitar els desplaçaments de la ciutadania i la tornada a casa en una festivitat que se celebrarà amb notables limitacions: amb les platges tancades, sense grans fogueres ni festes multitudinàries.

Dins del procés de normalització del sistema de transport públic, TMB ha previst que el dissabte 27 de juny es recuperi el funcionament del funicular de Montjuïc en el seu horari de la temporada d’estiu, de 7.30 del matí a 10 de la nit.

Sense limitacions d’ocupació

Amb la sortida de l’estat d’emergència, el Govern de la Generalitat ha dictat les normes que regiran a Catalunya en el període que s’anomena de represa, en què d’entrada s’han suprimit totes les limitacions per a la mobilitat dins del territori català. Igualment, s’han eliminat les regles per a l’ocupació màxima dels transports públics urbans pel que fa als espais en què es viatja dret (anteriorment ja s’havia suprimit la restricció sobre l’ús dels seients). El departament de Salut manté l’obligació de l’ús de la mascareta sempre que no es pugui mantenir la distància física de seguretat i “en tots els mitjans de transport de viatgers per carretera, per ferrocarril i per cable de competència de la Generalitat”.  

Això inclou el metro, els autobusos operats per TMB, on es registra un alt grau de compliment (de l’ordre del 98% segons els mostrejos diaris) d’aquesta obligació, bàsica dins dels comportaments de prevenció que s’espera que la població observi com a part de la responsabilitat individual en l’esforç de contenció del coronavirus. L’altra recomanació important és mantenir en tot moment una bona higiene de mans. Per facilitar-la, s’han col·locat 54 dispensadors de gel desinfectant en 26 de les estacions més importants de la xarxa de metro, en un desplegament que continuarà les pròximes setmanes fins a les 42 estacions.

Per la seva banda, TMB continua compromesa a fer de les xarxes de transport un lloc sanitàriament segur, i manté el reforç de la neteja i la desinfecció diària dels vehicles i dels espais amb productes viricides (actius contra la Covid-19).

Més punts de músics

A partir del dilluns 22, s’amplia la presència de músics autoritzats a les estacions de metro, amb les mesures de prevenció acordades amb l’associació AMUC BCN. En una segona etapa, els músics ocuparan 15 punts més, que s’afegeixen als 7 amb què van començar el 8 de juny. Com tots els usuaris, els artistes porten mascareta i a més protegeixen els micròfons en cas de fer-los servir. No s’han autoritzat els instruments de vent i l’horari d’actuacions és de 9 del matí a 9 de la nit.

Darrera modificació: 20.06.2020Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

La nit de Sant Joan, el metro funcionarà fins a les 2 de la matinada

Dj, 18/06/2020 - 13:54
18.06.2020Autor: Premsa TMBLa nit de Sant Joan, el metro funcionarà fins a les 2 de la matinadaSubtítol: La xarxa prolongarà el servei dues hores més enllà de la mitjanit per facilitar la tornada a casa.

Enguany, arran de la situació causada per la Covid-19 i seguint les indicacions de les autoritats de celebrar una nit de Sant Joan no massiva, familiar i en grups reduïts, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ampliarà excepcionalment l’horari del servei de metro fins a les 2 de la matinada, la nit del 23 de juny, per facilitar els desplaçaments de la ciutadania i la tornada a casa.

Així, els trens circularan sense interrupció des de les 5 de la matinada de dimarts, 23 de juny, fins a les 2 de la matinada del dimecres 24. El dia de Sant Joan, festiu, el metro iniciarà el servei a les 5 del matí i finalitzarà a la mitjanit.

En cas de gran afluència de passatge, TMB adoptarà, si és necessari, accions de regulació (tancament intermitent d’accessos, realització dels enllaços per l’exterior, etc.) per evitar situacions de risc en vestíbuls i andanes. En aquest cas, caldrà seguir en tot moment les indicacions que donin el servei de megafonia, els dispositius lluminosos i el personal de metro, que estarà en contacte amb les autoritats de seguretat pública.

Recordem que arran de l’emergència sanitària per la Covid-19, des del 14 de març el metro funciona cada dia de 5 a 12 de la nit.

Per a més informació es podrà consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.

Darrera modificació: 18.06.2020Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

TMB implanta el bitllet senzill electrònic amb validació sense contacte a l’autobús

Dm, 16/06/2020 - 09:55
16.06.2020Autor: Premsa TMBTMB implanta el bitllet senzill electrònic amb validació sense contacte a l’autobúsSubtítol: L’usuari podrà comprar el tiquet amb l’aplicació mòbil i el cancel·larà escanejant un codi QR quan pugi a bord del vehicle

L’aplicació mòbil de Transports Metropolitans de Barcelona, la TMB App, permetrà a partir de la propera setmana la compra en línia i la validació del bitllet senzill d’autobús. Així, aquest títol de TMB s’afegirà al catàleg de bitllets i targetes de transport d’ús general que estan disponibles a la botiga electrònica de TMB a la que es pot accedir des de la pàgina web de TMB o l’aplicació prèvia identificació amb l’usuari de JoTMBé.  

TMB ha accelerat la implantació del bitllet senzill electrònic de bus arran de la situació actual d’emergència sanitària per la Covid-19, ja que els conductors d’autobús no venen bitllets ni fan atenció al client. Entre els avantatges d’aquesta nova mesura hi ha a més l’escurçament del temps d’aturada a les parades de bus, la disminució de l’efectiu a bord, és més ecològic i permet a l’usuari el pagament amb targeta de crèdit o dèbit.

El procés de compra és molt senzill i el títol només es podrà adquirir a través de l’aplicació TMB App. Al telèfon mòbil intel·ligent, accedir a l’aplicació, anar a la secció ‘bitllets’ i polsar el botó ‘comprar un bitllet’, seleccionar el bitllet senzill de bus i procedir amb la compra. El sistema expedeix un bitllet virtual no validat. En pujar a l’autobús, l’usuari validarà el bitllet escanejant un codi QR que estarà ubicat en la zona de validació de l’autobús. Un cop s’escaneja el codi, el sistema determina la línia, la data i l’hora de validació del bitllet i ja es pot començar el viatge. La normativa de validesa del títol serà la mateixa que per al bitllet senzill en paper.

Des de finals de 2018, TMB va posar a disposició de l’usuari la venda online de títols integrats de transport que consisteix en la compra en línia, la recollida d’un codi i el bescanvi per la targeta física en les distribuïdores automàtiques de la xarxa de metro.

Darrera modificació: 16.06.2020Tema: InnovacióSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Les línies de bus 13 i 150 recuperen els trajectes per Montjuïc a partir d'aquest cap de setmana

Dv, 12/06/2020 - 10:48
12.06.2020Autor: Premsa TMBLes línies de bus 13 i 150 recuperen els trajectes per Montjuïc a partir d'aquest cap de setmanaSubtítol: Els talls de trànsit dels itineraris segurs afecten 33 línies de 9 del matí a 9 de la nit, dissabte i diumenge

A partir d’aquest cap de setmana s’actualitzen els itineraris segurs per als vianants a Barcelona pel que fa a la circulació del transport públic de superfície i permetran el pas d’algunes línies d’autobús a la muntanya de Montjuïc, per facilitar la mobilitat i els desplaçaments de la ciutadania a aquest espai de lleure.

La mesura, iniciada el 23 de maig, va deixar sense servei dissabtes, diumenges i festius la línia 150 per la limitació total del trànsit a la muntanya i la línia 13 no circulava per una part del seu recorregut. A partir d’aquest cap de setmana, la línia 150 (Pl. Espanya - Castell de Montjuïc) torna a oferir servei en horari habitual (de 7 a 21 h) i amb una freqüència de pas de 15 minuts, i la línia 13 (Mercat de Sant Antoni - Parc de Montjuïc) recupera la part d’itinerari per Montjuïc.

Recordem que la restricció viària fa que 33 línies d’autobús modifiquin el seu recorregut entre les 9 i les 21 hores dissabtes, diumenges i dies festius fins a finals de juny. Les línies afectades són les següents: D20, D40, D50, H2, H6, H8, H10, V5, V15, V17, V19, V23, V27, V29, V31, 6, 11, 19, 22, 24, 33, 34, 39, 47, 52, 55, 82, 114, 120, 122, 125, 126 i 133.

Amb l’objectiu d’ampliar l’espai públic de la ciutat durant les fases de desescalada de la crisi de la Covid-19, l’Ajuntament de Barcelona va crear un seguit d’itineraris segurs per als vianants. Són set grans àmbits oberts a la ciutadania, restringits a la circulació de vehicles, que faciliten la represa de l’ús de l’espai públic per al passeig, les activitats d’oci i la pràctica esportiva a Montjuïc, la Via Laietana, l’avinguda Litoral, el carrer Gran de Gràcia i els eixos Creu Coberta-Sants, Pi i Margall-passeig de Sant Joan i Fabra i Puig-Onze de Setembre.

Oferta de metro i bus aquest cap de setmana

Aquest cap de setmana, primer dins la fase 2, el metro adapta la seva oferta i posa en circulació el 80% dels trens habituals a la xarxa de metro en dissabtes i festius, amb un increment fins al 90% en les hores de més afluència, mentre que a la xarxa d’autobusos l’oferta s’incrementarà fins al 85%. El servei de metro acaba a la mitjanit, com fins ara.

Darrera modificació: 12.06.2020Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

TMB i el Consorci de la Zona Franca impulsen l’hidrogen com a energia de la nova mobilitat

Dll, 08/06/2020 - 17:00
08.06.2020Autor: Premsa TMBTMB i el Consorci de la Zona Franca impulsen l’hidrogen com a energia de la nova mobilitatSubtítol: El polígon industrial barceloní acollirà la primera estació pública d’Espanya dedicada al proveïment d’hidrogen vehicular on s'abastiran els autobusos de pila de combustible, dels quals TMB n' adquirirà 8 pròximament

El Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB) i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) han arribat a un acord per promoure una estació de proveïment d’hidrogen que construirà TMB, a través d’una licitació, i donarà servei a flotes de vehicles elèctrics de transport de viatgers i mercaderies a l’àrea de Barcelona, en la línia d’avançar cap a una nova mobilitat amb zero emissions contaminants.

Mitjançant un conveni firmat avui pel delegat especial de l’Estat al CZFB, Pere Navarro, i la presidenta de TMB, Rosa Alarcón, s’ha establert destinar una parcel·la del polígon industrial de 5.000 metres quadrats, ubicada al número 45-47 del carrer D, on es construirà una planta de producció, emmagatzematge i càrrega d’hidrogen que utilitzaran els autobusos de TMB d’aquesta tecnologia i potencialment també altres flotes i en general les indústries del polígon així com vehicles de particulars que l’adoptin com a solució energètica alternativa.

L’hidrogen, l’element més abundant en l’univers, és un vector energètic de gran versatilitat que està cridat a tenir un paper preponderant en el transport, emmagatzematge i conversió instantània en una energia útil, de formes d’energia diverses. La utilització de l’hidrogen per al transport està avançant gràcies al desenvolupament tecnològic lligat a les piles de combustible.

A la pila de combustible es desenvolupa un procés anomenat electròlisi inversa, mitjançant el qual l'hidrogen reacciona amb l'oxigen. L'hidrogen prové d'un o diversos dipòsits del vehicle, mentre que l'oxigen es capta de l'aire ambiental. L'únic derivat d'aquesta reacció és l'energia elèctrica generada, calor i aigua, que s'expulsa en forma de vapor pel tub d'escapament.

Primera estació pública d’abastiment d’hidrogen vehicular d’Espanya

Actualment no hi ha a Espanya cap estació pública d’abastiment d’hidrogen vehicular i per aquest motiu no existeixen vehicles d‘aquesta tecnologia. A Europa molts països han identificat el potencial d’aquest sistema d’emmagatzematge d’energia i estan treballant intensament en el seu desplegament.

La planta de subministrament d’hidrogen de Barcelona serà doncs pionera a Espanya. Un cop concretat el destí de la parcel·la, TMB buscarà per concurs un subministrador que instal·li un punt d’abastiment d’hidrogen obert al públic, si bé l’objectiu principal i ineludible d’aquesta infraestructura és abastir els autobusos de TMB. El contracte d’arrendament d’aquesta parcel·la tindrà una durada inicial de 10 anys, i serà objecte de successives pròrrogues de 5 anys, fins a un màxim de 40 anys de durada total.

En paral·lel, TMB té en marxa una licitació per adquirir els primers autobusos elèctrics que utilitzaran la tecnologia de pila d’hidrogen a la seva flota, després de l’experiment del projecte CUTE dels anys 2003-2005. En concret seran 8 unitats de 12 metres de longitud, la mida estàndard, que arribaran a Barcelona el novembre del 2021 amb la previsió que s’incorporin al servei a principis del 2022. Els vehicles estaran assignats al Centre Operatiu de Negoci de la Zona Franca i s’abastiran d’hidrogen vehicular a la planta de recàrrega creada a partir del conveni firmat avui, amb un consum estimat de 160 quilos diaris.

L’adquisició dels 8 vehicles d’hidrogen té un pressupost de 6,5 milions d’euros i compta amb el suport del programa europeu JIVE 2 de promoció dels vehicles de pila de combustible i zero emissions, cofinançat per la Unió Europea. El projecte s’impulsa amb la col·laboració de l’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona (ATM).

L’hidrogen, opció estratègica de TMB

L’aposta per l’hidrogen forma part de l’opció estratègica de TMB per la modernització i ambientalització de la flota d’autobusos, sempre amb el criteri de compra verda i electrificació progressiva. Així, el febrer passat es va adjudicar el subministrament de 23 articulats elèctrics preparats per a la càrrega ràpida al carrer, que se sumaran als 9 existents, amb els quals s’avançarà en la conversió de les línies H16, H12 i V15 en línies d’emissió zero. En anys successius continuarà la inversió (s’han estimat 115 milions d’euros en el trienni 2019-2021) per a l’adquisició d’autobusos elèctrics i híbrids i la infraestructura de càrrega corresponent, amb l’objectiu de substituir el 2024 els cotxes dièsel amortitzats, és a dir, tots excepte els minibusos, per als quals la indústria encara no ofereix alternatives elèctriques competitives.

La flota d’autobusos de TMB ja va començar la reconversió ambiental entre els anys 2011 i 2014, i això fa que actualment no doni servei amb vehicles de categoria ambiental inferior a Euro 3. Per aconseguir-ho, es van transformar en híbrids 70 autobusos dièsel i 13 autobusos de GNC. A més, 425 autobusos dièsel van ser equipats amb filtres SCRT que retenen els òxids de nitrogen i les partícules fines, els dos contaminants de més impacte en el medi local i la salut de les persones.

Els passos que ha emprès TMB des d’aleshores van en la línia del compliment dels acords internacionals contra la crisi climàtica, per contenir l’increment de la temperatura mitjana global i afavorir un desenvolupament sense gasos d’efecte hivernacle. Uns acords que 25 grans ciutats, entre les quals Barcelona, han concretat en compromisos d’acció que permetin arribar a la neutralitat d’emissions l’any 2050, i si pot ser abans, millor.

El CZFB compromès amb la millora de la mobilitat i la reducció d’emissions

Per la seva part, el Consorci de la Zona Franca de Barcelona manté un ferm compromís de política ambiental relacionada amb la millora de la mobilitat i la reducció d’emissions a la Zona Franca de Barcelona. Amb la intenció de ser un element de referència en el desenvolupament de l'economia de Barcelona i Catalunya, el Consorci ha mantingut, des de 2008, el seu compromís de gestionar els seus actius d'acord amb els principis del sistema de gestió mediambiental EMAS. A més d'aquesta política mediambiental, el Consorci s'ha compromès expressament amb l'alt comissariat de l'agenda 2030 amb l'objectiu d'adequar el polígon industrial de la zona lliure (PIZF) a l'agenda 2030 per ser un model de gestió sostenible dins del sector empresarial.

En el camp de l'eix de la mobilitat, el Consorci, dins del projecte EcoCircularZF, té una línia de treball específica i també s'adjunta o col·labora amb diverses agències o associacions. Aquesta línia de treball té com a objectiu canviar la mobilitat dels treballadors que vénen a la Zona Franca, oferint alternatives al vehicle privat que és el principal mode d'accés en l'actualitat. També millorant la infraestructura per facilitar el canvi a l'ús del transport públic més les diferents alternatives de mobilitat personal de l'última milla.


Rosa Alarcón i Pere Navarro en la firma de l'acord / Foto: Consorci de la Zona Franca

Darrera modificació: 08.06.2020Tema: InnovacióSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Els transports de TMB guanyen 225.000 usuaris al dia en la primera fase del desconfinament

Dg, 07/06/2020 - 11:00
07.06.2020Autor: Premsa TMBEls transports de TMB guanyen 225.000 usuaris al dia en la primera fase del desconfinamentSubtítol: A partir de demà, l'oferta de la xarxa de metro serà del 100% i la d'autobusos de fins al 85%, i es podran ocupar tots els seients

Les xarxes de metro i autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) han experimentat un increment del 54% en l’afluència d’usuaris durant la fase 1 del procés de desconfinament, que s’acaba aquest diumenge. Després de tocar fons a primers d’abril, el transport públic ha adoptat mesures inèdites d’higiene i de control que, combinades amb l’esforç per donar més servei i l’ús de les tecnologies de la informació, apunten a una recuperació que es va accelerant a mesura que es normalitza l’activitat al territori metropolità.

La mitjana diària d’aquesta segona setmana de fase 1 ha estat de 642.000 validacions al metro i el bus els quatre dies que van del 2 al 5 de juny, quan la mitjana dels feiners de la setmana anterior (del 25 al 29 de maig) va ser de 539.000: és a dir, s’han fet 103.000 viatges diaris més. En comparació amb els 417.000 de l’última setmana de fase 0, del 18 al 22 de maig, han estat 225.000 viatges diaris més, el 54%.

El registre màxim des de l’inici de l’emergència sanitària es va assolir divendres passat, 5 de juny, amb 658.914 viatges, dels quals 440.154 al metro i 218.730 als autobusos, segons el recompte provisional. Són xifres que se situen un 69,5% per sota del que era habitual abans de la pandèmia, per tant encara queden etapes per cobrir en la recuperació.

Compromís per a la recuperació

L’entrada en la fase 2 de desconfinament, a partir del 8 de juny, suposa una oportunitat perquè el transport públic pugui continuar creixent i representi el paper de motor d’una represa de l’activitat econòmica en clau sostenible. TMB continua compromesa a fer-ne un lloc sanitàriament segur, amb el reforç de la neteja i la desinfecció diària dels vehicles i dels espais amb productes virucides (actius contra la Covid-19).

Per mantenir l’alt nivell de qualitat sanitària del transport públic és vital la responsabilitat i implicació de la ciutadania portant en tot moment la mascareta, que és obligatòria des del 4 de maig, i seguint pautes d’higiene de mans a l’inici i al final dels desplaçaments en mitjans col·lectius. Els mostrejos diaris indiquen un alt grau de compliment de l’obligació de portar mascareta, de l’ordre del 98%. Pel que fa a la higiene de mans, s’han col·locat 17 dispensadors de gel desinfectant en 12 vestíbuls de les estacions més importants i en 39 màquines de vènding se’n poden adquirir envasos de butxaca. Les mascaretes estan disponibles en 25 d’aquestes màquines als preus oficials.

Es poden ocupar tots els seients

Neteja i suport a les bones pràctiques s’han complementat durant la crisi amb una gestió de l’oferta  que sempre ha anat per sobre de la demanda, per garantir la mobilitat a les persones que necessiten desplaçar-se per cobrir serveis essencials amb garanties de seguretat i mantenint en tot moment els criteris d’ocupació fixats per les autoritats. En aquest sentit, el Ministeri de Sanitat ha modificat els criteris per adaptar-los a la nova situació, de manera que per al metro i els autobusos urbans ja es poden ocupar la totalitat de les places assegudes  mentre que a les zones destinades a viatjar drets es manté la referència de densitat de dues persones per metre quadrat. L’ordre va ser publicada ahir al BOE.

Amb la desescalada, des del 22 de maig, TMB ha desplegat un dispositiu especial de 350 persones en els horaris de més afluència al metro i ha difós nova informació de servei, inclosa la consulta en línia de l’estimació del nivell d’ocupació en cada franja horària, cosa que ha permès gestionar la demanda addicional de manera fluida i sense incidències destacables. El dispositiu continuarà vigent per oferir més seguretat als usuaris.

Dilluns, 100% de l’oferta al metro i tornen els músics

Coincidint amb l’entrada de l’àrea de Barcelona a la fase 2 de desconfinament i amb motiu del nou increment de la mobilitat que pot comportar, a partir de demà, 8 de juny, la xarxa de metro funcionarà amb el 100% dels trens i per tant el servei serà l’habitual, si bé es mantindrà l’horari fix de 5 del matí a 12 de la nit. Pel que fa a la xarxa d’autobusos de TMB, l’oferta serà del 80% de mitjana, amb valors del 85% en hora punta.

La setmana entrant també es recuperarà la presència de músics autoritzats a les estacions de metro, amb les mesures de prevenció acordades amb l’associació AMUC BCN. En una primera etapa, els músics ocuparan només els punts autoritzats de set estacions escollides per l’amplitud d’espais, en horari de 9 del matí a 8 del vespre. Seran a Passeig de Gràcia (L2), Arc de Triomf (L1), Ciutadella / Vila Olímpica (L4), Guinardó / Hospital de Sant Pau (L4), Diagonal (L5), Maria Cristina (L3) i Vall d'Hebron (L3).

Com tots els usuaris, els artistes portaran mascareta i a més protegiran els micròfons i la resta del material que facin servir perquè no siguin vies de contagi. En posteriors etapes s’anirà normalitzant la presència dels músics als altres punts senyalitzats de la xarxa.

Campanya pro restabliment de la confiança

En aquest context, i com a part dels esforços per adaptar el transport públic a la nova realitat, TMB ha llançat una campanya amb el lema Amb responsabilitat i confiança orientada a recordar als usuaris que el metro i els autobusos són les millors alternatives per a moltes de les necessitats de desplaçament i que practicar la mobilitat sostenible no sols és sanitàriament segur sinó que aporta beneficis per al conjunt de la societat.

La creativitat presenta exemples d’usuaris amb mascareta, el símbol de la nova normalitat, que reben un gest d’aprovació de la Karma, el personatge prescriptor de la bona convivència a les xarxes de TMB. La campanya ja està en línia al web de TMB, i es veurà també en plafons lluminosos del metro, interior de trens, exterior d’autobusos, MouTV, xarxes socials, premsa, ràdio i altres canals de difusió.



Visuals de la campanya de recuperació del transport públic

Darrera modificació: 07.06.2020Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Barcelona serà una de les primeres ciutats d’Europa a tenir busos articulats híbrids de gas

Dj, 04/06/2020 - 09:04
04.06.2020Autor: Premsa TMBBarcelona serà una de les primeres ciutats d’Europa a tenir busos articulats híbrids de gasSubtítol: La comanda, actualment en fase de licitació, inclou també vehicles estàndard i minibusos per completar la renovació de la flota corresponent al 2020

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha obert el procés de licitació per adquirir 46 autobusos híbrids de gas natural comprimit (GNC), 16 dels quals seran articulats, dels primers que circularan en ciutats europees amb aquesta tecnologia de reducció d’emissions. Els nous vehicles en substituiran d’altres de 15 anys d’antiguitat que estan arribant al final de la vida útil. A més de rebaixar l’edat mitjana de la flota, que era de 8,78 anys el 31 de desembre passat, amb l’operació s’espera aconseguir una millora de la qualitat ambiental i de la seguretat del servei.

És la primera vegada que TMB obre una licitació específica per incorporar autobusos nous que combinin propulsors elèctrics i de GNC. Els 13 d’aquesta tecnologia que actualment formen part de la flota van ser construïts a partir de vehicles convencionals de gas natural comprimit als quals es van afegir dos motors elèctrics, un generador i altres components, en un projecte innovador desenvolupat per TMB i Gas Natural Fenosa els anys 2012-2013 en el context de la primera reconversió ambiental de la flota de bus urbà de Barcelona.

El sistema híbrid permet reduir encara més les baixes emissions contaminants dels vehicles de GNC en comparació amb un vehicle convencional, ja que s’aplica sobre una motorització que està considerada ambientalment avançada (EEV en la sigla anglesa) perquè gairebé no emet partícules i emet un 90% menys d'òxids de nitrogen en comparació amb un motor dièsel.

Confort, accessibilitat i tecnologia de seguretat

Els 46 nous vehicles híbrids de gas a adquirir s’han dividit en dos lots, el primer dels quals el formen 30 unitats de mida estàndard, de 12 metres de longitud, mentre que el segon consta de 16 unitats articulades, de 18 metres. Tindran les característiques de confort i accessibilitat habituals en la nova flota de TMB. En tecnologia de seguretat, comptaran amb un sistema d’ajuda a la conducció a partir de sensors frontals i d'angle mort, actius en tot moment, que generaran alertes sonores i visuals quan hi hagi un risc imminent d'impacte, atropellament o col·lisió.

En un tercer lot se sol·liciten ofertes per subministrar sis minibusos per substituir els vehicles més antics del servei de Bus del Barri. Aquesta licitació substitueix la llançada el 2019 per a minibusos elèctrics i que va quedar deserta per falta d’ofertes que complissin els requisits d’autonomia i prestacions. Davant la necessitat de disposar dels nous vehicles, la nova comanda serà de minibusos dièsel amb categoria ambiental Euro 6.

L’adquisició dels 52 nous autobusos, amb un pressupost base de 21,3 milions d’euros, s’afegeix al contracte per comprar 23 autobusos articulats 100% elèctrics, ja adjudicat, per un import de 20,7 milions d’euros. D’aquesta manera, les comandes actives per a la renovació de la flota sumen 75 unitats i uns 42 milions d’euros d’inversió (a falta del resultat de la licitació).

Els guanyadors del procés fabricaran els vehicles durant l’any 2020 i els lliuraran el primer trimestre del 2021.

Inversió creixent en material mòbil

El repte per millorar la qualitat del medi ambient i aconseguir unes ciutats més saludables es plasma en el Pla de Renovació de la Flota de Bus per al període 2019-2021, acordat amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que suposa una inversió de 115 milions d’euros en tres anys i l’adquisició de 254 vehicles de les tecnologies més netes disponibles. A aquesta inversió s’ha de sumar l’execució de les obres d’infraestructures necessàries perquè els vehicles elèctrics siguin operatius, que representen 20 milions d’euros més. En total, 135 milions.

Aquest 2020 la flota de TMB ja ha incorporat 105 autobusos nous, dels quals 49 eren estàndard de 12 metres equipats amb motors de gas natural comprimit d’última generació, 26 articulats de 18 metres de longitud amb la mateixa tecnologia i 30 vehicles estàndard de propulsió híbrida dièsel-elèctrica. Així, el nombre de vehicles híbrids de tot tipus ha ascendit a 386, els elèctrics purs continuen sent 9 i els de gas natural comprimit 376, sobre un total de 1.140.

Darrera modificació: 04.06.2020Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Comença la remodelació del vestíbul principal de l’estació Sagrada Família de la línia 5 del metro

Dc, 03/06/2020 - 09:50
03.06.2020Autor: Premsa TMBComença la remodelació del vestíbul principal de l’estació Sagrada Família de la línia 5 del metro Subtítol: L’obra, que durarà uns sis mesos, comporta renovar parets, paviments, sostres, il·luminació, senyalització, línia de peatge i dependències internes

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha començat aquesta setmana l’obra de remodelació del vestíbul principal de l’estació de metro de Sagrada Família, de la línia 5, dins del programa d’actualització i millora de la funcionalitat d’estacions antigues o d’elevada utilització.

L’actuació suposarà deixar el vestíbul i l’accés com nous, tant en les parts visibles com en les invisibles. Així, se substituiran paviments, sostres, revestiments de parets, il·luminació, senyalització informativa i mobiliari, a més de la barrera tarifària, que passarà a ser de portes lliscants. Alhora, es tractaran les patologies existents en l’estructura i es desplaçaran aparells i instal·lacions per aconseguir espais més funcionals. Pel que fa a les dependències internes, es renovaran el centre de control de l’estació, els vestidors, els lavabos i altres.

El local comercial actiu continuarà a la seva ubicació actual, mentre que els quatre plafons artístics de rajoles de ceràmica esmaltada, obra de Pedro Delso i Mauricio Sanguino, seran agrupats en un mateix pany de paret per ressaltar-los.

Per millorar l’accessibilitat, s’implantaran al paviment del vestíbul els encaminaments per facilitar l’orientació de les persones cegues. L’estació disposa des del 2008 d’un itinerari adaptat a persones amb mobilitat reduïda mitjançant ascensors que salven els desnivells entre el carrer, el vestíbul i les dues andanes.

Enllaç sempre obert

L’enllaç entre la línia 2 i la línia 5 de metro a Sagrada Família es mantindrà sempre obert en els horaris habituals al llarg de les obres, que es faran majoritàriament aprofitant la pausa nocturna. En alguna fase l’accés des de l’exterior, situat a la cantonada dels carrers Marina i Provença, podrà quedar restringit, moment en què l’entrada i sortida d’usuaris es farà pels altres accessos de les dues estacions.

La durada de l’actuació s’estima que serà de sis mesos aproximadament i el pressupost puja a 1,4 milions d’euros, comptant l’obra, la direcció d’obra, el subministrament de la línia de peatge i l’IVA.

D’altra banda, l’obra de rehabilitació que TMB executa al vestíbul de Sants Estació de la línia 5 s’ha reprès després de l’aturada forçosa arran de la situació d’emergència sanitària, igual que altres obres de millora que es desenvolupen a la xarxa de metro.


Vestíbul principal de l'estació Sagrada Família de la L5 / Foto: Pep Herrero (TMB)

Darrera modificació: 03.06.2020Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Metro i bus de TMB van registrar ahir el nombre més alt d'usuaris des de l'inici de la crisi

Ds, 30/05/2020 - 14:30
30.05.2020Autor: Premsa TMBMetro i bus de TMB van registrar ahir el nombre més alt d'usuaris des de l'inici de la crisiSubtítol: La demanda de les dues xarxes ha augmentat el 28% aquesta setmana de fase 1 en comparació amb l'anterior

Les xarxes de metro i autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) han experimentat un increment d’afluència d’usuaris des de dilluns, coincidint amb el canvi de fase, de la 0 a la 1, en el procés de desconfinament. Fins ahir divendres, la xarxa de metro va registrar 1,76 milions d’entrades, el 27% més que en els mateixos dies de la setmana anterior, mentre que la xarxa de bus va marcar un registre de 905.000 validacions, amb una pujada del 30,5%.

El registre màxim des de l’inici de l’emergència sanitària es va assolir ahir, divendres 29 de maig, amb 554.800 viatges, dels quals 370.800 al metro (-74,4% respecte d’un dia equiparable de l’any anterior) i 184.000 als autobusos (-75,8%), segons el recompte provisional. Durant la crisi, el dia que el metro va registrar un menor nombre de passatgers va ser el 2 d’abril, amb 105.918 validacions (-92,5% respecte l’any anterior), i els autobusos el 3 d’abril, amb 36.548 viatges (-95% comparat amb un dia similar del 2019).

La mitjana diària d’aquesta setmana ha estat de 533.000 validacions els cinc dies que van del 25 al 29 de maig, quan la mitjana dels feiners de la setmana anterior va ser de 416.000: és a dir, s’han fet 117.000 viatges diaris més. En conjunt l’augment de la demanda ha estat del 28% d’una setmana a l’altra, si bé encara queden etapes per cobrir, ja que en comparació amb els dies equivalents de l’any anterior el diferencial és de -75%.

Una peculiaritat de l’increment de passatge d’aquesta setmana és que ha estat més accentuat a les tardes, de 17 a 20, en el que seria una tendència de retorn cap al perfil horari típic dels dies feiners —que les restriccions del confinament havien alterat—, amb unes franges punta ben marcades al matí i a la tarda i una altra de menys prominent al migdia.

L’estat d’alarma ha comportat, i encara es manté, que l’horari de màxima afluència a la xarxa de metro sigui de 7 a 8 del matí, quan es concentren el 15% de les validacions diàries. El febrer era la meitat, el 7,4%; l’hora amb més entrades era una mica més tard, de 8 a 9 (el 9,4%), seguida en segon lloc per l’hora punta de la tarda, de 18 a 19 (9%).

Aplanar les puntes, amb una redistribució dels desplaçaments diaris a partir de més flexibilitat per part de les empreses en els horaris laborals, és una de les claus perquè el transport públic pugui continuar creixent i representi el paper de motor d’una represa de l’activitat econòmica en clau sostenible, juntament amb el reforç de la neteja i desinfecció. En això és vital la col·laboració de la ciutadania portant en tot moment la mascareta, que és obligatòria des del 4 de maig, i seguint pautes d’higiene de mans a l’inici i al final dels desplaçaments en mitjans col·lectius.

Adaptació de l’oferta

Durant tota la crisi, TMB ha anat oferint un nivell d’oferta elevat per garantir la mobilitat a les persones que necessitaven desplaçar-se per cobrir serveis essencials amb garanties de seguretat.

Amb motiu de l’entrada en vigor de les diferents fases de la desescalada s’incrementa l’oferta, que al metro ja va arribar pràcticament al 100% la setmana passada en hores punta, per complir les indicacions de les autoritats sanitàries que estableixen com a referència l’ocupació d’un de cada dos seients i de dues persones per metre quadrat. En aquest sentit, la relació entre oferta i demanda es manté baixa. Així, ahir divendres, el dia de més afluència d’usuaris durant la crisi, el nivell d’ocupació mitjà de la xarxa de bus va ser del 23% i el de la xarxa de metro del 22,4%.

TMB ha desplegat també un dispositiu especial de personal en els horaris de més afluència al metro i ha difós nova informació de servei, inclosa l’estimació del nivell d’ocupació de cada línia en cada franja horària, cosa que ha permès gestionar la demanda addicional de manera fluida i sense incidències destacables

Aquest cap de setmana, primer dins la fase 1, el metro adapta també la seva oferta i posa en circulació el 80% dels trens habituals a la xarxa de metro en dissabtes i festius, mentre que a la xarxa d’autobusos l’oferta oscil·la entre el 62 i el 68%. El servei de metro acaba a la mitjanit, com fins ara.

Amb vista a la setmana que ve, en què l’àrea de Barcelona continuarà en fase 1 però s’aixecaran restriccions a la mobilitat entre la ciutat i els municipis metropolitans, a partir de dimarts, 2 de juny, la xarxa de metro continuarà adequant l’oferta al desconfinament: s’ha previst que funcionin entre el 98% i el 100% dels trens habituals dels dies feiners segons la franja horària. A l’hora punta del matí s’han programat el 100% de les circulacions a les línies 1 i 5, les de més demanda.

Pel que fa a la xarxa d’autobusos de TMB, circularan entre el 72% i el 78% dels vehicles segons la franja horària.

Darrera modificació: 30.05.2020Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Les línies d'autobús 68 i 78 amplien el recorregut al municipi d’Esplugues de Llobregat

Dv, 29/05/2020 - 10:05
29.05.2020Autor: Premsa TMBLes línies d'autobús 68 i 78 amplien el recorregut al municipi d’Esplugues de LlobregatSubtítol: A partir del 2 de juny, s’afegeixen noves parades que milloren l’accés a l’Hospital Sant Joan de Déu

A partir de dimarts, 2 de juny, les línies 68 i 78 de la xarxa d’autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ampliaran el recorregut al seu pas per Esplugues de Llobregat amb noves parades que milloraran l’accés al recinte hospitalari Sant Joan de Déu.

La modificació de les línies 68 (Hospital Clínic - Cornellà) i 78 (Estació de Sants - Sant Joan Despí) comporta la creació de cinc parades al terme municipal d’Esplugues de Llobregat i l’eliminació d’una altra, la denominada Av. Esplugues - Hospital Sant Joan de Déu, al terme de Barcelona.

El nou itinerari transcorre pel passeig de Sant Joan de Déu, on queden ubicades dues noves parades (tant en sentit Cornellà i Sant Joan Despí com en direcció Barcelona), molt més properes a l’entrada de l’hospital. El recorregut segueix pel carrer Juan de la Cierva, on s’ubiquen dues parades més. A través de l’avinguda de Jacint Esteva Fontanet, les dues línies recuperen el trajecte original cap a l’avinguda dels Països Catalans d’Esplugues. En sentit Barcelona, els autobusos circularan pel carrer Ahrensburg, on també es crea una parada.

Ampliació de recorregut de les línies 68 i 78

 

Darrera modificació: 29.05.2020Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

TMB ofereix a les famílies un llibre que orienta els nens per viatjar en el desconfinament

Dj, 28/05/2020 - 12:15
28.05.2020Autor: Premsa TMBTMB ofereix a les famílies un llibre que orienta els nens per viatjar en el desconfinament Subtítol: El conte ‘Ja puc sortir de casa!’ està disponible en PDF i en format audiollibre al web corporatiu, i s’ha distribuït als treballadors de l’empresa amb fills petits.

L’inici del desconfinament obliga tothom, també els més petits, a adoptar nous hàbits en el dia a dia: en desplaçar-nos, en la relació amb els altres, referits a la higiene... Per ajudar les famílies amb infants a fer aquestes primeres passes, TMB ofereix el llibre Ja puc sortir de casa!, fruit d’una iniciativa de l’Editorial Mediterrània en col·laboració amb el doctor Bonaventura Clotet i l’Hospital de Sant Joan de Déu.

La iniciativa ha partit de TMB Educa, el programa d’activitats per als més joves de la Fundació TMB. La companyia ha enviat 1.440 exemplars de l’edició física del llibre als empleats amb nens i nenes entre 3 i 9 anys. Però també ha volgut posar aquest contingut a disposició de la ciutadania: es pot descarregar o escoltar en format audiollibre a l’espai monogràfic sobre la Covid-19 del web corporatiu.

Consells pràctics i divertits

El llibre, escrit per Lourdes Campuzano i il·lustrat per Mercè Tous, ajudarà les mares i els pares a fer que els seus fills s’acostumin, d’una forma divertida, a les noves rutines a l’hora de fer ús del transport públic, però també quan juguen al parc o arriba el moment de les celebracions familiars, entre d’altres situacions.

En el cas de TMB, l’editorial ha posat especial èmfasi en els viatges en metro i autobusos personalitzant la portada i la contraportada (on es veu un autobús de la companyia), dedicant una doble pàgina del relat a parlar dels desplaçaments en transport públic i incloent, a l’interior de portada, els consells de seguretat i civisme de la Karma, el personatge de TMB que prescriu la bona convivència en els desplaçaments.

Contingut accessible i amb ‘la Veu del Metro’

TMB ha treballat perquè el conte fos accessible també per a les persones amb dificultats visuals. Per aquest motiu, s’ha encarregat la versió audiollibre del Ja puc sortir de casa! La 

persona que ha posat veu a la història és Marisa Lesaca, que ara forma part de l’equip de TMB Educa però durant molts anys va ser coneguda com la Veu del Metro, perquè locutava els missatges dirigits als viatgers que se senten per la megafonia de la xarxa.

L’Editorial Mediterrània ha personalitzat el llibre per a diferents organismes, però mantenint uns continguts comuns pel que fa als consells generals per als nens i nenes.

Darrera modificació: 28.05.2020Tema: Cultura i OciSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

TMB ha desplegat un dispositiu especial per gestionar la mobilitat el primer dia de fase 1

Dll, 25/05/2020 - 10:08
25.05.2020Autor: Premsa TMBTMB ha desplegat un dispositiu especial per gestionar la mobilitat el primer dia de fase 1Subtítol: A les línies 1 i 5 de metro han circulat en hora punta tots els trens disponibles i a les principals línies d'autobús l'oferta ha estat el 80% de l'habitual

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha desplegat aquest matí un dispositiu especial de personal i ha difós nova informació de servei, cosa que ha permès gestionar de manera fluida i sense incidències destacables l’increment d’afluència ocasionat per l’inici de la fase 1 de la desescalada a Barcelona i l’àrea metropolitana.

Així, fins a les 9 del matí el recompte de validacions a la xarxa de metro indica que s’ha assolit les 78.000, amb un augment del 13% en la utilització de la xarxa de metro en comparació amb la mateixa franja de dilluns passat, quan Barcelona era a la fase 0 avançada del desconfinament, i del 25% en comparació amb el dilluns 11, quan regia la fase 0.

En previsió d’aquest efecte de l’entrada en vigor de la fase 1, les xarxes de TMB han incrementat avui la seva oferta fins al límit de les seves possibilitats actuals, adaptant-se a les necessitat en funció de les línies i hores de més demanda. Així, l’oferta a la xarxa de metro ha estat del 92% en la franja punta del matí, amb especial atenció a les dues línies de més afluència, la L1 i la L5, en què han circulat el 97% dels trens, mentre que la mitjana diària serà de l’ordre del 83% en el conjunt de la xarxa. Pel que fa als autobusos, la mitjana de circulacions és del 70%, amb increments fins al 80% en les línies d’altes prestacions en les hores punta.

Des de la companyia, s’està fent també una crida a un compromís social cívic i responsable que afavoreixi una nova manera de viatjar al transport públic. En aquest sentit, TMB recorda, a través dels seus canals d’informació, l’obligatorietat d’utilitzar les mascaretes, respectar les distàncies de seguretat i rentar-se les mans amb freqüència, així com la conveniència de fer els desplaçaments fora de les hores punta per evitar aglomeracions.

Per facilitar la planificació del viatge i evitar aglomeracions, des de la nit passada TMB ha posat a disposició dels ciutadans un aplicatiu que mostra indicadors de l’ocupació mitjana estimada de cada línia, sentit i franja horària, a partir de les dades recollides els últims dies. Així, els usuaris poden saber amb antelació l’espai potencialment disponible en cada itinerari i poden prendre decisions sobre els millors horaris i recorreguts dels desplaçaments que hagin de fer. Aquests indicadors es mostren ja al web corporatiu de TMB i també s’hi podrà accedir a través del l’aplicació TMB App.

Acompanyament al viatger

TMB està desenvolupant un dispositiu de personal propi, complementat amb el de seguretat privada (en total més de 360 persones), per facilitar el flux adequat de les persones, el control de la utilització dels serveis de metro i autobús, així com d’ajuda i acompanyament als usuaris en el compliment de les normes d’higiene i els consells pràctics de prevenció, com ara portar en tot moment la mascareta posada, deixar espai respecte de les altres persones a les màquines de venda i validació, mantenir la màxima distància a les andanes i parades, circular per la dreta als enllaços, cedir els ascensors a les persones amb mobilitat reduïda, etcètera.

El dispositiu funciona sobretot a l’hora punta del matí, a la franja de 13 a 16 hores i novament a la tarda entre les 17 i les 20 hores, i recull informació de la situació real de les andanes i els trens als punts més concorreguts de la xarxa de metro. Aquesta informació, igual que les possibles alteracions que es puguin produir, es complementa amb dades en temps real des dels centres de control de metro i autobusos i són traslladades en forma de recomanacions als canals d’informació habituals de TMB: web, xarxes socials, megafonia, MouTV i panells d’informació, entre d’altres.


Cartell lluminós a l'estació Sagrada Família aquest matí / Foto: TMB

Darrera modificació: 25.05.2020Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

TMB es prepara per a la fase 1 amb diverses mesures que permetin el retorn dels usuaris

Dv, 22/05/2020 - 17:00
22.05.2020Autor: Premsa TMBTMB es prepara per a la fase 1 amb diverses mesures que permetin el retorn dels usuarisSubtítol: L'oferta de trens i autobusos s'incrementarà a partir de dilluns, amb reforços especials a les hores punta i a les línies de més afluència

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) es prepara per al pas a la fase 1 de la desescalada amb diverses mesures que permetin la recuperació progressiva del transport públic d’una manera segura. Les xarxes de metro i autobusos aplicaran a partir de dilluns vinent, 25 de maig, un conjunt d’accions per facilitar el retorn a la nova normalitat.

Des de la companyia, es fa també una crida a un compromís social cívic i responsable que afavoreixi una nova manera de viatjar al transport públic. En aquest sentit, TMB recorda, a través dels seus canals d’informació, l’obligatorietat d’utilitzar les mascaretes, de respectar les distàncies de seguretat i de rentar-se les mans amb freqüència, així com la conveniència de fer els desplaçaments fora de les hores punta per evitar aglomeracions.

En aquest compromís col·lectiu, TMB també demana a les empreses i les administracions  facilitar el teletreball i flexibilitzar els horaris d’entrada i sortida dels seus empleats per facilitar la distribució dels desplaçaments en franges horàries més amples.

Informació sobre nivells d’ocupació

TMB ha planificat l’oferta de les xarxes de transport per adequar-les a les necessitats superiors de mobilitat de les següents fases de la desescalada de l’emergència sanitària a Barcelona i l’àrea metropolitana. Junt amb l’augment de la capacitat, el canvi de fase suposarà un increment de la informació de servei que es difon pels canals de la companyia, en especial dels nivells d’ocupació del metro i els autobusos, perquè els usuaris puguin fer els desplaçaments amb les màximes condicions de confort i seguretat.

Per facilitar la planificació del viatge i evitar aglomeracions, a partir de dilluns TMB posarà a disposició dels ciutadans un aplicatiu que mostrarà indicadors de l’ocupació mitjana estimada. Es podrà consultar la informació per línia, sentit, estació i franja horària per al metro; i per línia, sentit i franja horària per al bus. Així, els usuaris podran conèixer amb antelació l’espai disponible en cada itinerari i podran prendre decisions sobre els horaris i els recorreguts dels desplaçaments que hagin de fer. Aquests indicadors es mostraran en l’entorn del web corporatiu de TMB i també s’hi podrà accedir a través del l’aplicació TMB App.

Aquesta informació, igual que les possibles alteracions que es puguin produir, es complementarà amb dades en temps real des dels centres de control de metro i autobusos que seran traslladades als canals d’informació habituals de TMB: web, xarxes socials, megafonia, MouTV i panells d’informació, entre d’altres.

Acompanyament al viatger

Simultàniament, Metro està desenvolupant una iniciativa de monitorització i control d’aforament que permet conèixer la densitat d’ocupació a les andanes i dins dels trens a través dels sistemes de videovigilància existents. Mitjançant tècniques d’intel·ligència artificial i les imatges recollides per les càmeres, els sistema realitza un processament en temps real que permet determinar el nombre de persones presents a la imatge.

TMB ha previst a partir de dilluns un dispositiu de personal propi, complementat amb el de seguretat privada (en total més de 360 persones), per a facilitar el flux adequat de les persones, el control de la utilització dels serveis de metro i autobús, així com d’ajuda i acompanyament als usuaris en el compliment de les normes d’higiene i els consells pràctics de prevenció, com ara portar en tot moment la mascareta posada, deixar espai respecte de les altres persones a les màquines de venda i validació, mantenir la màxima distància a les andanes i parades, circular per la dreta als enllaços, cedir els ascensors a les persones amb mobilitat reduïda, etcètera.

Increment de l’oferta

Coincidint amb l’entrada en vigor de la fase 1, les xarxes de TMB incrementaran la seva oferta fins al límit de les seves possibilitats actuals, adaptant-se a les necessitat en funció de les línies i hores de més demanda. Així, l’oferta a la xarxa de metro tornarà a incrementar-se, fins al 92% en la franja punta del matí, amb especial atenció a les dues línies de més afluència, la L1 i la L5, en què circularan el 97% dels trens, mentre que la mitjana diària serà de l’ordre del 83% en el conjunt de la xarxa. Pel que fa als autobusos, la mitjana de circulacions serà del 70%, amb increments fins al 80% en les línies d’altes prestacions en les hores punta. Tot i això, la recomanació general és evitar la franja més freqüentada, de 7 a 9 del matí.

Higiene i desinfecció

Per garantir un ambient saludable a les xarxes de metro i bus, es continuen reforçant les tasques de neteja i desinfecció, tant de vehicles com d’espais, amb especial cura en totes les àrees de contacte: barres, mecanismes obertura de portes, línies de peatge, màquines expenedores, baranes d'escales i escales mecàniques...

En la línia d’afavorir la renovació de l’aire, a la xarxa de metro s’està optimitzant el sistema de ventilació forçada dels túnels i les estacions, combinat amb l’efecte pistó del pas dels trens. Trens i autobusos es ventilen a través de l’obertura constant de les portes i mitjançant els conductes de refrigeració, en què s’apliquen tractaments virucides.

També continuen vigents les altres mesures de protecció de la salut dels usuaris i treballadors implantades fins ara, entre les quals destaquen la suspensió de la venda de bitllets als autobusos, els bescanvis i l’atenció presencial en general i la implantació de separacions físiques als vehicles entre passatge i conductors o motoristes. En aquest sentit, la setmana vinent començarà el muntatge en sèrie de les mampares de policarbonat als autobusos perquè es mantingui la separació dels conductors.

Pel que fa a la freqüent higiene de mans, s’estan instal·lant dispensadors gratuïts de gel hidroalcohòlic a les principals estacions de metro. Els aparells són de diferents models, de peu i de paret, i funcionen o bé amb un pedal o per sensor de proximitat. Actualment ja es poden trobar en vestíbuls de La Sagrera, Sagrada Família i Collblanc.

Dispensador de gel desinfectant a l’enllaç de Sagrada Família. A la dreta, prova de tractament amb UVC en un tren de la línia 5

Prova de tractament amb llum UVC

TMB continua explorant procediments i productes per augmentar, si és possible encara més,  el nivell de desinfecció que s’aplica actualment, en la línia de garantir que el transport públic continuï sent de confiança. En aquest sentit, aquesta setmana s’han començat a provar els rajos de llum ultraviolada UVC, un potent germicida, per desinfectar els trens i les instal·lacions de la xarxa de metro, com a reforç contra la propagació del coronavirus. El tractament, el mateix que s’aplica en quiròfans hospitalaris, s’ha provat inicialment a l’estació Vall d’Hebron de la línia 5.

Una altra prova pilot, també amb rajos de llum ultraviolada UVC, s’està desenvolupant en algunes cintes d’escales mecàniques. Totes aquestes proves s’estan realitzant amb la col·laboració de diverses empreses i proveïdors que volen contribuir amb la seva innovació a fer del transport públic un espai segur i saludable.

Darrera modificació: 22.05.2020Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Pàgines

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE