Dimecres, 22 de febrer de 2017

Notes de premsa

 

Subscribe to Canal Notes de premsa
Actualitzat: fa 8 minuts 59 segons

Transport públic per al Mobile World Congress 2017, del 27 de febrer al 2 de març

Dm, 21/02/2017 - 09:07
21.02.2017Autor: Premsa TMBTransport públic per al Mobile World Congress 2017, del 27 de febrer al 2 de marçSubtítol: L'accés recomanat per arribar al recinte firal Gran Via és la L9 Sud de metro amb les estacions de Fira i Europa / Fira que tenen connexió directa amb l'aeroport. Els enllaços de Torrassa (L1), Collblanc (L5) i Zona Universitària (L3) asseguren els desplaçaments sostenibles i ràpids amb Barcelona a través de la xarxa de metro

Amb motiu de l’edició 2017 del Mobile World Congress (WMC) o Congrés Mundial del Mòbil, que se celebrarà del 27 de febrer al 2 de març als dos recintes de la Fira Barcelona, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) participarà en el dispositiu de mobilitat d’aquest esdeveniment amb la capacitat de transport de les seves xarxes i fent un èmfasi especial en la informació i l’atenció als ciutadans.

El congrés tindrà la seu principal al recinte firal Gran Via, situat a l’Hospitalet de Llobregat, accessible mitjançant el metro amb la L9 Sud a les estacions de Fira i Europa / Fira. La línia 9 Sud enllaça el recinte firal Gran Via directament amb les terminals T1 i T2 de l’aeroport del Prat i té correspondència amb tres línies de metro que connecten amb la ciutat de Barcelona: L1 (Torrassa), L5 (Collblanc) i L3 (Zona Universitària), a més de la L8, les línies suburbanes i les regionals d’FGC (Europa / Fira). Hi haurà senyalització informativa del congrés a les estacions de la L9 Sud, a les correspondències amb L1, L3 i L5 i a l’estació d’Espanya (L1 i L3).

Una altra via d’arribada i sortida del recinte firal de l’Hospitalet és la línia regular de bus H12 (Gornal - Besòs Verneda), a través de la parada Plaça d’Europa. Aquesta línia es reforçarà amb més vehicles a la franja de matí i de tarda, coincidint amb l’entrada i la sortida dels congressistes.

Addicionalment, l’organització del MWC ha contractat a TMB un servei especial d’autobusos que connectarà els dies 27, 28 de febrer i 1 i 2 de març de 7 a 21 hores (el dia 2 fins a les 17 hores) el recinte firal de la Gran Via amb el de Montjuïc, on se celebrarà l’esdeveniment per a emprenedors 4YFN i la primera edició del The Youth Mobile Festival (YoMo) i el Women4Tech.

Les alternatives i l’esquema general del dispositiu de mobilitat es mostren en un espai especial del web de TMB i les pautes principals de transport es difonen a MouTV i les pantalles d'informació de les parades de bus, entre d’altres canals.

Enguany, les pantalles del MouTV difondran un vídeo en anglès proporcionat pels Mossos d’Esquadra, amb recomanacions i consells de seguretat destinats als congressistes.

Darrera modificació: 21.02.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Reobertura del funicular i el telefèric de Montjuïc després de l’aturada tècnica per revisió

Dll, 20/02/2017 - 09:12
20.02.2017Autor: Premsa TMBReobertura del funicular i el telefèric de Montjuïc després de l’aturada tècnica per revisió Subtítol: Durant el tall, un servei especial d'autobús cobria el trajecte entre Paral·lel i Miramar

Avui, dilluns 20 de febrer, el funicular i el telefèric de Montjuïc han obert de nou les seves portes al públic en l’horari habitual, un cop realitzades les tasques anuals obligatòries de revisió i posada a punt de tots els elements de les instal·lacions, fet que n’ha motivat l’aturada des del 30 de gener fins ahir. L’actuació general de manteniment es programa cada any a l’hivern, coincidint amb l’època de menys demanda d’aquests sistemes de transport.

Aquesta última setmana s’han realitzat les comprovacions i els exàmens oficials dels dos sistemes de transport per cable perquè puguin tornar a obrir les portes al públic.

Durant el tall els usuaris han pogut utilitzar el servei especial d’autobusos habilitat per TMB entre Paral·lel i Miramar i també la línia 150 de bus, que enllaça la plaça d’Espanya amb el Castell de Montjuïc.

Més de 12,5 milions de viatges en 10 anys

El telefèric de Montjuïc va fer el 2016 més d’1,4 milions de viatges i des de la inauguració, el 2007, és a dir, en aquests 10 anys, ja ha superat els 12,5 milions. És el mitjà de transport més modern i atractiu per arribar fins a la part alta de la muntanya de Montjuïc, amb les mesures de seguretat més exigents i accessible a tothom.

Per la seva banda, el funicular de Montjuïc va ser construït per a l’Exposició Internacional de 1929 i es va renovar completament el 1992 amb motiu dels Jocs Olímpics. L’any 2002 es va integrar a la xarxa de metro i actualment enllaça l’estació de metro de Paral·lel, de les línies 2 i 3, amb l’avinguda Miramar.

Darrera modificació: 20.02.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Transport públic per al concert d'Isabel Pantoja al Palau Sant Jordi

Dv, 17/02/2017 - 10:12
17.02.2017Autor: Premsa TMBTransport públic per al concert d'Isabel Pantoja al Palau Sant JordiSubtítol: TMB habilitarà demà dissabte un servei especial d'autobusos de baixada entre el recinte i la plaça d'Espanya

Amb motiu del concert que oferirà Isabel Pantoja al Palau Sant Jordi (21.30 hores) demà dissabte, 18 de febrer, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei especial d’autobusos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 12 de la nit, aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya. Per a aquest servei seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat. Els vehicles portaran l’indicador de línia “Pl. Espanya - Palau Sant Jordi”.

Per pujar al Palau Sant Jordi, TMB recomana utilitzar la línia 150 de bus (Pl. Espanya - Castell de Montjuïc) que, amb motiu del concert, prolongarà mitja hora el servei i es reforçarà amb més vehicles entre les 19 i les 21.30 hores.

Dissabte el metro funciona durant tota la nit.

Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.

Darrera modificació: 17.02.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

TMB llança una campanya per afavorir el respecte i la convivència a les xarxes de metro i autobusos

Dm, 14/02/2017 - 15:29
14.02.2017Autor: Premsa TMBTMB llança una campanya per afavorir el respecte i la convivència a les xarxes de metro i autobusosSubtítol: El personatge de la Karma corregirà les infraccions i els comportaments incorrectes i aplaudirà els viatgers que facin un bon ús dels vehicles i les instal·lacions

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha començat avui una campanya de llarga durada per promoure la utilització del transport públic i el respecte i la convivència entre els usuaris del metro i els autobusos. Prèviament, des del gener, se n’ha desenvolupat una fase de creació d’expectativa o teaser en què s’ha presentat el personatge central, anomenat Karma.

Al llarg del 2016, TMB va elaborar un Pla de gestió de la convivència a les xarxes de transport públic en què s’identificava la necessitat de garantir els drets i els deures dels usuaris, de prevenir possibles conflictes, de desenvolupar l’esperit crític respecte a les actituds que la poden alterar i de fomentar la comprensió de les normes perquè siguin respectades.

Fruit d’aquesta reflexió i de diferents estudis realitzats, TMB ha desenvolupat, de la mà de l’agència BUM - Blasi, Urgell, Morales, una campanya innovadora i de llarg recorregut que assenyalarà les infraccions i les actituds incorrectes, i també reforçarà els comportaments cívics, que són els habituals de la gran majoria.

El concepte filosòfic de karma

Així, s’ha creat un personatge, la Karma, que és la prescriptora del comportament en el transport públic i dona els missatges sobre com s’ha de viatjar correctament. El nom del personatge juga amb el concepte filosòfic de karma, entès com el conjunt d'actes —positius, negatius o neutres— que efectua cada individu i que marquen la seva consciència i condicionen el seu futur.

Pel creador de la Karma, el dibuixant Juan Díaz-Faes, “la idea és que la Karma ens cridi l’atenció  i ens tregui del pensament "robotitzat" que solem portar en el transport públic”, segons ha explicat.

La campanya tindrà una durada aproximada de tres anys, en què abordarà alguns dels comportaments incorrectes més freqüents entre els usuaris del transport públic, amb un desenvolupament visual amable i assertiu. L’objectiu és crear un codi de comunicació divertit, fresc, quotidià, que provoqui una reflexió individual.

Els primers assumptes en què intervindrà la Karma amb missatges d’advertiment són el frau (viatjar sense bitllet o amb un bitllet no vàlid), la falta de respecte als seients reservats a persones amb necessitats especials, el perill d’acostar-se al caire de les andanes del metro i el mal ús del mobiliari dels autobusos. També donarà missatges positius de reforç de les conductes cíviques, les que proporcionen més karma als seus autors.

Suports propis de TMB

En l’inici de la campanya, els missatges s’estan mostrant o es mostraran en els suports següents: línies de peatge del metro, parets de túnels, parets d’andanes, papereres, portes d’andana de línies automàtiques, interiors i exteriors d’autobusos, a més de MouTV, les xarxes socials i els webs de TMB.

El desenvolupament del concepte creatiu, així com les adaptacions, la producció i col·locació d’aquesta primera fase, ha suposat uns costos aproximats de 109.000 euros. El pressupost màxim estimat per a totes les fases de la campanya (inclosa la fase teaser) no supera els 350.000 euros.

En paral·lel amb la campanya, TMB està desenvolupant accions permanents de foment del respecte i la convivència, entre les quals destaquen les següents:

  • Contra el frau, inspecció de bitllets en instal·lacions del metro i als autobusos (més de 4,5 milions d’inspeccions / any)
  • Substitució de torniquets per portes lliscants més efectives en estacions de metro
  • Missatges d’avís sobre seients reservats, utilització de totes les portes dels trens, obligació de validar, prohibició de baixar a les vies i transportar grans embalums, control dels objectes personals
  • Prova pilot de senyalització tàctil i d’alta visibilitat de la vora de les andanes a Espanya L1
  • Difusió de les condicions d’ús correcte dels títols de transport


La Karma aconsella l'ús de les papereres al metro / Foto: TMB


Presentació del personatge de la Karma en la fase prèvia de la campanya / Foto: TMB


Un dels objectius de la campanya és prevenir el frau / Foto: TMB
 

Darrera modificació: 14.02.2017Tema: EmpresaSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Transport públic per al Gran concert per a les persones refugiades al Palau Sant Jordi

Dv, 10/02/2017 - 09:19
10.02.2017Autor: Premsa TMBTransport públic per al Gran concert per a les persones refugiades al Palau Sant JordiSubtítol: TMB habilitarà demà dissabte un servei especial d'autobusos de baixada entre el recinte i la plaça d'Espanya

Amb motiu del concert en favor de l’acollida de persones refugiades que tindrà lloc al Palau Sant Jordi (22 hores) demà dissabte, 11 de febrer, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) habilitarà un servei especial d’autobusos de baixada quan finalitzi el concert (a partir de les 23.30 hores, aproximadament) entre el recinte i la plaça d’Espanya. Per a aquest servei seran vàlids tots els títols de transport del sistema tarifari integrat. Els vehicles portaran l’indicador de línia “Pl. Espanya - Palau Sant Jordi”.

Per pujar al Palau Sant Jordi, TMB recomana utilitzar la línia 150 de bus (Pl. Espanya - Castell de Montjuïc) que, amb motiu del concert, prolongarà una hora el servei i es reforçarà amb més vehicles entre les 19.30 i les 22 hores.

Dissabte el metro funciona durant tota la nit.

Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.

Darrera modificació: 10.02.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Línies d'autobús afectades per la Mitja Marató de Barcelona

Dv, 10/02/2017 - 09:09
10.02.2017Autor: Premsa TMBLínies d'autobús afectades per la Mitja Marató de Barcelona Subtítol: El metro garantirà la mobilitat per sota de la Gran Via i durant el pas de la cursa diumenge al matí

Amb motiu de la celebració de la 27a edició de l'eDreams Mitja Marató de Barcelona que tindrà lloc aquest diumenge, 12 de febrer, el recorregut de diverses línies d’autobús quedarà afectat entre les 8 i les 12 hores, aproximadament. Per aquesta raó, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recomana l’ús del metro durant aquestes hores i en els desplaçaments a l’entorn dels carrers per on transcorrerà la cursa, especialment a la zona delimitada per la Gran Via i el front marítim.   

La cursa sortirà a les 8.45 del passeig de Pujades i afectarà tot el trànsit de superfície per on es desenvolupi la prova esportiva. La cursa seguirà pel passeig Colom, l’avinguda Paral·lel, carrer Entença, Gran Via, carrer Bailèn, carrer Pallars, carrer Llacuna, carrer Perú, Rambla Prim, avinguda Diagonal, passeig Taulat, passeig de Garcia i Fària, avinguda del Litoral, carrer Marina i finalitzarà al passeig de Pujades.


Recorregut de la Mitja Marató de Barcelona 2017 / Imatge: TMB

Tot plegat provocarà diferents afectacions a 40 línies de bus de TMB, que veuran alterat o limitat el recorregut mentre es desenvolupi la cursa: D20, H12, H14, H16, V11, V13, V15, V17, V21, V27, 6, 7, 13, 19, 21, 22, 24, 26, 27, 36, 37, 39, 40, 41, 42, 45, 47, 50, 51, 54, 55, 59, 62, 63, 66, 67, 68, 92, 120, 121, 192 i el bus substitutori del funicular de Montjuïc.

Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.

Darrera modificació: 10.02.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Recta final del desplegament del wifi públic a la flota d’autobusos

Dj, 09/02/2017 - 12:30
09.02.2017Autor: Premsa TMBRecta final del desplegament del wifi públic a la flota d’autobusosSubtítol: A principis de març s'haurà activat l'accés gratuït a internet en els 1.000 autobusos de la flota regular de TMB. Actualment ja està operatiu en 380 vehicles.

L'Ajuntament de Barcelona, a través de l'Institut Municipal d’Informàtica, i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) completaran el desplegament del servei Barcelona Wifi gratuït a tota la xarxa d'autobusos de la ciutat durant el mes de març un cop ha finalitzat la preinstal·lació de tots els dispositius. D'aquesta manera es preveu que en les properes setmanes els 1.003 autobusos públics de la flota regular tinguin activada la connexió wifi, que ja està operativa en 380 vehicles, i que gairebé es dupliqui la xarxa existent a la ciutat, formada actualment per 1.038 punts actius.

L'ampliació del servei wifi al transport públic, que coincidirà en el temps amb la celebració del Mobile World Congress, respon a la voluntat de l'Ajuntament de Barcelona de disposar d'una xarxa lliure d'accés a internet per a tots els ciutadans, d'acord amb la regulació sectorial en vigor i les limitacions legals existents, i donar resposta a les noves necessitats dels ciutadans pel que fa a la mobilitat i l'accés a la informació, afegint-hi nous entorns d'ús majoritari per part dels ciutadans, com són els transports.

Gràcies a aquesta aposta es posa a disposició dels barcelonins i els visitants de la ciutat la xarxa wifi pública ciutadana i lliure més gran del país, una de les més importants d'Europa.

Aquesta iniciativa se suma al desplegament que ja s'ha fet a les principals estacions de metro. Les 16 estacions de metro on s'ha habilitat wifi públic han estat prioritzades tenint en compte l'afluència i trànsit de ciutadans (estacions d'enllaç), i amb criteris orientats a minimitzar les inversions. Són aquestes:

  • L1: Espanya, Universitat, Catalunya, Arc de Triomf, La Sagrera
  • L2: Sagrada Família
  • L3: Sants Estació, Paral·lel, Liceu, Catalunya, Passeig de Gràcia, Diagonal, Lesseps
  • L5: Sants Estació, Diagonal, Sagrada Família

El servei Barcelona Wifi a l'interior dels autobusos i a les principals estacions de metro cobreix part de la demanda ciutadana en mobilitat i fomenta l'accés dels usuaris als serveis municipals. Aquest nou servei facilita l'accés a informació específica i en temps real sobre la xarxa de transport, a banda d'altres informacions de la ciutat que posen a l'abast dels ciutadans tota l'oferta informativa, cultural i d'oci de Barcelona.

Augment de la capacitat tecnològica dels autobusos

A més, l'equipament embarcat amplia les capacitats tecnològiques de l'autobús i afegeix connectivitat de banda ampla als sistemes propis de TMB per donar més servei a l'usuari mitjançant l'enviament d'informació de les alteracions previstes a les pantalles interiors, l'actualització més freqüent de les previsions de pas, la millora de la telemetria dels vehicles per detectar preventivament possibles incidències, etc.

El projecte Barcelona Wifi va néixer l'any 2007 per desplegar el servei d'accés a internet per als ciutadans de forma lliure i gratuïta en els espais públics de la ciutat. L'objectiu era proporcionar llocs d'accés a tots els barris, fent especial èmfasi en els barris on els operadors de telecomunicacions tenien mancances greus per donar el servei comercial.

En l'actualitat el wifi públic compta amb més de 1.038 punts d'accés actius a la ciutat. Disposa de 427 punts d'accés ciutadà en diferents equipaments municipals i uns altres 611 als carrers de la ciutat. El servei compta amb una mitjana de 138.788 usuaris mensuals i 627.095 accessos.

Marc jurídic restrictiu

El servei Barcelona Wifi va néixer dins d'un marc jurídic restrictiu, que encara es manté avui sense cap modificació ni millora, i que en limita la velocitat. L'Ajuntament no pot prestar lliurement el servei d'accés a internet en els espais públics de forma il·limitada, perquè es pot considerar que atempta contra el principi d'inversió privada en l'àmbit de les comunicacions electròniques en un mercat de lliure competència, i es limita el temps de connexió i la velocitat d'accés al servei a 256 Kbps.

Si bé és cert que no han canviat les condicions per a la prestació del servei, s'obren algunes alternatives per explorar. Està en elaboració el reglament del Parlament Europeu per al foment de la connectivitat a internet de les comunitats locals, que s'espera que ampliï les condicions de la prestació del servei per part de les Administracions Públiques. En concret, la CE vol promoure la connectivitat gratuïta de wifi en espais públics a través del programa WiFi4EU, i hi ha destinat un pressupost inicial de 120 M€ per al període 2017-2019.

Més informació al dossier de premsa de l'Ajuntament de Barcelona.

Barcelona ha ampliat a 1.000 autobusos el servei de connectivitat al WIFI, per donar accés gratuït a la tecnologia #BCNdigital pic.twitter.com/vxJ47GJ2wj

— DIGITAL (@BCN_digital) 9 de febrer de 2017

Darrera modificació: 09.02.2017Tema: InnovacióSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Les valoracions dels usuaris dels autobusos i el metro sobre el servei se situen en nivells màxims

Dm, 07/02/2017 - 11:07
07.02.2017Autor: Premsa TMBLes valoracions dels usuaris dels autobusos i el metro sobre el servei se situen en nivells màximsSubtítol: L'estudi anual de satisfacció corresponent al 2016 atorga puntuacions de notable (7,60 i 7,50) a les xarxes de TMB

L'opinió dels usuaris dels transports públics que gestiona TMB és molt favorable i arriba al nivell més alt dels últims deu anys, en el cas dels autobusos, i molt a prop del més alt en el cas del metro. Així ho indica l'últim Estudi de Percepció del Client, corresponent al 2016, que confirma l’evolució positiva detectada en l’anterior onada, la del 2015.

Segons aquest estudi que realitza anualment TMB, la xarxa d’autobusos de Barcelona obté una puntuació de 7,60 sobre 10 en satisfacció global (8 centèsimes més que el 2015) i de 73,1 en l’índex ISC (3 dècimes més, si bé els canvis en el càlcul d’aquest índex fan que es trenqui la sèrie històrica). En tots dos sistemes de mesura de l’opinió dels usuaris es registren els màxims nivells de satisfacció des de l’inici de la sèrie, el 2007.

Per tipus de servei, els usuaris de les línies d’altes prestacions (nova xarxa de bus) les puntuen amb un 8 i els de les línies convencionals amb un 7.

Pel que fa a la xarxa de metro, els usuaris li donen una puntuació mitjana de 7,50 sobre 10, 4 centèsimes més que l’any anterior. Aquesta nota és la segona més alta de la sèrie iniciada el 2007, només dues centèsimes per sota del 7,52 obtingut el 2013. L’índex ISC se situa en 68,5 punts, per sota dels últims anys a causa de la reformulació dels atributs que es comptabilitzen.

Els usuaris de metro més satisfets són els de la nova línia 9 Sud, que la puntuen amb un 8,21, seguits  pels de la línia 9 Nord, que li atorguen un 7,93.

Les dades provenen de l'explotació de 4.431 entrevistes personals a usuaris del metro i 4.319 a usuaris del bus, fetes entre el 3 d'octubre i el 4 de novembre passats. L’error mostral s’estima en menys de l’1,5%.

La satisfacció global es calcula fent la mitjana de les puntuacions donades pels enquestats als diferents serveis: una nota única que resumeix la seva experiència com a usuari. L’índex ISC, en canvi, es confecciona a partir de les puntuacions donades a 15 atributs que descriuen el servei en termes d’oferta, fiabilitat, confort, informació, seguretat, accessibilitat i atenció rebuda.

Per atributs, els usuaris de l’autobús opinen que l’últim any han millorat les avaries, la netedat, la informació general i d’incidències, la conducció, les rampes i l’accessibilitat, la connexió amb altres transports i l’atenció al client. Els aspectes amb evolució desfavorable són la freqüència, la temperatura a l’interior dels cotxes, les aglomeracions, la neteja de les parades i les altres incidències, mentre que es mantenen igual la rapidesa i el procés de validació.

Els usuaris del metro consideren que han millorat la rapidesa, la venda i validació de bitllets, la informació general, el funcionament d’escales i ascensors i les connexions. Els atributs amb evolució desfavorable són les avaries, les aglomeracions, altres incidències i l’atenció al client, mentre que es mantenen igual la freqüència, la temperatura dins dels trens, la neteja de les estacions i els trens, la informació d’incidències i les caigudes.

Perfil dels usuaris

L’estudi aporta també un perfil del client tipus de les xarxes de transport. Així, al metro les dones són majoria (63%), l’edat mitjana és de 41 anys, dues terceres parts dels viatgers són residents a la ciutat de Barcelona, un 42% declaren tenir estudis universitaris i un 89% posseeixen un telèfon mòbil amb internet.

A l’autobús, les dones encara són més majoritàries (67%) i la mitjana d’edat és més alta, de 47 anys. El 84% són residents a la ciutat de Barcelona i el grup més gran és el de persones amb estudis secundaris (40%), seguit dels universitaris (39%). Els que tenen telèfon mòbil amb internet són el 82%.


Infografia del perfil de viatger de metro i d'autobús de TMB / Imatge: TMB

Darrera modificació: 07.02.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Transport públic al Camp Nou per dimarts, 7 de febrer (Barça - Atlètic de Madrid)

Dll, 06/02/2017 - 10:41
06.02.2017Autor: Premsa TMBTransport públic al Camp Nou per dimarts, 7 de febrer (Barça - Atlètic de Madrid)Subtítol: El metro prolongarà una hora el servei i funcionarà fins a la 1 de la matinada

Per al partit de tornada de semifinals de la Copa del Rei entre el Barça i l’Atlètic de Madrid de demà dimarts, 7 de febrer, que tindrà lloc al Camp Nou a partir de les 21.00 hores, TMB reforçarà el seu servei de metro i d’autobusos. 

Els serveis i reforços previstos són els següents:

  • Metro: De manera excepcional, la xarxa de metro estarà oberta fins a la 1 de la matinada, en el marc de l’acord assolit el passat mes de setembre entre TMB i el FC Barcelona per prolongar el servei de metro en dies de partit a última hora per facilitar la tornada a casa del públic assistent.
    ​Com és habitual, el metro es reforçarà amb més personal a les estacions properes a l’estadi i amb més trens en circulació. Les línies i estacions que donen accés al Camp Nou són Badal (línia 5); Collblanc (línia 5 i línia 9 Sud), i Palau Reial, Maria Cristina i Les Corts, de la línia 3. 
     
  • Autobusos: Es reforçarà el servei de les línies H8 i 50 en funció de la demanda que es pugui produir i a la sortida es posaran en funcionament dues línies especials entre el Camp Nou i plaça de Catalunya i entre el Camp Nou i Mossèn Cinto Verdaguer. El bitllet d’aquestes línies val 3 euros.

Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.

Darrera modificació: 06.02.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

TMB comença l'obra per ampliar l'entrada de l'estació de metro de Barceloneta

Dj, 26/01/2017 - 10:40
26.01.2017Autor: Premsa TMBTMB comença l'obra per ampliar l'entrada de l'estació de metro de BarcelonetaSubtítol: L'accés, l'únic existent, incrementarà l'amplada útil fins als 5 metres i s'hi incorporarà una escala mecànica per millorar-ne la seguretat i el confort

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha començat aquest gener les obres d’ampliació de l’accés a l’estació de Barceloneta (línia 4 de metro) situat a la plaça de Pau Vila per millorar la fluïdesa del trànsit de passatgers i fer-lo més còmode, amb la instal·lació d’una escala mecànica en paral·lel a la nova escala de pedra.

L’estació de Barceloneta disposa d’un sol vestíbul i un accés mitjançant escala fixa, de 2,35 metres d’amplada, per on entren i surten les persones que la utilitzen. El nombre d’usuaris d’aquest accés oscil·la entre 20.000 i 40.000, segons el dia de la setmana i l’època de l’any. Abans del 1990 l’estació va tenir dos accessos més que van haver de ser clausurats amb motiu dels canvis urbanístics en l’entorn.

Arran de l’increment d’afluència detectat els últims anys, per evitar aglomeracions i atenent a les demandes dels veïns, TMB va projectar un eixamplament de l’accés fins als 5 metres, dels quals 3,5 correspondran a la nova escala fixa i la resta els ocuparà l’escala mecànica. L’actuació es va incloure en el pressupost d’inversions de Metro per al 2016, any en què es va licitar i adjudicar.

Fins ara s’han realitzat els treballs previs d’implantació i de comprovació de l’estat del terreny abans que comenci pròpiament l’obra civil i el desviament de serveis afectats. A causa de la geometria de l’accés, l’obra comportarà una ampliació de la zona d’entrada a l’estació, i per fer-la s’aprofitarà l’existència d’un espai adjacent, actualment destinat a local comercial.

Execució per fases i sense tancar l’estació

Els treballs s’allargaran durant quatre mesos, ja que s’executaran per fases, per poder mantenir l’estació en funcionament amb la màxima normalitat. Com a actuació complementària, al final s’instal·larà l’escala mecànica, que estarà orientada a augmentar la comoditat de la sortida dels usuaris de l’estació.

El pressupost de l’obra és de 362.000 euros, més uns 150.000 euros per a l’adquisició i instal·lació de l’escala mecànica.

L’estació de metro de Barceloneta va ser inaugurada el 1976, en el moment de posar-se en servei el tram Jaume I - Barceloneta de la línia 4. Des del 2008 disposa d’ascensors per a persones amb mobilitat reduïda i el 2016 TMB va executar-hi obres d’elevació del nivell de les andanes per reduir la distància amb els trens i facilitar l’embarcament i desembarcament de cadires de rodes i cotxets.

Darrera modificació: 26.01.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

La flota d’autobusos de TMB es rejoveneix amb 78 noves unitats

Dc, 25/01/2017 - 10:35
25.01.2017Autor: Premsa TMBLa flota d’autobusos de TMB es rejoveneix amb 78 noves unitatsSubtítol: Entren 50 cotxes híbrids, 18 de gas natural comprimit i 10 Euro 6 per continuar millorant la qualitat de l’aire a Barcelona i la seva àrea metropolitana. L’objectiu és que l’edat mitjana de la flota torni a estar a l’entorn dels 7 anys.

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha incorporat 78 autobusos nous, adquirits dins del programa de renovació de flota amb càrrec al pressupost de l’any 2016, que aquests dies estan sent equipats i provats amb vista a fer-los entrar en servei comercial en diferents línies les pròximes setmanes. L’esforç inversor en l’adquisició de nous vehicles és el més important dels últims deu anys. La voluntat és continuar-lo els pròxims anys perquè en un termini mitjà s’aconsegueixi rebaixar l’edat mitjana de la flota, que ara se situa en 8,9 anys, fins als 7 que tenia el 2012, abans que la falta de finançament imposés una reducció dràstica de costos i amortitzacions als operadors de transport públic.

La reducció de l’edat mitjana dels autobusos incideix en la prestació del servei als usuaris, ja que la menor freqüència d’avaries aporta fiabilitat i per tant garantia de compliment de l’oferta programada en cadascuna de les línies.

Dels nous autobusos, 50 són híbrids que substituiran cotxes dièsel i s’afegiran als 159 ja existents de propulsió combinada elèctrica-dièsel, la més competitiva i contrastada de les tecnologies de reducció d’emissions en l’automoció pesant. Barcelona passa, per tant, a tenir 209 autobusos híbrids en el servei urbà, sumant els comprats i els que són fruit de la transformació de cotxes dièsel i de gas natural comprimit.

Els autobusos híbrids són propulsats elèctricament i generen l’electricitat amb un motor tèrmic auxiliar (funcionament en sèrie, propi dels MAN), o bé combinen la tracció elèctrica i la del motor dièsel (funcionament en paral·lel, el dels Volvo i Solaris). D’aquesta manera els més avançats aconsegueixen reduccions de consums i emissions d’un 30%. L’estalvi en combustible és d’uns 7.600 litres de gasoil per unitat i any.

TMB fa així un pas més en la reconversió ambiental de la flota, seguint les directrius europees i catalanes per al transport públic de superfície sobre reducció d'emissions i millora de la qualitat de l'aire. Augmenta així el benefici ambiental per a la ciutat, ja que el conjunt dels 209 autobusos híbrids aportarà anualment una reducció d'emissions de 4.250 tones de diòxids de carboni i 50 tones d'òxids de nitrogen, els principals contaminants que afecten l’àrea metropolitana. L’objectiu de l’empresa és arribar a la xifra de 378 autobusos híbrids el 2020, el 35% de la flota.

Dels 50 autobusos híbrids, 40 són articulats de 18 metres de longitud, dels mateixos models de Solaris i Volvo que els 27 presentats a principis del 2016. Com tots els articulats fabricats per a TMB des del 2015, compten amb quatre portes, cosa que permet que la pujada de passatgers es faci alhora per les dues de davant, per agilitzar les parades.

Els altres deu autobusos híbrids són estàndard de 12 metres del model Lion’s City de MAN, semblants als 21 del mateix model que TMB ha anat posant en servei en anys anteriors amb resultats excel·lents.

Un altre grup d’incorporacions és el conjunt de 18 autobusos estàndard MAN de gas natural comprimit, que substituiran els primers vehicles de sèrie propulsats amb aquest combustible que van circular a Barcelona fa 15 anys. En efecte, el 2001 marca l’inici de l’aposta pel gas natural com a primera alternativa pràctica al gasoil, avantatjosa per la seva escassa producció de contaminants, ja que els motors estalvien un 85% de les emissions d'òxids de nitrogen, pràcticament la totalitat de partícules en suspensió i fins a un 20% de les emissions de CO2. El relleu permetrà mantenir l’operativitat de la cotxera de la Zona Franca, especialitzada en propulsió de gas.

Finalment, la comanda 2016 inclou l’adquisició de deu autobusos de dos pisos amb destí al servei del Barcelona Bus Turístic. Es tracta de cotxes de tres eixos i 13 metres de longitud, fabricats per Ayats amb mecànica dièsel Mercedes, de categoria ambiental Euro 6 (la motorització híbrida o elèctrica no està disponible comercialment per a aquests models al mercat local). Substituiran cotxes de menor capacitat amb motorització dièsel als quals s’havien acoblat filtres SCRT anticontaminació per equiparar-los a Euro 5.

Els 78 nous autobusos van ser contractats en quatre lots diferents en un concurs resolt i adjudicat el 30 de març del 2016 per un import global de 30,6 milions d’euros.

Com tots els autobusos que està adquirint TMB, aquests tenen les característiques següents:

  • Facilitats per a persones amb mobilitat reduïda: places reservades, rampa retràctil, polsadors per a invidents, terra baix antilliscant
  • Polsadors d’obertura de portes
  • Connectors USB per a la càrrega de dispositius mòbils
  • Aire condicionat
  • Indicador lateral lluminós de nom de línia i destinació
Flota de referència per la qualitat ambiental

Des del 2012 els autobusos de Barcelona s’han situat a l'avantguarda d'Europa pels baixos nivells d'emissions de gasos i partícules nocives per a la salut de les persones, i busquen a més limitar les emissions de gasos que contribueixen a l'escalfament global. Les primeres mesures van ser potenciar l'ús del gas natural comprimit i la instal·lació massiva de filtres anticontaminants, abans d’emprendre l’electrificació progressiva.

En aquest sentit, en la contractació dels vehicles necessaris per a la renovació corresponent al 2017 i primer semestre del 2018, actualment en licitació, TMB adquirirà 83 autobusos més, dels quals 54 seran articulats híbrids i 7 articulats elèctrics, equipats amb pantògraf per a la càrrega ràpida a les parades terminals. Això situarà la xifra d’híbrids en 264 i la d’elèctrics 100% en 12. L’objectiu a mitjà termini és electrificar completament la línia H16 de la nova xarxa de bus.

Proves amb elèctrics purs

Paral·lelament, continuen els assajos amb vehicles elèctrics purs, en el marc del projecte ZeEUS de promoció del transport elèctric urbà, finançat per la Unió Europea. Actualment hi ha dos vehicles estàndard en proves amb passatgers a les línies 20 i 34, i dos més d’articulats circulant en buit a la H16. L'objectiu és continuar avançant en la millora ambiental i de l'eficiència de la flota potenciant els avenços de la indústria de l'automoció cap a un transport públic completament net.

Darrera modificació: 25.01.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Transport públic al Camp Nou per dijous, 26 de gener (Barça - Reial Societat)

Dc, 25/01/2017 - 10:00
25.01.2017Autor: Premsa TMBTransport públic al Camp Nou per dijous, 26 de gener (Barça - Reial Societat)Subtítol: El metro prolongarà una hora el servei i funcionarà fins a la 1 de la matinada

Per al partit de tornada dels quarts de final de la Copa del Rei entre el Barça i la Reial Societat de demà dijous, 26 de gener, que tindrà lloc al Camp Nou a partir de les 21.15 hores, TMB reforçarà el seu servei de metro i d’autobusos.

Els serveis i reforços previstos són els següents:

  • Metro: De manera excepcional, la xarxa de metro estarà oberta fins a la 1 de la matinada, en el marc de l’acord assolit el passat mes de setembre entre TMB i el FC Barcelona per prolongar el servei de metro en dies de partit a última hora per facilitar la tornada a casa del públic assistent. Com és habitual, el metro es reforçarà amb més personal a les estacions properes a l’estadi i amb més trens en circulació. Les línies i estacions que donen accés al Camp Nou són Badal (línia 5); Collblanc (línia 5 i línia 9 Sud), i Palau Reial, Maria Cristina i Les Corts, de la línia 3.
     
  • Autobusos: Es reforçarà el servei de la línia H8 en funció de la demanda que es pugui produir i a la sortida es posaran en funcionament dues línies especials entre el Camp Nou i plaça de Catalunya i entre el Camp Nou i Mossèn Cinto Verdaguer. El bitllet d’aquestes línies val 3 euros.

Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.

Darrera modificació: 25.01.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Aturada tècnica del telefèric i el funicular de Montjuïc, del 30 de gener al 19 de febrer

Dm, 24/01/2017 - 10:08
24.01.2017Autor: Premsa TMBAturada tècnica del telefèric i el funicular de Montjuïc, del 30 de gener al 19 de febrer Subtítol: Com a alternatives, TMB recomana la línia 150 de bus, des de la plaça d'Espanya, i el servei de bus especial des de Paral·lel fins a Miramar

El telefèric i el funicular de Montjuïc tancaran les seves portes al públic de manera temporal a partir de dilluns 30 de gener fins al diumenge 19 de febrer, tots dos inclosos, per portar a terme les tasques anuals obligatòries de revisió i posada a punt de tots els elements de les instal·lacions.

Per accedir a la zona del Parc de Montjuïc mentre durin els treballs de revisió del Funicular, els usuaris poden utilitzar el servei especial d’autobusos que connecta Paral·lel i Miramar i que funciona de 7.30 a 20 hores els dies feiners i de 9 a 20 hores els caps de setmana i festius.

Durant els treballs de revisió del Telefèric, entre Parc de Montjuïc i Castell, TMB recomana fer servir com a alternativa la línia 150 de bus (Plaça Espanya - Castell de Montjuïc) que funciona tots els dies de la setmana de 7 a 21 hores. El recorregut i les parades de la línia es poden consultar al web de TMB. També hi arriba la línia 55 (Parc Montjuïc - Pl. Catalana), que els dies feiners circula de 4.55 a 22.40 h, els dissabtes de 5.50 a 22.40 h i els festius de 6.50 a 22.40 hores.

Per a més informació es podrà consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.

Més de 12,5 milions de viatges en 10 anys

El telefèric de Montjuïc va fer el 2016 més d’1,4 milions de viatges i des de la inauguració, el 2007, és a dir, en aquests 10 anys, ja ha superat els 12,5 milions. És el mitjà de transport més modern i atractiu per arribar fins a la part alta de la muntanya de Montjuïc, amb les mesures de seguretat més exigents i accessible a tothom.

Per la seva banda, el funicular de Montjuïc va ser construït per a l’Exposició Internacional de 1929 i es va renovar completament el 1992 amb motiu dels Jocs Olímpics. L’any 2002 es va integrar a la xarxa de metro i actualment enllaça l’estació de metro de Paral·lel, de les línies 2 i 3, amb l’avinguda Miramar.

Darrera modificació: 24.01.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Línies d’autobús afectades per la Cursa Sant Antoni Barcelona 2017

Dv, 20/01/2017 - 10:53
20.01.2017Autor: Premsa TMB Línies d’autobús afectades per la Cursa Sant Antoni Barcelona 2017Subtítol: TMB recomana el metro per als desplaçaments al barri de Sant Antoni diumenge al matí

Amb motiu de la celebració de la 39a edició de la Cursa Moritz Atlètica Barri Sant Antoni, que tindrà lloc diumenge, 22 de gener, al barri de Sant Antoni, diverses línies d’autobús poden tenir afectacions pel que fa a recorregut i horari. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recomana el metro en els desplaçaments a la zona delimitada per la Gran Via, l’avinguda Paral·lel i la ronda de Sant Antoni, diumenge al matí.

La cursa sortirà del carrer Floridablanca a les 9.30 del matí i afectarà tot el trànsit de superfície pels carrers on es desenvolupi la prova entre les 8 i les 13 hores aproximadament. El recorregut, de 10 quilòmetres, seguirà pels carrers Casanova, Sepúlveda, Llançà, Gran Via, pg. de Gràcia, rda. Universitat, rda. Sant Antoni, Villarroel, Tamarit, Rocafort, Manso, Calàbria, rda. Sant Pau, Marquès de Campo Sagrado, Viladomat, Parlament , av. Paral·lel i Entença per tornar al punt de partida, al carrer Floridablanca.

Tot plegat provocarà diferents afectacions a 24 línies de bus de TMB, que veuran alterat o limitat el recorregut mentre es desenvolupi la cursa: D20, H12, H14, H16, V11, V13, V15, 7, 13, 21, 24, 27, 37, 41, 42, 50, 54, 55, 59, 66, 67, 68, 120 i 121.

Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.

 

Darrera modificació: 20.01.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Científics del CSIC elaboren el primer catàleg de microorganismes del metro de Barcelona

Dj, 19/01/2017 - 10:15
19.01.2017Autor: Premsa TMBCientífics del CSIC elaboren el primer catàleg de microorganismes del metro de BarcelonaSubtítol: Un catàleg genètic de la comunitat microbiana del metro podria ser beneficiós per conèixer i controlar la qualitat de l'aire. L'estudi forma part del projecte europeu Improve Life, per avaluar la qualitat de l'aire i proposar mesures que la millorin.

Un equip d'investigadors del Centre d'Estudis Avançats de Blanes (CEAB-CSIC) i de l'Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l'Aigua (IDAEA-CSIC) han elaborat el primer catàleg de microorganismes de l'aire del metro de Barcelona utilitzant eines genètiques. L'article científic, publicat a Indoor Air Journal, analitza la qualitat de l'aire de les estacions de metro i de l'interior dels vagons. Es tracta d'un estudi preliminar, una primera aproximació ampliable a un seguiment a més llarg termini, per tal de conèixer les dinàmiques i fluctuacions que s'hi produeixen al llarg de l'any i a qualsevol hora del dia.

Els sistemes de metro de les ciutats són espais subterranis confinats i plens de gent, com la majoria dels espais tancats on passem gran part del dia, i aquestes són condicions que podrien tenir efectes negatius en la qualitat de l'aire. Xavier Triadó, investigador del CEAB-CSIC i autor principal de l'estudi, explica que “amb l'estil de vida actual, ens passem el 90% del temps dins d'espais tancats on l'aire podria ser un canal de transmissió d'alguns patògens. Per aquesta raó, monitorar la qualitat de l'aire d'aquests ambients és important”.

“En aquest estudi hem analitzat les comunitats microbianes i la presència de virus utilitzant eines genètiques. És, doncs, un primer inventari del microbioma de l'aire d'un lloc públic altament freqüentat, com és el metro”, comenta Triadó. La major part dels microorganismes trobats (10.000 bacteris per metre cúbic d'aire) són innocus per a les persones. Els bacteris d'origen humà, inclosos els que són patògens potencials, presenten una proporció per sota del 2%. És a dir, que “la xarxa de metro de Barcelona no és un punt d'exposició de risc biològic important i els viatgers no són la font principal de microorganismes a l'aire. Això es podria deure a l'afluència mitjana-baixa d'usuaris que hi havia en el moment dels mostreigs i a l'elevada renovació de l'aire que hi ha. Possiblement, també per aquest motiu, la presència de virus era notablement més baixa que la detectada en altres estudis fets en centres de salut o aeroports”, afirma l'investigador del CEAB.

“Per a nosaltres, com a operadors de referència en el transport públic de l'àrea metropolitana de Barcelona, és enriquidor col·laborar amb institucions científiques per tal de conèixer la qualitat de l'aire dins del metro, un pas necessari per continuar treballant en possibles mesures a aplicar per millorar-la”, assenyala el director de Qualitat i Gestió Mediambiental de TMB, Eladi de Miguel.

La investigació forma part de la col·laboració que promou i gestiona el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), dins del marc del projecte Improve Life. Té l’objectiu d'avaluar la qualitat de l'aire del metro i proposar mesures per millorar-la. “Es tracta d'un aspecte dels viatges en metro que no rep gaire atenció, tot i l'alta afluència de persones que té”, indica Teresa Moreno, investigadora de l'IDAEA i responsable del projecte. “L'aire subterrani pot contenir contaminants procedents del trànsit, que entren a través dels sistemes de ventilació i dels punts d'accés de les estacions, i altres procedents del mateix metro”, emfatitza Moreno.

L'estudi podria contribuir a la predicció dels episodis de grip

Més de 100 milions de passatgers fan servir cada dia les xarxes de metro repartides en 200 ciutats de tot el món. Concretament a Barcelona, el metro absorbeix el 50% dels desplaçaments diaris de l'àrea metropolitana i transporta 1,25 milions de viatgers cada dia laborable. Tot i aquest gran volum de persones, sorprenentment, existeix molt poca informació publicada sobre la qualitat microbiològica de l'aire.

Entre novembre del 2013 i febrer del 2014 es van prendre mostres d'aire en estacions, andanes i vagons de la xarxa de metro barcelonina. A partir de les mostres es va realitzar una anàlisi genètica per saber la identitat i el nombre total de bioaerosols (terme que utilitzen els científics per referir-se a les partícules en suspensió de l'aire que tenen un origen biològic). En la quantificació s'hi van incloure microorganismes patògens habituals, com són els virus de la grip (Influenza A i B), els rinovirus i un fong (Aspergillus fumigatus).

Ara, les dades obtingudes indiquen de manera preliminar l'existència d'una dinàmica en les partícules víriques a l'aire que podria tenir un cert poder predictiu dels episodis de grip. Tal com s'aprecia al gràfic adjunt, s'han observat nivells de virus de la grip més elevats durant els períodes previs als brots d'aquella temporada. Xavier Triadó afirma que “es necessiten més estudis d'episodis de grip successius per confirmar aquesta dinàmica i constatar que realment pot ser una eina de prevenció i vigilància epidemiològica en un futur proper”.

Els avantatges de les noves tècniques moleculars i genètiques

Molts dels estudis que s'han realitzat dels bioaerosols a les xarxes de metro s'han dut a terme a través de la tècnica clàssica de cultius. El problema d'aquest procediment és que, generalment, només l'1% de les espècies del medi progressen en cultius i, per tant, la resta de microorganismes no es poden detectar. En canvi, les tècniques de metagenòmica permeten estudiar els gens microbians extrets directament de mostres ambientals sense haver-les de cultivar.

El CEAB compta amb un grup d'experts dedicat a l'ecologia de les comunitats microbianes que busca entendre la seva biodiversitat, com varien al llarg del temps, com es distribueixen a escala regional i global i com han evolucionat i evolucionen dins del context del canvi global. “Aquest estudi al metro de Barcelona s'emmarca dins d'una línia de recerca que el centre va engegar ara fa 10 anys sobre la identitat dels bacteris aerotransportats i el seguiment de la seva capacitat de dispersió i de colonització intercontinental”, afirma Emilio Casamayor, responsable de l'equip de recerca i director del CEAB-CSIC.


Al gràfic s’aprecia la concentració de virus de la grip (Influenza) poc abans del pic de casos de grip reportats pel sistema d'informació dels Serveis d'Atenció Primària de l'Institut Català de la Salut (SISAP-ICS) i de les cerques a Google de qüestions relacionades amb la grip.

Darrera modificació: 19.01.2017Tema: Medi ambientSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Transport públic al Camp Nou per dimecres, 11 de gener (Barça - Athletic Club)

Dm, 10/01/2017 - 13:35
10.01.2017Autor: Premsa TMBTransport públic al Camp Nou per dimecres, 11 de gener (Barça - Athletic Club)Subtítol: El metro prolongarà una hora el servei i funcionarà fins a la 1 de la matinada

Per al partit de tornada dels vuitens de final de la Copa del Rei entre el Barça i l’Athletic Club de demà dimecres, 11 de gener, que tindrà lloc al Camp Nou a partir de les 21.15 hores, TMB reforçarà el seu servei de metro i d’autobusos. 

Els serveis i reforços previstos són els següents:

  • Metro: De manera excepcional, la xarxa de metro estarà oberta fins a la 1 de la matinada, en el marc de l’acord assolit el passat mes de setembre entre TMB i el FC Barcelona per prolongar el servei de metro en dies de partit a última hora per facilitar la tornada a casa del públic assistent. Com és habitual, el metro es reforçarà amb més personal a les estacions properes a l’estadi i amb més trens en circulació. Les línies i estacions que donen accés al Camp Nou són Badal (línia 5); Collblanc (línia 5 i línia 9 Sud), i Palau Reial, Maria Cristina i Les Corts, de la línia 3. 
  • Autobusos: Es reforçarà el servei de la línia H8 en funció de la demanda que es pugui produir i a la sortida es posaran en funcionament dues línies especials entre el Camp Nou i plaça de Catalunya i entre el Camp Nou i Mossèn Cinto Verdaguer. El bitllet d’aquestes línies val 2,90 €.

Per a més informació es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.

Darrera modificació: 10.01.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

La nova imatge del Barcelona Bus Turístic reforça l’autenticitat i la identificació amb la ciutat

Dll, 09/01/2017 - 12:13
09.01.2017Autor: Premsa TMBLa nova imatge del Barcelona Bus Turístic reforça l’autenticitat i la identificació amb la ciutatSubtítol: La modernització del disseny coincideix amb una renovació de la flota que la fa encara més eficient i respectuosa amb el medi ambient. El bus turístic públic destina els seus beneficis a finançar el transport regular i la promoció turística de la ciutat.

Turisme de Barcelona i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) han presentat avui la nova imatge del Barcelona Bus Turístic en un acte institucional a la Fundació Miró en què han intervingut el president del comitè executiu de Turisme de Barcelona, Joan Gaspart, i el conseller delegat de Transports Metropolitans de Barcelona, Enric Cañas.

La nova imatge, que és visible des d’avui, s’inspira en alguns dels trets definidors de l’atractiu de Barcelona: el reflex del sol sobre el mar, la textura dels trencadissos de Gaudí, les rajoles dels carrers de la ciutat, els colors dels vitralls de les esglésies, les sensacions que desprenen les retícules metàl·liques de la Torre Agbar o el peix de Frank Gehry a la Vila Olímpica, per exemple.

Aquestes formes, textures i colors s’han sintetitzat en una retícula triangular multicolor que passarà a ser el símbol principal de la nova identitat visual, amb la intenció d’evocar aquells detalls més genuïns de Barcelona i d’esdevenir, igual que ho era el popular ull fins avui, part de l’imaginari de la nostra ciutat.

Aquesta nova imatge, que s’aplica tant als vehicles com a les parades i tot el material de comunicació i promoció, s’estrena en l’inici de l’any 2017 en què el Barcelona Bus Turístic complirà els primers 30 anys de vida.

Ja fa tres dècades, Barcelona va ser la primera gran ciutat europea a implantar el bitllet forfet o sistema "puja i baixa" en un transport turístic urbà. La peculiaritat d'aquest bitllet és que cada viatger pot baixar i fer les visites que vulgui a l’entorn de cada parada i, a continuació, pot tornar a pujar i reprendre el recorregut, al llarg d’un dia o dos. Una llibertat que té premi, ja que el bitllet porta associat un carnet de descomptes per valor de més de 200 euros en una gran varietat d’establiments i atraccions.

Repercussió positiva per al sistema de transport urbà

Per a la ciutat, els avantatges són notables: una millor organització i distribució de l'afluència turística, i un menor impacte en l'ocupació de l'espai, ja que el conjunt dels viatgers del Barcelona Bus Turístic en temporada alta equival a la circulació de 500 autocars menys. A banda, els beneficis (12,5 milions d’euros el 2015) es destinen íntegrament a finançar el transport urbà (80%) i la promoció turística de la ciutat (20%).

Per al transport urbà de viatgers, l’aportació dels beneficis del Barcelona Bus Turístic al pressupost de TMB suposa una disminució de les necessitats de finançament, via tarifes integrades o aportacions de les administracions públiques, equivalent a uns 10 milions d’euros anuals. Aquesta quantitat és igual a la suma dels dèficits operatius (diferència entre els costos d’explotació i els ingressos per tarifes) de les 21 línies del Bus del Barri més el de tres línies convencionals d’alta demanda.

Descentralització del turisme

Amb les seves tres rutes (la vermella i la blava funcionen tot l’any, mentre que la tercera, la verda o ruta Fòrum, ho fa des de Setmana Santa fins a finals d’octubre) i 45 parades, el Barcelona Bus Turístic ajuda a generar activitat i visitants a prop de 70 equipaments culturals i d’oci de la ciutat, des de museus a botigues i espectacles, passant per restaurants, diverses propostes d’oci i també altres transports. Així mateix, fa una contribució decisiva a la descentralització del turisme per diferents districtes de la capital catalana, col·labora al sosteniment del transport públic regular i a la promoció internacional de la ciutat.


L'equip del Barcelona Bus Turístic després de l'acte d'avui / Foto: Pep Herrero (TMB)

Modernització de la flota

La renovació de la identitat visual del Barcelona Bus Turístic coincideix amb la modernització de la seva flota d’autobusos de dos pisos, iniciada el 2016 amb els deu primers vehicles de 14 metres de longitud i un 35% més de capacitat al pis superior. TMB ha realitzat una segona comanda de deu vehicles més de característiques semblants, cosa que rejovenirà substancialment la flota, integrada per 77 vehicles.

Els nous autobusos de dos pisos han estat construïts amb xassís low entry de Volvo i carrosseria de Sercar (els deu següents seran d’Ayats). Els seus motors dièsel, de 263 kW, acrediten la màxima qualitat ambiental dins dels propulsors tèrmics Euro 6. Disposen de 83 seients (dels quals 69 al pis superior descobert) i una plaça per a cadires de rodes al pis inferior. Totes les places als vehicles nous disposen d’un connector USB per a la càrrega de dispositius mòbils, a més de les prestacions habituals: wifi gratuït de banda ampla, auriculars reciclables per seguir l’audioguia i facilitats per a persones amb pèrdua auditiva.

El Barcelona Bus Turístic dóna servei diàriament entre les 9 del matí i les 10 de la nit (l'última sortida de plaça de Catalunya és a les 19 hores a l’hivern i a les 20 hores a l’estiu), amb una freqüència que va dels 5 als 25 minuts, segons la línia i el període de l’any.

Informació en 16 idiomes

A bord de cada autobús viatja un informador de Turisme de Barcelona que atén les consultes dels clients durant el recorregut, l’explicació general del qual obtenen mitjançant el sistema d’àudio multilingüe (16 idiomes a escollir) individualitzat. Amb el mateix servei es proporciona al viatger la guia amb el detall de les parades de l'itinerari i el carnet de descomptes amb diverses ofertes culturals i d’oci.

Els últims deu anys, a més, s'ha posat en marxa una ruta nocturna, el Barcelona Night Tour, que permet descobrir les nits d’estiu de la Ciutat Comtal amb la llum i els colors dels monuments més característics, inclosa la Font Màgica de Montjuïc. Funciona, amb èxit notable les nits dels divendres, dissabtes i diumenges, de de juny a setembre.

Valoració de notable i reconeixement internacional

Any rere any, el servei del Barcelona Bus Turístic obté opinions favorables dels seus usuaris (prop de dos milions), la gran majoria dels quals (85%) són estrangers, de 40 anys d’edat com a mitjana, que vénen a Barcelona amb avió per a una estada de lleure, amb la parella o bé en un grup de familiars o amics. El 64% visiten la ciutat per primera vegada i el 10% hi han arribat com a creueristes. Són dades d’una enquesta pròpia realitzada l’estiu del 2016, que també revela que els viatgers atorguen al Barcelona Bus Turístic una nota mitjana de 8,2 sobre 10, una elevada valoració que es manté amb poques oscil·lacions al llarg dels últims 15 anys.

Les bones opinions i la disposició dels usuaris a recomanar-lo han fet que els últims quatre anys el Barcelona Bus Turístic hagi obtingut el títol d’excel·lència que expedeix el web internacional TripAdvisor. Això vol dir que el servei ha rebut una valoració mínima general de quatre punts (d'un màxim possible de cinc).

Darrera modificació: 09.01.2017Tema: EmpresaSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Transport públic per a la Cavalcada de Reis 2017

Dm, 03/01/2017 - 15:14
03.01.2017Autor: Premsa TMBTransport públic per a la Cavalcada de Reis 2017Subtítol: TMB recomana el metro per anar al centre de la ciutat, dijous 5 a la tarda

Amb motiu de celebració de la Cavalcada de Reis 2017 a Barcelona, així com d’altres cavalcades i actes similars a diversos barris de la ciutat i municipis de l’àrea metropolitana, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recomana l’ús del metro en els desplaçaments als llocs on es portaran a terme les diferents activitats programades. 

A causa de l’esmentat esdeveniment, es restringirà el trànsit als vehicles privats i hi haurà afectacions en el recorregut de la gran majoria de línies d’autobús, que seran limitades o desviades, entre les 17.00 i les 21.30 hores, aproximadament. És per això que el metro és el transport idoni per facilitar la mobilitat dels ciutadans.

La Cavalcada de Reis 2017 de Barcelona començarà a les 6 de la tarda a l’avinguda del Marquès de l’Argentera i continuarà per Pla de Palau, Via Laietana, plaça d’Urquinaona, Fontanella, pl. Catalunya, Pelai, pl. Universitat, Sepúlveda, av. Paral·lel, pl. Espanya, av. Reina Maria Cristina i av. Francesc Ferrer i Guàrdia. Com que el recorregut travessa majoritàriament el centre de la ciutat, es recomana la utilització del metro per accedir-hi.

El metro, el transport idoni per als desplaçaments

Per facilitar la mobilitat ciutadana, dijous 5 de gener a la tarda el metro es reforçarà amb més trens i mantindrà una oferta similar a la d’un dia laborable a tota la xarxa. A més, dijous el metro funcionarà fins a les 2 de la matinada, pel fet de ser vigília de festiu.

El metro es reforçarà amb personal d’atenció al públic, seguretat i neteja a les estacions més concorregudes durant la celebració de la Cavalcada, com Ciutadella / Vila Olímpica (L4), Barceloneta (L4), Jaume I (L4), Urquinaona (L1 i L4), Drassanes (L3), Catalunya (L1 i L3), Universitat (L1 i L2), Liceu (L3), Passeig de Gràcia (L2, L3 i L4), Paral·lel (L2 i L3), Rocafort (L1), Urgell (L1) i Espanya (L1 i L3). 

Per evitar aglomeracions, abans de l’inici de la cavalcada i fins que hagi passat per aquest punt, quedarà tancat l’accés Ronda Sant Antoni de l’estació de metro d’Universitat de la L2.

Com ja és habitual, TMB participa activament en aquest esdeveniment que tanca la campanya nadalenca, aportant una trentena de conductors voluntaris, quatre autobusos de dos pisos del Barcelona Bus Turístic i les bases mecàniques de diverses carrosses que desfilaran a la Cavalcada.

Per conèixer totes les alteracions i recomanacions de transport públic per anar a la Cavalcada de Reis de Barcelona, la principal, i també a les cavalcades dels diferents barris, es pot consultar l’avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB. 

Darrera modificació: 03.01.2017Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Línies d'autobús afectades per la Cursa dels Nassos 2016

Dv, 30/12/2016 - 11:27
30.12.2016Autor: Premsa TMBLínies d'autobús afectades per la Cursa dels Nassos 2016Subtítol: El metro garantirà la mobilitat durant el pas de la prova, demà dia 31 a la tardaAmb motiu de la celebració de la 18a edició de la Cursa dels Nassos, l’última cursa atlètica de l’any, que tindrà lloc a Barcelona demà dissabte, 31 de desembre, diverses línies d’autobús es veuran afectades sobretot entre les 17.00 i les 20.30 hores. Per aquesta raó, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recomana l’ús del metro durant aquestes hores i en els desplaçaments a l’entorn dels carrers per on transcorrerà la cursa.   La Cursa dels Nassos, que té un recorregut de 10 quilòmetres, sortirà a les 17.30 del carrer Selva de Mar i afectarà el trànsit de superfície pels carrers següents: passeig de Garcia Fària, pg. de Calvell, carrer Salvador Espriu, carrer Doctor Aiguader, Pla de Palau, avinguda Marquès de l’Argentera, pg. de Circumval·lació, av. Icària, carrers Marina, Pallars, Àlaba, Bolívia, av. Diagonal i de nou al carrer Selva de Mar, on finalitzarà la cursa.   Tot plegat provocarà afectacions a gairebé una vintena de línies de bus de TMB, que veuran alterat o limitat el recorregut mentre es desenvolupi la prova esportiva. Són les següents: D20, H14, H16, V13, V15, V21, V27, 6, 7, 26, 36, 39, 40, 42, 45, 51, 59, 92 i 192.    Per a més informació es pot consultar l'avís corresponent a la secció d’estat del servei del web de TMB.   Darrera modificació: 30.12.2016Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Entrada en vigor de les tarifes 2017 del transport públic de la regió metropolitana de Barcelona

Dv, 30/12/2016 - 09:20
30.12.2016Autor: Premsa TMBEntrada en vigor de les tarifes 2017 del transport públic de la regió metropolitana de BarcelonaSubtítol: Els títols integrats mantenen els preus actuals, la T-12 amplia cobertura fins als 16 anys i es crea la T-Episodi ambiental

El proper diumenge, 1 de gener, entren en vigor les tarifes del sistema integrat aprovades pel consell d’administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) el 14 de desembre passat que són aplicables als serveis regulars de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Tots els títols de la zona 1 —on opera TMB— mantenen els preus actuals. Com a novetats, la T-12 allarga la cobertura fins als 16 anys i s’anomenarà T-16, i també es crea un títol integrat especial per als dies d’elevada contaminació atmosfèrica, la T-Episodi ambiental.   

Les targetes T-10, T-50/30, T-70/30, T-Mes, T-Dia i T-4 adquirides l’any 2016 es podran utilitzar fins al 28 de febrer del 2017, i les targetes T-TrimestreT-Jove T-70/90 adquirides l’any 2016 es podran utilitzar fins al 31 de març del 2017.

Pel que fa a la T-4 (targeta multiviatge de tarifa reduïda per a pensionistes), l’Àrea Metropolitana de Barcelona ha decidit mantenir invariable el seu preu de 3,90 euros.

D’altra banda, demà, 31 de desembre, és l´últim dia en què es poden utilitzar els bitllets senzills gratuïts de 2 viatges que es van distribuir amb motiu de la inauguració el febrer passat de la línia 9 Sud de metro.

Darrera modificació: 30.12.2016Tema: TransportSend to Coorporative: Send to GenTMB: 

Pàgines

TMB a Flickr

Carrussel imatges TMB a Flickr

TMB al Twitter

Club joTMBé

JOTMBE