Dimecres, 29 de març de 2017

Notes de premsa

 

Subscribe to Canal Notes de premsa
Actualitzat: fa 30 minuts 20 segons

Els abonaments de transport públic de Barcelona es fan més pràctics

Dll, 27/03/2017 - 08:44
27.03.2017Autor: Premsa TMBEls abonaments de transport públic de Barcelona es fan més pràctics Subtítol: Les targetes Hola BCN! de 2, 3, 4 i 5 dies tindran en compte l'hora de la primera validació

Aquest mes de març els abonaments de la marca Hola BCN! per viatjar en transport públic a Barcelona s’han actualitzat i han canviat el seu funcionament. Ara les targetes creades per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) són més pràctiques, ja que són vàlides per hores i no per dies. Els títols s’adapten així a la realitat d’ús dels usuaris, turistes i visitants, que utilitzen aquest tipus d’abonament per visitar la ciutat de Barcelona i que no fan el primer viatge a primera hora del matí.

Amb aquesta actualització, els títols Hola BCN! tenen en compte l’hora de la primera validació i permeten que l’usuari es pugui desplaçar per la ciutat i l’àrea metropolitana en el transport públic regular, sense límit de viatges durant 2 dies (48 hores), 3 dies (72 hores), 4 dies (96 hores) o 5 dies (120 hores) consecutius segons la modalitat d’abonament adquirit.


Els títols de la marca Hola BCN! ara funcionen per hores / Imatge: TMB

Les targetes Hola BCN! permeten viatges il·limitats a les xarxes de metro i bus de TMB, el Funicular de Montjuïc, les línies urbanes d’FGC (L6, L7 i L12), les línies de Rodalies dins la zona tarifària 1 i les dues xarxes tramviàries, el Trambaix i el Trambesòs. També inclouen el desplaçament d’anada i tornada amb metro des de l’aeroport (T1 i T2) fins al centre de Barcelona.

La marca Hola BCN!, va ser creada per TMB el 2013 per als abonaments destinats a turistes i visitants, que es poden adquirir a les màquines distribuïdores de la xarxa de metro, als Punts TMB d’informació i atenció, al web de TMB i al web de Barcelona Smart Moving.

Darrera modificació: 27.03.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Línies d’autobusos afectades per la Volta Ciclista a Catalunya 2017

Dv, 24/03/2017 - 09:27
24.03.2017Autor: Premsa TMBLínies d’autobusos afectades per la Volta Ciclista a Catalunya 2017Subtítol: TMB recomana recorreguts alternatius o destinar més temps del previst per fer els desplaçaments, diumenge al matí

Amb motiu de la disputa de la setena i última etapa de la 97a edició de la Volta Ciclista a Catalunya, diumenge 27 de març, al matí, entre l’Hospitalet de Llobregat i la muntanya de Montjuïc de Barcelona, diverses línies de bus veuran modificat o limitat el recorregut a mesura que avanci la cursa, entre les 10.00 i les 14.30 hores, pel Prat, l’Hospitalet, la Gran Via, la plaça Espanya i Montjuïc.

La darrera etapa de la Volta Ciclista a Catalunya 2017 sortirà de l’Hospitalet a les 11.00 hores en direcció Esplugues i Sant Just Desvern i transcorrerà per altres municipis per acabar retornant al Prat de Llobregat, l’Hospitalet i Barcelona, a través de la Gran Via, fins a Montjuïc, on es farà un circuit de vuit voltes fins a la finalització de l’etapa.

Per aquesta raó, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recomana recorreguts alternatius o bé destinar més temps del previst per fer els desplaçaments durant aquestes hores i a l’entorn dels llocs per on transcorrerà la cursa. En total, 21 línies de bus de TMB estaran afectades pel pas de la Volta: D20, H8, H10, H12, H16, V7, 13, 37, 46, 50, 54, 57, 63, 65, 67, 68, 78, 79, 109, 150 i 157.

Per a més informació es pot consultar l'avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB i el web de l’organització de la Volta Ciclista a Catalunya, on es descriu el recorregut detallat i l’horari estimat de pas dels participants a la cursa per cada punt.


Recorregut de l'última etapa de la Volta Ciclista a Catalunya al seu pas per Barcelona / Imatge: TMB

Darrera modificació: 24.03.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

L’estació de Diagonal acull un piano de mitja cua amb motiu del concurs Maria Canals

Dj, 23/03/2017 - 10:01
23.03.2017Autor: Premsa TMBL’estació de Diagonal acull un piano de mitja cua amb motiu del concurs Maria CanalsSubtítol: Estudiants del Conservatori Superior de Música del Liceu, alumnes d'escoles de música, de cant i corals amenitzaran els trajectes dels usuaris del metro

Des de demà, divendres 24 de març, fins al 6 d’abril, els usuaris que vulguin poden tocar un piano de mitja cua que s’instal·larà a l’intercanviador de l’estació de Diagonal, al vestíbul de connexió entre les línies 3 i 5 de metro (passeig de Gràcia amb carrer Rosselló), amb motiu de la 63a edició del Concurs Internacional de Música Maria Canals.

En aquesta estació, al costat del piano de mitja cua, estudiants del Conservatori Superior del Liceu, alumnes d’escoles de música, de cant i també membres de corals oferiran els dies feiners a la tarda (a les 16 h, a les 18 h i a les 20 hores) petits concerts i actuacions que amenitzaran els viatges dels usuaris del metro.

Concurs ‘Tu hi toques?’ #Johitoco

Seguint amb la iniciativa estrenada l’any passat, la 63a edició del Concurs Maria Canals vol consolidar el canal de YouTube i La Galeria dels tocats, amb una categoria especial dedicada al piano ubicat al metro. Entre el 24 de març i el 6 d’abril, qualsevol persona pot penjar el seu vídeo tocant el piano de l’intercanviador de Diagonal. Els vídeos han de ser d’una durada màxima de 5 minuts i han de mostrar la persona tocant el piano del metro i explicant què representa per a ella el fet de tocar aquest instrument. 

Un jurat del Concurs Maria Canals premiarà el vídeo que hagi tingut més visites, el més ben editat i el que doni el motiu més original i suggeridor sobre tocar el piano. A més, tots els participants que pengin un vídeo a la galeria guanyaran una entrada per assistir a les proves eliminatòries del Maria Canals al Palau de la Música. 


Cartell del concurs 'Tu hi toques?' del Maria Canals / Imatge: Maria Canals

L’organització anunciarà els vídeos guanyadors, que s’enduran una “Experiència Maria Canals”, consistent a tocar una peça al piano de cua al Palau de la Música Catalana. Aquest emblemàtic escenari acull del 25 de març al 7 d’abril la 63a edició del Concurs Internacional de Música de piano. 

Fundat l’any 1954, el Concurs Maria Canals és el degà dels concursos de música a Espanya, i membre de la Federació Mundial des de l’any 1958. Enguany hi participaran 81 concursants d'entre 18 i 30 anys de 31 països.

Aquesta activitat forma part de TMB Cultura, el projecte cultural de la Fundació TMB que estableix vincles entre ciutadans i associacions culturals de Barcelona i l’àrea metropolitana per aproximar la cultura a la ciutadania i enriquir l'experiència del viatge en transport públic.

Darrera modificació: 23.03.2017Tema: Cultura i OciSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

TMB impulsa noves mesures en matèria de transparència i bon govern

Dc, 22/03/2017 - 17:37
22.03.2017Autor: Premsa TMBTMB impulsa noves mesures en matèria de transparència i bon governSubtítol: La regidora de Mobilitat i presidenta, Mercedes Vidal, ha anunciat avui noves mesures que inclouran una moderació de la massa salarial directiva, una reavaluació dels llocs de treball i la integració del personal fora conveni

Aquest matí s’ha celebrat la reunió del Consell d’Administració de les empreses de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), companyia metropolitana de prop de 8.000 treballadors. En aquest marc, la regidora de mobilitat i presidenta de TMB, Mercedes Vidal, ha comparegut davant dels diversos membres del consell per tal de manifestar l’aposta per potenciar una empresa pública que presta un servei de primera necessitat per la ciutadania, com és el de garantir el dret a la mobilitat. TMB està treballant per a l’ampliació de la xarxa de metro i la reestructuració i reconversió ambiental de la xarxa d’autobusos, a més de vetllar per la renovació i millora dels actius, en la qual el 2016 va invertir 87 milions d’euros (un 90% més que al 2015 i un 250% més que el 2014). Aquest any continua l’aposta per rejovenir les flotes, assegurar el bon funcionament de les xarxes, millorar-ne l’eficiència energètica i en definitiva, garantir una qualitat sostinguda del servei de transport.

La presidenta de TMB ha subratllat l’aposta del Govern municipal per avançar en temes de transparència i bon govern en aquesta empresa, de manera independent de la Llei de Transparència, i com a principi rector d’un nou model de governança de l’empresa. TMB és una empresa oberta a suggeriments de millora per part de la societat civil i els ciutadans, així com dels grups metropolitans. En aquest sentit, Vidal ha afirmat que es treballa de manera conjunta amb l’Agència de la Transparència de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) per seguir millorant en aquest àmbit i ha anunciat l’elaboració de noves mesures en matèria de transparència i bon govern:

Pla de recursos humans que contempli:

  • Moderació de la massa salarial directiva: des de l’inici de mandat s’han aplicat reduccions significatives, entre elles la baixada d’un 40% del sou del conseller delegat i altres disminucions en els sous dels nous membres que s’han incorporat. Es fixa l’objectiu d’arribar a una disminució a l’entorn del 10% de la massa salarial directiva abans de 2 anys.
  • Reavaluació dels llocs de treball del personal directiu: anàlisi que es durà a terme amb l’objectiu de millorar l’eficiència i l’eficàcia de l’empresa.
  • Integració del personal fora de conveni: es fixa l’objectiu d’entrar progressivament tot el personal a dins de l’estructura de l’empresa, amb el compromís que restin el mínim possible de treballadors fora de conveni abans de 2 anys.

Millora de la informació pública i compromís amb la transparència:

  • Publicació contínua. Es realitzarà una actualització trimestral de totes les dades publicades a la web de TMB en base a la Llei de Transparència (publicitat activa) per tal d’incloure totes les variacions que es registrin així com també de les dades obertes de la companyia.

Avaluació externa:

  • Auditoria sobre transparència. Es demanarà a l’Agència de la Transparència de l’AMB que amb la col·laboració de responsables en l’àmbit de la transparència i bones pràctiques de l’Ajuntament de Barcelona i d’altres experts, es formuli una auditoria detallada de les actuacions fetes per TMB en relació a la totalitat de les peticions d’accés a la informació i publicitat activa que se li han formulat durant aquests darrers mesos i el grau de compliment de la Llei de Transparència, i, en el seu cas, que es facin les recomanacions de millora que corresponguin aplicar en aquest àmbit.
Compromís amb la millora de l’empresa

Durant el Consell d’Administració l’empresa també ha donat compte de les diferents mesures en matèria de transparència i gestió del personal que s’han dut a terme des de l’inici del mandat, entre elles:

  • Comunicació del sou del conseller delegat (agost 2015).
  • Creació del portal de transparència. Publicació sous per franges salarials de tots els treballadors de l’empresa (març 2016). Especificació de sous per categories i grups professionals.
  • Publicació nominal de les retribucions dels membres del consell de direcció (agost 2016).
  • Publicació de totes les licitacions i contractacions externes que realitza la companyia (març 2016). S’hi inclouen totes les compres que realitza l’empresa a partir de l’import d’un euro (gener 2017).

A dia d’avui, TMB està donant compliment a les diferents resolucions dictades per la Comissió de Garantia del dret d’accés a la informació pública (GAIP) i ha donat resposta a 80 demandes de transparència en temps i forma. La necessitat de compatibilitzar el dret d’accés a la informació i publicitat activa amb la Llei de Protecció de Dades, està requerint d’un assessorament continuat a nivell jurídic i d’una interlocució permanent amb l’Agència de la Transparència a l’AMB i d’altres actors, per rebre les indicacions corresponents, sobre com aplicar la legislació en matèria de transparència.

Bona valoració de la ciutadania

L’opinió dels usuaris dels transports públics que gestiona TMB és molt favorable i arriba al nivell més alt dels últims deu anys, en el cas dels autobusos, i molt a prop del més alt en el cas del metro, assolint nivells màxims i puntuacions de notable en ambdós casos.

Així es desprèn de l’estudi anual de satisfacció corresponent al 2016, on els autobusos obtenen una puntuació de 7,60 sobre 10 en satisfacció global (8 centèsimes més que el 2015), registrant els màxims nivells de satisfacció des de l’inici de la sèrie, el 2007. Per tipus de servei, els usuaris de les línies d’altes prestacions (nova xarxa de bus) les puntuen amb un 8 i els de les línies convencionals amb un 7.

Pel que fa a la xarxa de metro, els usuaris li donen una puntuació mitjana de 7,50 sobre 10,4 centèsimes més que l’any anterior. Aquesta nota és la segona més alta de la sèrie iniciada el 2007, només dues centèsimes per sota del 7,52 obtingut el 2013.

Darrera modificació: 22.03.2017Tema: EmpresaSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

'Les històries dels Bonsu' arriben a MouTV per promoure hàbits saludables entre els viatgers

Dll, 20/03/2017 - 10:32
20.03.2017Autor: Premsa TMB'Les històries dels Bonsu' arriben a MouTV per promoure hàbits saludables entre els viatgersSubtítol: Infermera virtual produeix els vídeos amb consells de salut per a totes les edats. Les històries, que seran diferents cada mes, arrenquen amb un vídeo sobre l'assetjament escolar

La família Bonsu, personatges creats per Infermera virtual per fer arribar consells d'educació i promoció de la salut a la ciutadania, arriben al MouTV, el sistema de videoinformació de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) amb prop de 2.600 pantalles a les estacions de metro, trens, autobusos i centres d'atenció a l'usuari. Cada mes, MouTV difondrà un capítol de Les històries dels Bonsu en què es donaran consells de salut adreçats a totes les edats. Unes històries que s'inicien amb un capítol dedicat a l’assetjament escolar.

Els vídeos estan especialment pensats per implicar i apoderar les persones en el manteniment d'hàbits i estils de vida saludables. "Els Bonsu són procedents del planeta Gulnac, en el qual conviuen tres generacions: pares, fills de diferents edats i avis que viuen situacions molt identificables tant pels més petits com pels adults —explica Marc Fortes, infermer i coordinador d'Infermera virtual—, i ens permet traslladar consells de salut d'una manera molt amena i ràpida, ideal per veure-ho durant un trajecte en metro i bus”.

La col·laboració entre TMB i Infermera virtual per promoure hàbits saludables es va iniciar fa dos anys amb la creació de consells de salut adreçats als més de 7.000 treballadors de la xarxa del transport públic. Uns consells elaborats a partir dels continguts d'Infermera virtual, que estan elaborats i actualitzats per una setantena d'infermeres i infermers experts.

Què és Infermera virtual?

La Infermera virtual (Iv) és un actiu per a la salut, un recurs que potencia la capacitat de les persones, les comunitats i les poblacions per mantenir la salut i el benestar. Com a portal de promoció i educació per a la salut vol ser un espai virtual de coneixement i interrelació amb l'usuari, alhora que un instrument de treball per a les infermeres i a disposició de tots els professionals del sector de la salut, educativa i social. Iv, projecte clau del Col·legi Oficial d'Infermeres i Infermers de Barcelona i en creixement constant, està concebut per capacitar les persones a participar en les decisions que afecten la seva salut a través del coneixement d'infermeria. El portal, amb una mitjana mensual de 35.000 usuaris únics, ha estat considerat com un dels 5 portals web d'infermeria més influents, segons tuenfermera.net.


La família Bonsu, personatges creats per Infermera virtual

Darrera modificació: 20.03.2017Tema: SocietatSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

L'Hospitalet amplia l'aprofitament d'aigua del metro per al reg dels jardins de Can Buxeres

Dv, 10/03/2017 - 12:32
10.03.2017Autor: Premsa TMBL'Hospitalet amplia l'aprofitament d'aigua del metro per al reg dels jardins de Can BuxeresSubtítol: L'Ajuntament i TMB firmen un conveni per donar utilitat a 202.500 metres cúbics que es recullen anualment de filtracions subterrànies a la L1

L'Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) han subscrit avui un conveni per ampliar la reutilització de l'aigua que es filtra al túnel de la línia 1 del metro i que s'extreu als pous d'esgotament situats a prop de les estacions de Rambla Just Oliveras, Can Serra i Torrassa. Una nova canalització permet que un cabal d'uns 2 litres per segon, que s'abocava al clavegueram, es derivi cap al dipòsit municipal de Can Buxeres, des d'on es destina al reg del parc del mateix nom.

El conveni l'han firmat el tinent d’alcaldia de l’Àrea d’Espai Públic, Habitatge, Urbanisme i Sostenibilitat de l’Ajuntament de l’Hospitalet, José Castro, i la presidenta de TMB, Mercedes Vidal.

L'aigua que es reaprofita prové de les filtracions que es produeixen al túnel del metro entre les estacions de Rambla Just Oliveras i Santa Eulàlia i que es canalitzen cap a pous d'esgotament situats als punts baixos del traçat. L’Ajuntament de l’Hospitalet ja utilitzava part d’aquest flux, un cop tractat, per alimentar els dipòsits del parc de la Torrassa, del parc de Tecla Sala i Cabana i del parc de les Planes. Un nou sistema de canonades i bombes permet des de fa unes setmanes l’aprofitament del cabal del pou de Rambla Just Oliveras, equivalent a uns 63.000 metres cúbics anuals.

Junt amb els sistemes de la Torrassa i les Planes, en total es preveu aprofitar a l’Hospitalet un cabal de 6,4 litres per segon, equivalent a 202.500 metres cúbics d’aigua anuals, que no serà necessari obtenir ni abonar a la xarxa d’aigua potable.

L'ús racional de l'aigua i l'aprofitament de recursos hídrics alternatius són objectius comuns de les dues entitats firmants del conveni, que es concreten en aquesta ocasió en l'aprofitament d'un cabal que anteriorment s'afegia al clavegueram i al sistema de depuració general, i que ara genera un estalvi en el consum d'aigua potable.

Reg i recuperació de cabals ecològics

La xarxa de metro de TMB proveeix actualment (amb les dades del 2015) l’equivalent a 2,5 milions de metres cúbics (és a dir, 2,5 hectòmetres cúbics) d’aigua anuals per a diferents usos no de boca (reg de carrers, parcs i jardins i recuperació de cabals ecològics de rius). Això representa una quarta part dels 10 hectòmetres cúbics que es bombegen al cap de l’any (també segons els registres del 2015).

L’aprofitament de les aigües filtrades al metro va començar als anys 90 i s’ha anat estenent a partir d’acords amb els ajuntaments de Barcelona i l’Hospitalet, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), l’Agència Catalana de l’Aigua i l’Institut Català de la Salut.

La xarxa de metro, de 119 quilòmetres de longitud, rep filtracions constantment, procedents sobretot de la pluja, dels aqüífers i d’altres orígens. Hi ha 121 pous d’esgotament equipats amb 300 bombes que s’encarreguen d’extreure aquesta aigua per evitar que afecti el servei, però només una vintena recullen aigua amb característiques apropiades per al reaprofitament. La que extreuen la resta no és utilitzable perquè és salada o contaminada, o bé el cabal és massa irregular.

Darrera modificació: 10.03.2017Tema: Medi ambientSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Línies d'autobús afectades per la Marató de Barcelona 2017

Dv, 10/03/2017 - 08:42
10.03.2017Autor: Premsa TMBLínies d'autobús afectades per la Marató de Barcelona 2017 Subtítol: El metro garantirà la mobilitat durant el pas de la cursa, diumenge al matí

Amb motiu de la celebració de la 39a edició de la Zurich Marató de Barcelona, que tindrà lloc el proper diumenge, 12 de març, un gran nombre de línies d’autobús de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) veuran alterat o limitat el recorregut. En total, una seixantena de línies que transcorren pel sector central de la ciutat patiran afectacions entre les 8.30 i les 15.00 hores de diumenge. Per aquesta raó, TMB recomana l’ús del metro en aquesta franja horària i en els desplaçaments per l’entorn dels llocs per on transcorrerà la competició.

La Marató, que diumenge al matí afectarà tot el trànsit de superfície per on es desenvolupi, sortirà de l’avinguda Maria Cristina i passarà pels llocs més emblemàtics de Barcelona.


Recorregut de la Marató de Barcelona 2017 / Imatge: TMB

Tot plegat provocarà afectacions en 61 línies de bus de TMB: D20, H6, H8, H10, H12, H14, H16, V3, V7, V11, V13, V15, V17, V21, V27, 6, 7, 11, 13, 19, 20, 21, 22, 24, 26, 27, 32, 33, 34, 36, 37, 39, 40, 41, 42, 45, 46, 47, 50, 51, 54, 55, 59, 62, 63, 65, 66, 67, 68, 78, 79, 92, 96, 104, 109, 113, 115, 120, 121, 150 i 192.

Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB i el web de la Marató de Barcelona.

Darrera modificació: 10.03.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

L’estació de metro Passeig de Gràcia recuperarà la volta i altres elements originals del 1924

Dj, 09/03/2017 - 10:15
09.03.2017Autor: Premsa TMBL’estació de metro Passeig de Gràcia recuperarà la volta i altres elements originals del 1924Subtítol: Les obres de rehabilitació en curs han posat al descobert el revestiment de rajola bisellada de la nau d’andanes, que es sanejarà i restaurarà, igual que les tres lluernes del sostre del vestíbul principal

La presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, i la regidora de l’Eixample, Montserrat Ballarín, han visitat avui les obres de rehabilitació integral de l’estació de la línia 3 de metro de Passeig de Gràcia, que es troben aproximadament en el primer terç del calendari previst d’execució. En la visita s’ha pogut constatar com la retirada dels falsos sostres ha posat al descobert perspectives i elements de l’arquitectura original de l’estació, una de les quatre que van ser inaugurades en la data fundacional del metro de Barcelona, el 1924.

Precisament, amb l’obra de rehabilitació en curs, iniciada el novembre passat, TMB recuperarà i posarà en relleu elements de l’arquitectura original, característica del Gran Metro, que les reformes posteriors havien ocultat. Així, la retirada del fals sostre i dels revestiments verticals de la nau d’andanes permetrà recuperar la perspectiva completa de la volta, revestida de rajola blanca bisellada, típica de molts metros construïts a principis del segle XX.

Per això, serà necessari sanejar i en alguns casos restaurar les rajoles de ceràmica que cobreixen la part antiga de l’estació, un procés laboriós que es repetirà al sostre del vestíbul principal amb les tres lluernes emmarcades amb rajoles blaves que deixaven entrar la llum natural al subsol. Una de les tres claraboies ja havia estat descoberta i restaurada provisionalment amb motiu d’unes obres anteriors de millora de l’accessibilitat.

Les rehabilitacions integrals persegueixen deixar les estacions com noves, tant en les parts visibles com en les invisibles, a banda de millorar aspectes de l'accessibilitat. En el disseny arquitectònic es procura distribuir els espais per facilitar els fluxos de persones, augmentar la sensació de lluminositat amb acabats de tonalitats clares i facilitar el manteniment posterior amb l'elecció de materials de resistència elevada.

A Passeig de Gràcia L3, i a banda de recuperar el màxim d’elements originals, les obres en curs comporten els següents canvis:

  • Redistribució d’espais en els dos vestíbuls, construcció d’un nou centre de control de l’estació en el principal i trasllat del local comercial en el secundari
  • Reconfiguració de passadissos interiors de manera que l’accés del costat de la casa Batlló comuniqui directament amb el vestíbul principal
  • Nous revestiments de parets i terra, en granit, excepte a la zona dels bancs de les andanes, en què s’utilitzarà rajola blanca bisellada com l’antiga
  • Renovació dels accessos propis de Metro: escales de pedra i baranes
  • Nova instal·lació elèctrica i enllumenat
  • Substitució de les dues línies de peatge de torniquets per passos de portes lliscants, incloent-hi un pas per a PMR en cadascuna
  • Elevació del nivell de les andanes per reduir la distància amb els estreps dels trens i facilitar l’entrada i sortida dels passatgers
  • Nous bancs de pedra artificial a les andanes

La durada de les actuacions s’estima que serà de 10 mesos i TMB hi inverteix 2,67 milions d’euros. Els treballs, en gran part nocturns, es fan compatibles en tot moment amb la prestació del servei, si bé s’apliquen restriccions temporals en accessos i altres espais.

Una de les quatre estacions primigènies

L’estació de Passeig de Gràcia, anteriorment denominada Aragó, és una de les quatre més antigues del metro de Barcelona, ja que va ser inaugurada el 30 de desembre del 1924 dins del tram Catalunya - Lesseps, embrió de l’actual línia 3. L’empresa del Gran Metro la va construir sota el passeig de Gràcia, entre els carrers del Consell de Cent i d’Aragó, a 12,5 metres de fondària, amb dues andanes de 70 metres de longitud, un vestíbul situat sobre la volta i dos accessos.

El 1932 la mateixa empresa va canviar l’estructura de l’estació per afegir-hi una andana central, on es podia fer el transbordament entre els ramals de Correus i Rambles del Gran Metro, i una escala mecànica procedent del desmantellament de l’Exposició del 1929. Aquesta configuració es va mantenir fins al 1972, quan l’estació va ser modernitzada a fons en el context de la conversió del ramal de Correus en la línia 4: es va prolongar la nau d’andanes uns 20 metres, per habilitar-la per a trens quíntuples, es va suprimir l’andana central, es van refer les andanes laterals, es va construir un segon vestíbul al costat de Consell de Cent —des d’on s’enllaça amb la L4 des del 1973— i es van redecorar tots els espais.

Amb posterioritat, el 2009, la Generalitat hi va fer millores substancials en l’accessibilitat, amb la instal·lació d’ascensors entre les dues andanes i el vestíbul principal, millores que van culminar el 2014 amb la supressió de barreres entre el nivell del carrer i el del vestíbul a través de l’ascensor situat en l’àmbit d’Adif.


L’estació tal com era en els inicis del Gran Metro / Foto: Brangulí (Arxiu TMB)

Darrera modificació: 09.03.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Transport públic al Camp Nou per dimecres, 8 de març (Barça - PSG)

Dm, 07/03/2017 - 09:13
07.03.2017Autor: Premsa TMBTransport públic al Camp Nou per dimecres, 8 de març (Barça - PSG)Subtítol: El metro funcionarà fins a les 12 de la nit, com és habitual els dies feiners

Per al partit de la Lliga de Campions entre el Barça i el París Saint-Germain (PSG) de demà dimecres, 8 de març, que tindrà lloc al Camp Nou a partir de les 20.45 hores, TMB reforçarà el seu servei de metro i d’autobusos.

Els serveis i reforços previstos són els següents:

  • Metro: Es reforçarà amb més personal a les estacions properes a l’estadi i amb més trens en circulació. Les línies i estacions que donen accés al Camp Nou són Badal (línia 5); Collblanc (línia 5 i línia 9 Sud), i Palau Reial, Maria Cristina i Les Corts, de la línia 3. Dimecres el metro funciona fins a les 12 de la nit
     
  • Autobusos: Es reforçarà el servei de les línies H8 i 50 en funció de la demanda que es pugui produir i a la sortida es posaran en funcionament dues línies especials entre el Camp Nou i plaça de Catalunya i entre el Camp Nou i Mossèn Cinto Verdaguer. El bitllet d’aquestes línies val 3 euros.

Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.

Darrera modificació: 07.03.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

La prova pilot de càrrega ràpida de telèfons mòbils al metro s'estén a l'interior dels trens

Dll, 06/03/2017 - 15:25
06.03.2017Autor: Premsa TMBLa prova pilot de càrrega ràpida de telèfons mòbils al metro s'estén a l'interior dels trensSubtítol: Els usuaris ja poden connectar gratuïtament els seus dispositius en els endolls USB incorporats en el primer i l'últim cotxe de dos combois de la línia 2

Dos trens de la línia 2 de metro han incorporat carregadors de dispositius mòbils d’alta potència que els usuaris poden utilitzar gratuïtament per reomplir les bateries dels seus dispositius mòbils. Es tracta de la segona part de la prova pilot que impulsa TMB de la mà de l’empresa catalana Yupcharge, companyia amb deu anys d’experiència en el sector de la càrrega per a mòbils i altres dispositius, per poder valorar si s’amplia més endavant al conjunt de la xarxa de metro de Barcelona.

Els carregadors, dissenyats especialment per ser integrats segons el disseny dels vagons del metro i equipats cadascun amb quatre ports USB, estan situats en els dos extrems dels trens, a una altura que els fa accessibles a persones amb mobilitat reduïda, i són fàcilment localitzables gràcies a la senyalètica interior i exterior. La càrrega és de franc per als usuaris i el sistema tampoc té cap cost per a TMB.

Els endolls, del tipus USB, es beneficien de la tecnologia Agile Power de Yupcharge, amb la qual es proporciona una càrrega ràpida i eficient a tots els dispositius connectats. En els dispositius d'Apple arribaran fins a 3 Amp i en els mòbils d'Android que incorporin els nous processadors de càrrega ràpida, són capaços de carregar fins a un 75% més ràpid que amb un endoll convencional. A més, fan servir un sistema de reconeixement de l'estat del dispositiu al carregar-lo. L’objectiu és donar una càrrega ràpida i eficient: en el mínim temps, la màxima càrrega segura per als usuaris del metro de Barcelona.

Primera fase: quatre estacions

Els carregadors dels trens complementen els que ja estan instal·lats des del desembre passat en quatre estacions de la mateixa línia 2: a les parets de les dues andanes de Sagrada Família, a les andanes direcció Badalona Pompeu Fabra de les estacions de Passeig de Gràcia i de Paral·lel, i al vestíbul d’intercanvi d’Universitat.

Amb els carregadors ràpids, la línia 2 de metro torna a ser capdavantera en innovació aplicada al transport públic. El 1995, quan es va inaugurar, va ser la primera línia de metro dissenyada amb criteris d’accessibilitat, en què totes les estacions tenien ascensors i altres facilitats per a persones amb mobilitat reduïda. També va ser la primera a disposar dels cartells lluminosos a les andanes en què s’informa del temps previst d’arribada del pròxim tren i de les alteracions del servei, i la primera a aplicar el sistema ATO de conducció semiautomàtica de trens.

La incorporació de carregadors de dispositius mòbils al transport urbà és coherent amb la vocació de Barcelona com a “ciutat digital” i connectada, en què el 90% dels usuaris declaren posseir un telèfon intel·ligent. Els autobusos ja han començat a instal·lar-los de sèrie: els 120 cotxes incorporats a la flota de TMB des del 2016 porten carregadors USB.

Darrera modificació: 06.03.2017Tema: InnovacióSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

La línia 9 Sud assoleix rècords de passatge coincidint amb el Congrés de Mòbils 2017

Dj, 02/03/2017 - 15:59
02.03.2017Autor: Premsa TMBLa línia 9 Sud assoleix rècords de passatge coincidint amb el Congrés de Mòbils 2017Subtítol: El metro ha contribuït a una mobilitat segura i sostenible al voltant del gran esdeveniment firal de l’any a l’àrea metropolitana de Barcelona

Amb motiu del Congrés Mundial de Mòbils o Mobile World Congress (MWC), cada dia des de dilluns la línia 9 Sud està doblant el nombre de validacions habitual dels dies feiners (és a dir, les entrades per línies de peatge, sense comptar els transbordaments). En nombres absoluts dilluns van registrar-se 52.600 entrades, dimarts 53.800 i ahir 54.800 (rècord absolut en l’any de vida d’aquesta línia).

Les dues estacions de metro que donen accés a la Fira Gran Via són les que estant tenint una utilització més elevada. Així, entre Fira i Europa / Fira han sumat entre 24.000 i 26.000 entrades cada dia. Descomptant el passatge habitual d’aquestes dues estacions, hi hauria cada dia unes 20.000 entrades relacionades amb el MWC, de visitants o empleats.

La recomanació d’utilitzar principalment el metro, llançada des de l’organització i des de TMB, perseguia, entre d’altres, els objectius de descongestionar l’intercanviador d’Espanya, punt que abans era de pas obligatori en els desplaçaments relacionats amb el congrés, i augmentar la quota del transport públic en la mobilitat generada per aquest esdeveniment.

Per donar resposta a aquest repte, Metro ha reforçat l’oferta a la línia i sobretot a la línia L9 Sud, que ha funcionat amb doble carrusel en les hores punta, cosa que ha permès oferir intervals de tres minuts i mig en el sector més carregat (entre les estacions de Collblanc i Fira de dilluns a dijous al matí, i entre Fira i Aeroport T1 dijous a la tarda), i de set minuts a la resta.

Pel que fa al transport de superfície, TMB ha reforçat la línia H12 i ha habilitat dues llançadores, la de connexió entre els dos recintes firals i la de descongestió en hores punta.

Darrera modificació: 02.03.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Afectacions a les línies de bus per la celebració del Carnaval als diferents barris de Barcelona

Dj, 23/02/2017 - 12:27
23.02.2017Autor: Premsa TMBAfectacions a les línies de bus per la celebració del Carnaval als diferents barris de BarcelonaSubtítol: TMB recomana el metro com a alternativa aquest dissabte a la tarda

Amb motiu de la celebració de les rues de Carnaval a la majoria de barris de la ciutat de Barcelona aquest dissabte, 25 de febrer, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recomana l’ús del metro per desplaçar-se als diferents punts on tindran lloc les activitats programades. Dissabte el servei de metro funciona durant tota la nit.

Les múltiples desfilades i celebracions de Carnestoltes a la ciutat restringiran el trànsit dels vehicles privats i afectaran una setantena de línies d’autobús de TMB, que modificaran o limitaran el recorregut dissabte entre les 16 i les 22 h, aproximadament.

Les línies d’autobús de TMB que poden patir afectacions són: D20, H4, H6, H8, H10, H14, H16, V3, V7, V15, V17, V21, V27, 11, 13, 19, 20, 21, 22, 24, 26, 32, 33, 34, 36, 37, 39, 40, 41, 42, 45, 47, 50, 51, 54, 55, 57, 59, 60, 62, 63, 65, 67, 68, 70, 76, 78, 91, 92, 94, 95, 96, 102, 109, 114, 115, 117, 119, 120, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 129, 131, 132, 157, 185, 192 i 196. És per això que el metro és el transport idoni per facilitar la mobilitat dels ciutadans aquest dissabte a la tarda.

Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB i al web del Carnaval.

 

Darrera modificació: 23.02.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Transport públic per al Mobile World Congress 2017, del 27 de febrer al 2 de març

Dm, 21/02/2017 - 09:07
21.02.2017Autor: Premsa TMBTransport públic per al Mobile World Congress 2017, del 27 de febrer al 2 de marçSubtítol: L'accés recomanat per arribar al recinte firal Gran Via és la L9 Sud de metro amb les estacions de Fira i Europa / Fira que tenen connexió directa amb l'aeroport. Els enllaços de Torrassa (L1), Collblanc (L5) i Zona Universitària (L3) asseguren els desplaçaments sostenibles i ràpids amb Barcelona a través de la xarxa de metro

Amb motiu de l’edició 2017 del Mobile World Congress (WMC) o Congrés Mundial del Mòbil, que se celebrarà del 27 de febrer al 2 de març als dos recintes de la Fira Barcelona, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) participarà en el dispositiu de mobilitat d’aquest esdeveniment amb la capacitat de transport de les seves xarxes i fent un èmfasi especial en la informació i l’atenció als ciutadans.

El congrés tindrà la seu principal al recinte firal Gran Via, situat a l’Hospitalet de Llobregat, accessible mitjançant el metro amb la L9 Sud a les estacions de Fira i Europa / Fira. La línia 9 Sud enllaça el recinte firal Gran Via directament amb les terminals T1 i T2 de l’aeroport del Prat i té correspondència amb tres línies de metro que connecten amb la ciutat de Barcelona: L1 (Torrassa), L5 (Collblanc) i L3 (Zona Universitària), a més de la L8, les línies suburbanes i les regionals d’FGC (Europa / Fira). Hi haurà senyalització informativa del congrés a les estacions de la L9 Sud, a les correspondències amb L1, L3 i L5 i a l’estació d’Espanya (L1 i L3).

Una altra via d’arribada i sortida del recinte firal de l’Hospitalet és la línia regular de bus H12 (Gornal - Besòs Verneda), a través de la parada Plaça d’Europa. Aquesta línia es reforçarà amb més vehicles a la franja de matí i de tarda, coincidint amb l’entrada i la sortida dels congressistes.

Addicionalment, l’organització del MWC ha contractat a TMB un servei especial d’autobusos que connectarà els dies 27, 28 de febrer i 1 i 2 de març de 7 a 21 hores (el dia 2 fins a les 17 hores) el recinte firal de la Gran Via amb el de Montjuïc, on se celebrarà l’esdeveniment per a emprenedors 4YFN i la primera edició del The Youth Mobile Festival (YoMo) i el Women4Tech.

Les alternatives i l’esquema general del dispositiu de mobilitat es mostren en un espai especial del web de TMB i les pautes principals de transport es difonen a MouTV i les pantalles d'informació de les parades de bus, entre d’altres canals.

Enguany, les pantalles del MouTV difondran un vídeo en anglès proporcionat pels Mossos d’Esquadra, amb recomanacions i consells de seguretat destinats als congressistes.

Darrera modificació: 21.02.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Reobertura del funicular i el telefèric de Montjuïc després de l’aturada tècnica per revisió

Dll, 20/02/2017 - 09:12
20.02.2017Autor: Premsa TMBReobertura del funicular i el telefèric de Montjuïc després de l’aturada tècnica per revisió Subtítol: Durant el tall, un servei especial d'autobús cobria el trajecte entre Paral·lel i Miramar

Avui, dilluns 20 de febrer, el funicular i el telefèric de Montjuïc han obert de nou les seves portes al públic en l’horari habitual, un cop realitzades les tasques anuals obligatòries de revisió i posada a punt de tots els elements de les instal·lacions, fet que n’ha motivat l’aturada des del 30 de gener fins ahir. L’actuació general de manteniment es programa cada any a l’hivern, coincidint amb l’època de menys demanda d’aquests sistemes de transport.

Aquesta última setmana s’han realitzat les comprovacions i els exàmens oficials dels dos sistemes de transport per cable perquè puguin tornar a obrir les portes al públic.

Durant el tall els usuaris han pogut utilitzar el servei especial d’autobusos habilitat per TMB entre Paral·lel i Miramar i també la línia 150 de bus, que enllaça la plaça d’Espanya amb el Castell de Montjuïc.

Més de 12,5 milions de viatges en 10 anys

El telefèric de Montjuïc va fer el 2016 més d’1,4 milions de viatges i des de la inauguració, el 2007, és a dir, en aquests 10 anys, ja ha superat els 12,5 milions. És el mitjà de transport més modern i atractiu per arribar fins a la part alta de la muntanya de Montjuïc, amb les mesures de seguretat més exigents i accessible a tothom.

Per la seva banda, el funicular de Montjuïc va ser construït per a l’Exposició Internacional de 1929 i es va renovar completament el 1992 amb motiu dels Jocs Olímpics. L’any 2002 es va integrar a la xarxa de metro i actualment enllaça l’estació de metro de Paral·lel, de les línies 2 i 3, amb l’avinguda Miramar.

Darrera modificació: 20.02.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Transport públic per al concert d'Isabel Pantoja al Palau Sant Jordi

Dv, 17/02/2017 - 10:12
17.02.2017Autor: Premsa TMBTransport públic per al concert d'Isabel Pantoja al Palau Sant JordiSubtítol: TMB habilitarà demà dissabte un servei especial d'autobusos de baixada entre el recinte i la plaça d'Espanya

Amb motiu del concert que oferirà Isabel Pantoja al Palau Sant Jordi (21.30 hores) demà dissabte, 18 de febrer, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei especial d’autobusos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 12 de la nit, aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya. Per a aquest servei seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat. Els vehicles portaran l’indicador de línia “Pl. Espanya - Palau Sant Jordi”.

Per pujar al Palau Sant Jordi, TMB recomana utilitzar la línia 150 de bus (Pl. Espanya - Castell de Montjuïc) que, amb motiu del concert, prolongarà mitja hora el servei i es reforçarà amb més vehicles entre les 19 i les 21.30 hores.

Dissabte el metro funciona durant tota la nit.

Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.

Darrera modificació: 17.02.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

TMB llança una campanya per afavorir el respecte i la convivència a les xarxes de metro i autobusos

Dm, 14/02/2017 - 15:29
14.02.2017Autor: Premsa TMBTMB llança una campanya per afavorir el respecte i la convivència a les xarxes de metro i autobusosSubtítol: El personatge de la Karma corregirà les infraccions i els comportaments incorrectes i aplaudirà els viatgers que facin un bon ús dels vehicles i les instal·lacions

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha començat avui una campanya de llarga durada per promoure la utilització del transport públic i el respecte i la convivència entre els usuaris del metro i els autobusos. Prèviament, des del gener, se n’ha desenvolupat una fase de creació d’expectativa o teaser en què s’ha presentat el personatge central, anomenat Karma.

Al llarg del 2016, TMB va elaborar un Pla de gestió de la convivència a les xarxes de transport públic en què s’identificava la necessitat de garantir els drets i els deures dels usuaris, de prevenir possibles conflictes, de desenvolupar l’esperit crític respecte a les actituds que la poden alterar i de fomentar la comprensió de les normes perquè siguin respectades.

Fruit d’aquesta reflexió i de diferents estudis realitzats, TMB ha desenvolupat, de la mà de l’agència BUM - Blasi, Urgell, Morales, una campanya innovadora i de llarg recorregut que assenyalarà les infraccions i les actituds incorrectes, i també reforçarà els comportaments cívics, que són els habituals de la gran majoria.

El concepte filosòfic de karma

Així, s’ha creat un personatge, la Karma, que és la prescriptora del comportament en el transport públic i dona els missatges sobre com s’ha de viatjar correctament. El nom del personatge juga amb el concepte filosòfic de karma, entès com el conjunt d'actes —positius, negatius o neutres— que efectua cada individu i que marquen la seva consciència i condicionen el seu futur.

Pel creador de la Karma, el dibuixant Juan Díaz-Faes, “la idea és que la Karma ens cridi l’atenció  i ens tregui del pensament "robotitzat" que solem portar en el transport públic”, segons ha explicat.

La campanya tindrà una durada aproximada de tres anys, en què abordarà alguns dels comportaments incorrectes més freqüents entre els usuaris del transport públic, amb un desenvolupament visual amable i assertiu. L’objectiu és crear un codi de comunicació divertit, fresc, quotidià, que provoqui una reflexió individual.

Els primers assumptes en què intervindrà la Karma amb missatges d’advertiment són el frau (viatjar sense bitllet o amb un bitllet no vàlid), la falta de respecte als seients reservats a persones amb necessitats especials, el perill d’acostar-se al caire de les andanes del metro i el mal ús del mobiliari dels autobusos. També donarà missatges positius de reforç de les conductes cíviques, les que proporcionen més karma als seus autors.

Suports propis de TMB

En l’inici de la campanya, els missatges s’estan mostrant o es mostraran en els suports següents: línies de peatge del metro, parets de túnels, parets d’andanes, papereres, portes d’andana de línies automàtiques, interiors i exteriors d’autobusos, a més de MouTV, les xarxes socials i els webs de TMB.

El desenvolupament del concepte creatiu, així com les adaptacions, la producció i col·locació d’aquesta primera fase, ha suposat uns costos aproximats de 109.000 euros. El pressupost màxim estimat per a totes les fases de la campanya (inclosa la fase teaser) no supera els 350.000 euros.

En paral·lel amb la campanya, TMB està desenvolupant accions permanents de foment del respecte i la convivència, entre les quals destaquen les següents:

  • Contra el frau, inspecció de bitllets en instal·lacions del metro i als autobusos (més de 4,5 milions d’inspeccions / any)
  • Substitució de torniquets per portes lliscants més efectives en estacions de metro
  • Missatges d’avís sobre seients reservats, utilització de totes les portes dels trens, obligació de validar, prohibició de baixar a les vies i transportar grans embalums, control dels objectes personals
  • Prova pilot de senyalització tàctil i d’alta visibilitat de la vora de les andanes a Espanya L1
  • Difusió de les condicions d’ús correcte dels títols de transport


La Karma aconsella l'ús de les papereres al metro / Foto: TMB


Presentació del personatge de la Karma en la fase prèvia de la campanya / Foto: TMB


Un dels objectius de la campanya és prevenir el frau / Foto: TMB
 

Darrera modificació: 14.02.2017Tema: EmpresaSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Transport públic per al Gran concert per a les persones refugiades al Palau Sant Jordi

Dv, 10/02/2017 - 09:19
10.02.2017Autor: Premsa TMBTransport públic per al Gran concert per a les persones refugiades al Palau Sant JordiSubtítol: TMB habilitarà demà dissabte un servei especial d'autobusos de baixada entre el recinte i la plaça d'Espanya

Amb motiu del concert en favor de l’acollida de persones refugiades que tindrà lloc al Palau Sant Jordi (22 hores) demà dissabte, 11 de febrer, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei especial d’autobusos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 23.30 hores, aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya. Per a aquest servei seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat. Els vehicles portaran l’indicador de línia “Pl. Espanya - Palau Sant Jordi”.

Per pujar al Palau Sant Jordi, TMB recomana utilitzar la línia 150 de bus (Pl. Espanya - Castell de Montjuïc) que, amb motiu del concert, prolongarà una hora el servei i es reforçarà amb més vehicles entre les 19.30 i les 22 hores.

Dissabte el metro funciona durant tota la nit.

Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.

Darrera modificació: 10.02.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Línies d'autobús afectades per la Mitja Marató de Barcelona

Dv, 10/02/2017 - 09:09
10.02.2017Autor: Premsa TMBLínies d'autobús afectades per la Mitja Marató de Barcelona Subtítol: El metro garantirà la mobilitat per sota de la Gran Via i durant el pas de la cursa diumenge al matí

Amb motiu de la celebració de la 27a edició de l'eDreams Mitja Marató de Barcelona que tindrà lloc aquest diumenge, 12 de febrer, el recorregut de diverses línies d’autobús quedarà afectat entre les 8 i les 12 hores, aproximadament. Per aquesta raó, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recomana l’ús del metro durant aquestes hores i en els desplaçaments a l’entorn dels carrers per on transcorrerà la cursa, especialment a la zona delimitada per la Gran Via i el front marítim.   

La cursa sortirà a les 8.45 del passeig de Pujades i afectarà tot el trànsit de superfície per on es desenvolupi la prova esportiva. La cursa seguirà pel passeig Colom, l’avinguda Paral·lel, carrer Entença, Gran Via, carrer Bailèn, carrer Pallars, carrer Llacuna, carrer Perú, Rambla Prim, avinguda Diagonal, passeig Taulat, passeig de Garcia i Fària, avinguda del Litoral, carrer Marina i finalitzarà al passeig de Pujades.


Recorregut de la Mitja Marató de Barcelona 2017 / Imatge: TMB

Tot plegat provocarà diferents afectacions a 40 línies de bus de TMB, que veuran alterat o limitat el recorregut mentre es desenvolupi la cursa: D20, H12, H14, H16, V11, V13, V15, V17, V21, V27, 6, 7, 13, 19, 21, 22, 24, 26, 27, 36, 37, 39, 40, 41, 42, 45, 47, 50, 51, 54, 55, 59, 62, 63, 66, 67, 68, 92, 120, 121, 192 i el bus substitutori del funicular de Montjuïc.

Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.

Darrera modificació: 10.02.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Recta final del desplegament del wifi públic a la flota d’autobusos

Dj, 09/02/2017 - 12:30
09.02.2017Autor: Premsa TMBRecta final del desplegament del wifi públic a la flota d’autobusosSubtítol: A principis de març s'haurà activat l'accés gratuït a internet en els 1.000 autobusos de la flota regular de TMB. Actualment ja està operatiu en 380 vehicles.

L'Ajuntament de Barcelona, a través de l'Institut Municipal d’Informàtica, i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) completaran el desplegament del servei Barcelona Wifi gratuït a tota la xarxa d'autobusos de la ciutat durant el mes de març un cop ha finalitzat la preinstal·lació de tots els dispositius. D'aquesta manera es preveu que en les properes setmanes els 1.003 autobusos públics de la flota regular tinguin activada la connexió wifi, que ja està operativa en 380 vehicles, i que gairebé es dupliqui la xarxa existent a la ciutat, formada actualment per 1.038 punts actius.

L'ampliació del servei wifi al transport públic, que coincidirà en el temps amb la celebració del Mobile World Congress, respon a la voluntat de l'Ajuntament de Barcelona de disposar d'una xarxa lliure d'accés a internet per a tots els ciutadans, d'acord amb la regulació sectorial en vigor i les limitacions legals existents, i donar resposta a les noves necessitats dels ciutadans pel que fa a la mobilitat i l'accés a la informació, afegint-hi nous entorns d'ús majoritari per part dels ciutadans, com són els transports.

Gràcies a aquesta aposta es posa a disposició dels barcelonins i els visitants de la ciutat la xarxa wifi pública ciutadana i lliure més gran del país, una de les més importants d'Europa.

Aquesta iniciativa se suma al desplegament que ja s'ha fet a les principals estacions de metro. Les 16 estacions de metro on s'ha habilitat wifi públic han estat prioritzades tenint en compte l'afluència i trànsit de ciutadans (estacions d'enllaç), i amb criteris orientats a minimitzar les inversions. Són aquestes:

  • L1: Espanya, Universitat, Catalunya, Arc de Triomf, La Sagrera
  • L2: Sagrada Família
  • L3: Sants Estació, Paral·lel, Liceu, Catalunya, Passeig de Gràcia, Diagonal, Lesseps
  • L5: Sants Estació, Diagonal, Sagrada Família

El servei Barcelona Wifi a l'interior dels autobusos i a les principals estacions de metro cobreix part de la demanda ciutadana en mobilitat i fomenta l'accés dels usuaris als serveis municipals. Aquest nou servei facilita l'accés a informació específica i en temps real sobre la xarxa de transport, a banda d'altres informacions de la ciutat que posen a l'abast dels ciutadans tota l'oferta informativa, cultural i d'oci de Barcelona.

Augment de la capacitat tecnològica dels autobusos

A més, l'equipament embarcat amplia les capacitats tecnològiques de l'autobús i afegeix connectivitat de banda ampla als sistemes propis de TMB per donar més servei a l'usuari mitjançant l'enviament d'informació de les alteracions previstes a les pantalles interiors, l'actualització més freqüent de les previsions de pas, la millora de la telemetria dels vehicles per detectar preventivament possibles incidències, etc.

El projecte Barcelona Wifi va néixer l'any 2007 per desplegar el servei d'accés a internet per als ciutadans de forma lliure i gratuïta en els espais públics de la ciutat. L'objectiu era proporcionar llocs d'accés a tots els barris, fent especial èmfasi en els barris on els operadors de telecomunicacions tenien mancances greus per donar el servei comercial.

En l'actualitat el wifi públic compta amb més de 1.038 punts d'accés actius a la ciutat. Disposa de 427 punts d'accés ciutadà en diferents equipaments municipals i uns altres 611 als carrers de la ciutat. El servei compta amb una mitjana de 138.788 usuaris mensuals i 627.095 accessos.

Marc jurídic restrictiu

El servei Barcelona Wifi va néixer dins d'un marc jurídic restrictiu, que encara es manté avui sense cap modificació ni millora, i que en limita la velocitat. L'Ajuntament no pot prestar lliurement el servei d'accés a internet en els espais públics de forma il·limitada, perquè es pot considerar que atempta contra el principi d'inversió privada en l'àmbit de les comunicacions electròniques en un mercat de lliure competència, i es limita el temps de connexió i la velocitat d'accés al servei a 256 Kbps.

Si bé és cert que no han canviat les condicions per a la prestació del servei, s'obren algunes alternatives per explorar. Està en elaboració el reglament del Parlament Europeu per al foment de la connectivitat a internet de les comunitats locals, que s'espera que ampliï les condicions de la prestació del servei per part de les Administracions Públiques. En concret, la CE vol promoure la connectivitat gratuïta de wifi en espais públics a través del programa WiFi4EU, i hi ha destinat un pressupost inicial de 120 M€ per al període 2017-2019.

Més informació al dossier de premsa de l'Ajuntament de Barcelona.

Barcelona ha ampliat a 1.000 autobusos el servei de connectivitat al WIFI, per donar accés gratuït a la tecnologia #BCNdigital pic.twitter.com/vxJ47GJ2wj

— DIGITAL (@BCN_digital) 9 de febrer de 2017

Darrera modificació: 09.02.2017Tema: InnovacióSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Les valoracions dels usuaris dels autobusos i el metro sobre el servei se situen en nivells màxims

Dm, 07/02/2017 - 11:07
07.02.2017Autor: Premsa TMBLes valoracions dels usuaris dels autobusos i el metro sobre el servei se situen en nivells màximsSubtítol: L'estudi anual de satisfacció corresponent al 2016 atorga puntuacions de notable (7,60 i 7,50) a les xarxes de TMB

L'opinió dels usuaris dels transports públics que gestiona TMB és molt favorable i arriba al nivell més alt dels últims deu anys, en el cas dels autobusos, i molt a prop del més alt en el cas del metro. Així ho indica l'últim Estudi de Percepció del Client, corresponent al 2016, que confirma l’evolució positiva detectada en l’anterior onada, la del 2015.

Segons aquest estudi que realitza anualment TMB, la xarxa d’autobusos de Barcelona obté una puntuació de 7,60 sobre 10 en satisfacció global (8 centèsimes més que el 2015) i de 73,1 en l’índex ISC (3 dècimes més, si bé els canvis en el càlcul d’aquest índex fan que es trenqui la sèrie històrica). En tots dos sistemes de mesura de l’opinió dels usuaris es registren els màxims nivells de satisfacció des de l’inici de la sèrie, el 2007.

Per tipus de servei, els usuaris de les línies d’altes prestacions (nova xarxa de bus) les puntuen amb un 8 i els de les línies convencionals amb un 7.

Pel que fa a la xarxa de metro, els usuaris li donen una puntuació mitjana de 7,50 sobre 10, 4 centèsimes més que l’any anterior. Aquesta nota és la segona més alta de la sèrie iniciada el 2007, només dues centèsimes per sota del 7,52 obtingut el 2013. L’índex ISC se situa en 68,5 punts, per sota dels últims anys a causa de la reformulació dels atributs que es comptabilitzen.

Els usuaris de metro més satisfets són els de la nova línia 9 Sud, que la puntuen amb un 8,21, seguits  pels de la línia 9 Nord, que li atorguen un 7,93.

Les dades provenen de l'explotació de 4.431 entrevistes personals a usuaris del metro i 4.319 a usuaris del bus, fetes entre el 3 d'octubre i el 4 de novembre passats. L’error mostral s’estima en menys de l’1,5%.

La satisfacció global es calcula fent la mitjana de les puntuacions donades pels enquestats als diferents serveis: una nota única que resumeix la seva experiència com a usuari. L’índex ISC, en canvi, es confecciona a partir de les puntuacions donades a 15 atributs que descriuen el servei en termes d’oferta, fiabilitat, confort, informació, seguretat, accessibilitat i atenció rebuda.

Per atributs, els usuaris de l’autobús opinen que l’últim any han millorat les avaries, la netedat, la informació general i d’incidències, la conducció, les rampes i l’accessibilitat, la connexió amb altres transports i l’atenció al client. Els aspectes amb evolució desfavorable són la freqüència, la temperatura a l’interior dels cotxes, les aglomeracions, la neteja de les parades i les altres incidències, mentre que es mantenen igual la rapidesa i el procés de validació.

Els usuaris del metro consideren que han millorat la rapidesa, la venda i validació de bitllets, la informació general, el funcionament d’escales i ascensors i les connexions. Els atributs amb evolució desfavorable són les avaries, les aglomeracions, altres incidències i l’atenció al client, mentre que es mantenen igual la freqüència, la temperatura dins dels trens, la neteja de les estacions i els trens, la informació d’incidències i les caigudes.

Perfil dels usuaris

L’estudi aporta també un perfil del client tipus de les xarxes de transport. Així, al metro les dones són majoria (63%), l’edat mitjana és de 41 anys, dues terceres parts dels viatgers són residents a la ciutat de Barcelona, un 42% declaren tenir estudis universitaris i un 89% posseeixen un telèfon mòbil amb internet.

A l’autobús, les dones encara són més majoritàries (67%) i la mitjana d’edat és més alta, de 47 anys. El 84% són residents a la ciutat de Barcelona i el grup més gran és el de persones amb estudis secundaris (40%), seguit dels universitaris (39%). Els que tenen telèfon mòbil amb internet són el 82%.


Infografia del perfil de viatger de metro i d'autobús de TMB / Imatge: TMB

Darrera modificació: 07.02.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Pàgines

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE