Diumenge, 30 d'abril de 2017

El 90è aniversari del metro culmina al Liceu

 

El president Artur Mas, al centre, amb Santi Vila, Xavier Trias, Joaquim Forn, Antoni Poveda, Dídac Pestaña, Jaume Tintoré i actors vestits d'època, a l'entrada del Gran Teatre del Liceu / Miguel Ángel Cuartero

El 90è aniversari del metro culmina al Liceu

Amb la solemnitat de les grans ocasions, s'ha celebrat l'acte central de la commemoració dels 90 primers anys del metro de Barcelona, seguit d'una sortida extraordinària del tren històric, veritable peça de museu del 1924.

Oriol Pàmies / 16.12.14 - 09:25h

La nit passada ha tingut lloc al Gran Teatre del Liceu l'acte institucional de celebració dels 90 anys del metro de Barcelona, presidit pel president de la Generalitat, Artur Mas. Hi han intervingut també l'alcalde de Barcelona i president de l'AMB, Xavier Trias, i el president de TMB, Joaquim Forn, i hi ha assistit el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila. Entre el públic, més de 300 persones, hi havia responsables de municipis, institucions, associacions i empreses de l'àmbit de la mobilitat, així com una representació d'empleats i exempleats de TMB. L'actriu Aina Clotet ha actuat com a presentadora.

Mas: "El metro ha estat un element modernitzador i vertebrador de la ciutat"

El president Mas ha començat el seu discurs recordant la seva vinculació personal amb la celebració, ja que la seva esposa és empleada de TMB. Ha definit el metro com un "element modernitzador de la ciutat" des dels inicis, quan Barcelona competia amb Madrid per ser la primera a estrenar-lo, i n'ha lloat el paper vertebrador "al servei de l'economia", ja que la majoria del milió de viatges diaris que s'hi fan tenen a veure amb el treball.

Un tret distintiu del metro de Barcelona, segons Mas, ha estat "l'alta sensibilitat social" per fer-lo accessible a tothom, cosa que l'ha convertit en referència entre els grans sistemes de transport col·lectiu del món.

Després de felicitar les persones que treballen o han treballat a Metro per haver fet possible "una de les millors xarxes del món", Xavier Trias ha destacat en la seva intervenció que el metro "és molt més que un mitjà de transport, és un element indispensable de vertebració i cohesió de la ciutat i tota l'àrea metropolitana". Tant l'alcalde com el president de la Generalitat han evocat el recent acord de refinançament i sanejament econòmic del transport de la regió de Barcelona, que ha fet possible per primera vegada la congelació i baixada de tarifes selectiva per al 2015.

En el transcurs de l'acte s'ha presentat el llibre "90 anys del metro de Barcelona. 1924-2014", que conté una síntesi històrica i abundant material gràfic procedent dels fons de la Fundació TMB i de l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona. José Pérez, treballador jubilat de Metro, que acaba de fer 97 anys, n'ha rebut simbòlicament el primer exemplar. El llibre ha estat editat per la Fundació TMB i l'Ajuntament de Barcelona, que el posarà a la venda en la seva xarxa de distribució habitual.

Sortida especial del tren històric

A partir de la mitjanit, els participants han reviscut l'experiència dels primers viatgers del metro fent un trajecte amb el tren històric format pels cotxes M1-M6-M8, que eren part del material mòbil del Gran Metro el 30 de desembre del 1924, quan es va inaugurar la línia entre Catalunya i Lesseps.

Els assistents s'han desplaçat, amb autobusos clàssics de la col·lecció de la Fundació TMB, fins a l'estació de Sagrada Familia de la línia 2. Des d'allà, el tren històric, restaurat el 1999, ha traslladat la comitiva fins a l'estació de Sant Antoni, on ha finalitzat l'activitat.

Aquest acte culmina la commemoració del 90è aniversari del metro, que es va presentar el juliol passat, i ha estat possible gràcies a patrocinis i col·laboracions, en aquests cas de Discovery Max, Gran Teatre del Liceu, L'Auditori, Siemens, Alstom, Prosegur i l'Ajuntament de Barcelona.

Dues iniciatives paral·leles

La xarxa de metro de Barcelona va néixer a partir de dues iniciatives empresarials paral·leles que es van desenvolupar als anys 20 del segle passat, tot i que els primers projectes daten de la dècada anterior. La primera a constituir-se és la societat Ferrocarril Metropolitano de Barcelona, SA, que promovia una línia subterrània de ferrocarril que enllacés les terminals de Sants i Sant Martí. Per això el van anomenar Transversal.

El Gran Metro i el Transversal són les llavors de la xarxa actual

Posteriorment es fundaria una segona societat, Gran Metropolitano de Barcelona, SA (popularment Gran Metro), que pretenia construir una línia entre Colom i Gràcia. Les obres del Gran Metro es van iniciar a finals del 1921, i el 1922 començarien les del Transversal.

No sense entrebancs, les obres tiren endavant i el 30 de desembre del 1924 s'inauguren els 2,5 quilòmetres del primer tram del Gran Metro, entre Lesseps i Catalunya, que queda obert al públic l'endemà. El 1934, les dues companyies havien ampliat les seves respectives línies, i el Gran Metro comptava ja amb un segon ramal que es bifurcava a Aragó i per sota la Via Laietana anava fins a Correus.

Joaquín Gómez Blanco, músic del metro, interpreta "Summertime" a l'inici de l'acte / Pep Herrero
Joaquín Gómez Blanco, músic del metro, interpreta "Summertime" a l'inici de l'acte / Pep Herrero
Aina Clotet, presentadora de l'acte, amb el llibre dels 90 anys del metro / Pep Herrero
Aina Clotet, presentadora de l'acte, amb el llibre dels 90 anys del metro / Pep Herrero
El moment de la sortida del tren històric en el viatge "inaugural" / Pep Herrero
El moment de la sortida del tren històric en el viatge "inaugural" / Pep Herrero
L'ACLO va ser un dels busos clàssics que va traslladar els assistents a Sagrada Família / Pep Herrero
L'ACLO va ser un dels busos clàssics que va traslladar els assistents a Sagrada Família / Pep Herrero

Compartir:

Informació relacionada

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE