Dijous, 23 de març de 2017

Història

 

Portada del llibre / Arxiu TMB

Amb motiu del seu 90 aniversari, la Fundació TMB i l'Ajuntament de Barcelona han editat un llibre de prop de 200 pàgines que proposa un recorregut per les diferents etapes de la història del suburbà barceloní.

Il·lustració de les obres del Gran Metro al Pla de la Boqueria / Ricard Opisso

Quan estem commemorant el 90è aniversari de la primera línia de metro de Barcelona, potser convé recordar també alguns entrebancs i fets polèmics que van marcar la construcció d'aquesta infraestructura.

A l'esquerra, amb gavardina clara, guants foscos i bastó, Octavio Zaragoza; a la dreta, de complexió forta, amb bigoti i barba, Pablo Müller / Fons Brangulí

Darrere de l'obertura del primer tram de metro a Barcelona, aviat farà 90 anys, hi ha dos personatges clarividents, els enginyers Pablo Müller i Octavio Zaragoza, que en van redactar el primer projecte.

Vies i andana de l'estació de Mercat Nou als anys 50 / Arxiu TMB

Mercat Nou, de la línia 1, i Torre Baró - Vallbona, de la línia 11, van ser les darreres estacions a l'aire lliure de la xarxa de metro de Barcelona fins que l'any 2009 totes dues van ser cobertes. Però n'hi havia hagut més.

El passadís de Passeig de Gràcia decorat amb les fotos de l'activitat "Somriu, és primavera", el 2011 / Pep Herrero

El passadís d'enllaç entre les estacions de metro de Passeig de Gràcia de les línies verda i groga ha donat molts motius per parlar-ne des que es va obrir al públic, ara fa 40 anys. En aquest article expliquem per què és com és.

Material de via sobre el que podia haver estat una andana de l'estació de Banc / Miguel Ángel Cuartero

L'historiador Albert Gonzàlez explica l'origen de l'estació coneguda com a Banc, situada sota la Via Laietana, i desmenteix la creença popular segons la qual estava connectada amb l’edifici del Banc d’Espanya.

Visita a l'estació fantasma de Gaudí, el 15 d'abril de 2011 / Pep Herrero

S'anomena Gaudí, encara que no ha arribat a tenir cap placa oficial amb el nom. Havia de ser l'estació de Sagrada Família de la línia 2, però un canvi de plans la va deixar de banda i ha quedat com una curiositat al subsòl de Barcelona.

Acte de comiat del darrer tren de la sèrie 300, el 12 de març del 1988 / Arxiu TMB

El 12 de març del 1988, fa 25 anys, es va acomiadar oficialment del servei el darrer cotxe de la sèrie 300 de Metro. L’acte de comiat va consistir en un trajecte des de lestació de Catalunya fins als tallers de Lesseps.

Pati de taquilles de l'estació de Correus l'any 1955 / Arxiu TMB

El 20 de març de 1972, ara fa 40 anys, es va suprimir el servei entre les estacions de Jaume I i Correus amb motiu de la prolongació de l’actual línia 4 de metro, la qual cosa va suposar també el tancament definitiu de Correus.

Publicitat

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE