Dilluns, 23 de juliol de 2018

La retirada dels trens inicia la rehabilitació del Funicular

 

Un dels cotxes del tren número 2 en el moment de ser hissat per una grua de gran tonatge / Pep Herrero

La retirada dels trens inicia la rehabilitació del Funicular

Aquesta setmana han començat les feines d'actualització i revisió en profunditat del funicular de Montjuïc, una aturada tècnica que s'allargarà uns quatre mesos, obligada pel fet d'haver superat les 22.500 hores de funcionament.

Oriol Pàmies / 05.11.15 - 10:26h

La posada al dia del funicular de Montjuïc comporta el desmuntatge, inspecció i en molts casos renovació de la infraestructura i el material mòbil d'aquest emblemàtic transport per cable. Això motiva que els trens surtin per primera vegada de la via per sotmetre's a una modernització completa lluny de Barcelona.

La retirada dels trens és una operació complicada i aparatosa que s'està realitzant aquests dies mitjançant una grua i camions de plataforma de transport especial, aprofitant un dels trams de via a cel obert. Un cop extretes, les caixes tenen com a destinació l'empresa Tradinsa, a Lleida, on seran reparades, repintades i revestides de nou interiorment, en un estil semblant al dels trens del metro.

Les parts mòbils dels trens, els bogis, per la seva banda, sortiran cap a Itàlia per sotmetre's a un manteniment intensiu. I les rodes seran tractades i tornejades en un altre taller especialitzat d'Alemanya. Tots els elements tornaran a ser encaixats al final del procés, quan els trens participaran en les proves anteriors a la reobertura del servei, prevista per al març del 2016.

La fita de les 22.500 hores

El que hi ha en curs, sota la batuta del Servei de Manteniment d'Infraestructures de Metro, és bastant diferent de les revisions anuals ordinàries: es tracta d'una renovació profunda de tots els elements del Funicular, necessària després de 23 anys, en els quals ha realitzat 22.500 hores de servei, una fita marcada amb vermell en la normativa del transport per cable.

En el material mòbil se substituirà el sistema hidràulic de frens i el comandament elèctric dels trens, entre d'altres. En el conjunt del sistema, es canviarà integralment el comandament, s'aprofitarà per fer treballs de condicionament de la infraestructura de la instal·lació i se substituirà el cable tractor superior i inferior i també el cable del contrapès.

Durant l'aturada del Funicular, TMB recomana fer servir com a alternativa el servei especial d'autobús, a més de les línies regulars de bus que arriben a la muntanya. 

El funicular de Montjuïc va ser construït per a l'Exposició Internacional del 1929. Després d'una aturada per remodelació, es va reinaugurar amb nous trens i estacions remodelades el 1992 amb motiu dels Jocs Olímpics. L'any 2002 es va integrar a la xarxa de metro i actualment funciona de fet com una extensió del metro, entre l'estació de Paral·lel, de les línies 2 i 3, i l'avinguda Miramar.

Preparatius per desacoblar els cotxes del tren número 2, el primer a ser retirat / Pep Herrero
Preparatius per desacoblar els cotxes del tren número 2, el primer a ser retirat / Pep Herrero
L'operació es realitza en un dels trams en què la via és accessible a cel obert / Pep Herrero
L'operació es realitza en un dels trams en què la via és accessible a cel obert / Pep Herrero
Trasllat d'un dels cotxes al camió gòndola que el transportarà al taller extern / Pep Herrero
Trasllat d'un dels cotxes al camió gòndola que el transportarà al taller extern / Pep Herrero
Un altre dels cotxes en el moment de ser dipositat a l'exterior del Funicular / Pep Herrero
Un altre dels cotxes en el moment de ser dipositat a l'exterior del Funicular / Pep Herrero
Les caixes del tren s'han separat dels bogis, que s'envien a Itàlia / Pep Herrero
Les caixes del tren s'han separat dels bogis, que s'envien a Itàlia / Pep Herrero
La grua de gran tonatge fa que els cotxes volin per sobre de Montjuïc / Pep Herrero
La grua de gran tonatge fa que els cotxes volin per sobre de Montjuïc / Pep Herrero

Compartir:

Informació relacionada

Institucions
TMB
Servei
Conceptes
Infraestructura
Seccions
Anys

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE