Dimecres, 13 de desembre de 2017

Tres dècades de l‘arribada del metro a Sant Adrià de Besòs i Badalona

 

L'estació Artigues / Sant Adrià està ubicada al terme de Badalona / Pep Herrero

Tres dècades de l‘arribada del metro a Sant Adrià de Besòs i Badalona

Algunes poblacions de l'àrea metropolitana de Barcelona estaven connectades amb el suburbà, però no va ser fins l'any 1985, amb el tram La Pau - Pep Ventura de la línia 4, que el metro va travessar el riu Besòs per segona vegada i va incloure Sant Adrià i Badalona en el seu mapa.

Gustau Lamadrid / 13.03.15 - 08:44h

Malgrat que des del seu inici el metro de Barcelona va tenir una clara vocació metropolitana ─com ho demostra el fet que la desapareguda estació de la Bordeta de l'Hospitalet de Llobregat formava part del primer tram del Transversal que es va inaugurar l'any 1926─, altres poblacions no van disposar d’aquest transport fins molt temps després. És el cas de Sant Adrià de Besòs i de Badalona, on el metro no va arribar fins al 22 d'abril del 1985, amb l'obertura del tram La Pau - Pep Ventura de la línia 4.

El 2002, de línia 4 a línia 2

El nou tram inaugurat, de 4,1 quilòmetres de longitud, comptava amb cinc estacions (Verneda, Joan XXIII, Sant Roc, Gorg i Pep Ventura, la primera ubicada a Sant Adrià i les altres quatre a Badalona), i va ser posat en servei com a part de la línia 4, si bé l'any 2002 va passar a formar part de la línia 2, tal com estava previst al Pla de metros aprovat l'any 1984.

Amb el canvi es van adaptar les estacions a les persones amb mobilitat reduïda i també es va modificar el nom de l’estació Joan XXIII per l'actual Artigues/Sant Adrià, un equipament que, tot i pertànyer a Badalona, està ubicat a escassos metres del terme municipal de Sant Adrià de Besòs i dóna servei a una part important d'aquesta població.

La posada en funcionament del nou ramal de metro va ser molt celebrada pel que suposava de vinculació amb les ciutats esmentades, i perquè s'esperava que solucionés els problemes de connexió i d'accés a Barcelona existents amb els sistemes de transport de superfície.

El riu Besòs, una complicació afegida

La construcció del metro va haver de salvar algunes complicacions derivades de la presència de la llera del riu Besòs en aquesta zona, unes característiques del terreny que avui són el motiu que el tram entre Verneda i Pep Ventura tingui unes necessitats especials de manteniment.

A les característiques pròpies del terreny s'hi afegeix el fet que el nivell freàtic hagi anat creixent en els darrers anys, amb el conseqüent augment de les filtracions, fet que ha anat provocant que el procés natural de desgast de la superestructura de la via s'acceleri notablement. Tot això obliga a vigilar amb més atenció aquest tram i a realitzar inversions regulars de manteniment de la infraestructura per garantir la circulació segura dels trens, com la que es va portar a terme la primavera passada amb les obres de renovació de la via en aquest tram.

Imatge de les autoritats durant la inauguració oficial del tram La Pau – Pep Ventura / Arxiu TMB
Imatge de les autoritats durant la inauguració oficial del tram La Pau – Pep Ventura / Arxiu TMB
Detall del termòmetre de metro amb el tram La Pau - Pep Ventura / Arxiu TMB
Detall del termòmetre de metro amb el tram La Pau - Pep Ventura / Arxiu TMB
Obres de renovació de la via a l'estació Artigues - Sant Adrià / Miguel Ángel Cuartero
Obres de renovació de la via a l'estació Artigues - Sant Adrià / Miguel Ángel Cuartero
L'estació de La Pau de la línia 2 connecta amb la línia 4 / Pep Herrero
L'estació de La Pau de la línia 2 connecta amb la línia 4 / Pep Herrero

Compartir:

Informació relacionada

Seccions
Institucions
TMB
Servei
L2 / L4 / Metro
Conceptes
Anys

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE