Dissabte, 19 d'agost de 2017

La tecnologia híbrida, eficiència ambiental i econòmica per al bus

 

L'alcalde, Xavier Trias, atén les explicacions sobre els nous autobusos híbrids / M. Á. Cuartero

La tecnologia híbrida, eficiència ambiental i econòmica per al bus

Avui s'han presentat els últims autobusos híbrids que s'han incorporat a la flota de TMB. La ciutat continua així beneficiant-se d'una millora en la qualitat ambiental i de l'estalvi que suposa el menor consum.

Oriol Pàmies / 10.03.14 - 14:22h

Amb la incorporació de 20 autobusos híbrids, que substitueixen 20 cotxes dièsel amortitzats, i la transformació de 13 autobusos de gas natural comprimit en híbrids, TMB fa un pas més en la reconversió ambiental de la flota, seguint les directrius europees i catalanes per al transport públic de superfície sobre reducció d'emissions i millora de la qualitat de l'aire.

El consum menor fa que la compra de busos híbrids acabi suposant un estalvi net al llarg de la seva vida útil

Si el 2012 els autobusos de Barcelona es van situar a l'avantguarda d'Europa pels baixos nivells d'emissions de gasos i partícules nocives per a la salut de les persones —gràcies a l'ús del gas natural comprimit i la instal·lació massiva de filtres anticontaminants—, en l'últim any l'esforç ha anat adreçat a millorar a més a més l'eficiència, reduir els consums i limitar les emissions de gasos que contribueixen a l'escalfament global.

Això s'ha aconseguit mitjançant l'aplicació de la tecnologia híbrida, com a pas previ a l'electrificació completa dels autobusos, en la qual també s'està treballant. Així, actualment la flota d'autobusos de TMB, formada per 1.065 unitats, es pot considerar de les més netes d'Europa.

En sèrie o en paral·lel

Cada any TMB substitueix autobusos que han esgotat la seva vida útil, després de 14-15 anys de funcionament, en funció de les necessitats. La renovació de flota del 2013 s'ha fet exclusivament amb vehicles híbrids, és a dir, propulsats elèctricament i amb un motor tèrmic auxiliar com a generador (funcionament en sèrie) o bé que combinen la tracció elèctrica i la del motor dièsel (funcionament en paral·lel). Per concurs, els vehicles nous van ser contractats a MAN (10 unitats del model Lion's City), Volvo (5 unitats del model 7900 Hybrid) i Iveco (5 unitats Citelis Hybrid).

L'aposta de Barcelona per la tecnologia híbrida suposa beneficis per al medi ambient i per a l'economia de la ciutat. La clau d'aquests beneficis és el menor consum de combustible, que per al conjunt dels 132 cotxes se situa en una mitjana del 26%, és a dir, uns 7.300 litres de gasoil per unitat i any. Així, el conjunt dels 132 autobusos híbrids aporta anualment una reducció d'emissions de 2.329 tones de diòxids de carboni, 5.939 quilos d'òxids de nitrogen i 102 quilos de partícules, els principals contaminants que afecten la ciutat.

Com 34 turismes menys circulant

Segons Jaume Tintoré, director general d'Autobusos de TMB, les emissions que elimina cada autobús d'aquests en un any equivalen, pel que fa als òxids de nitrogen, a 34 turismes menys circulant, mentre que en diòxids de carboni l'equivalència és de 17 turismes menys en el mateix període. 

Junt amb el menor consum, l'adquisició d'autobusos híbrids comporta igualment menys despesa i un estalvi a llarg termini, a pesar del cost superior d'adquisició d'un híbrid respecte d'un autobús de propulsió convencional.

Estalvi del 35% de combustible

Així, per als 20 híbrids acabats d'incorporar, que són d'última generació i per tant aconsegueixen reduccions de consum del 35%, amb un cost d'adquisició global de 6,6 milions d'euros —del qual s'ha de descomptar l'ajuda estatal de 50.000 euros per unitat, per al foment de l'estalvi energètic—, resulta una disminució de despesa d'1,56 milions d'euros al llarg dels 14 anys de vida útil dels vehicles.

Dins del projecte Retrofit s'han transformat 70 autobusos dièsel i 13 de gas natural comprimit des del 2010

L’aposta de TMB per la tecnologia híbrida ve del 2010, quan es van adquirir els primers vehicles de presèrie, tres a Castrosua i un a MAN. En paral·lel, es va emprendre el projecte Retrofit d’hibridació d’autobusos dièsel existents i seguidament es va traslladar l’experiència a la reconversió d'autobusos de GNC en híbrids, a partir d'un prototip inicial, en un projecte conjunt de TMB i Gas Natural Fenosa. El projecte s'ha completat amb la transformació de 13 vehicles Iveco.

Paral·lelament, continuen els assajos amb vehicles elèctrics purs, que no emeten contaminants locals de cap tipus. Des del 5 de febrer està prestant servei comercial l'autobús BYD K9, el primer 100% elèctric de la flota actual de TMB. A més, aquest any s'hi afegiran dos cotxes experimentals d'Irizar, també elèctrics purs, en el marc del projecte ZeEUS de promoció del transport elèctric urbà, finançat per la Unió Europea.

El director general de Bus, Jaume Tintoré, explicant els avantatges dels híbrids / M. Á. Cuartero
El director general de Bus, Jaume Tintoré, explicant els avantatges dels híbrids / M. Á. Cuartero
Interior d'un dels nous busos híbrids d'ultima generació / M. Á Cuartero
Interior d'un dels nous busos híbrids d'ultima generació / M. Á Cuartero
Video YouTube: 

Compartir:

Informació relacionada

Institucions
TMB
Servei
Bus
Infraestructura
Seccions
Anys

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE